اسامی شرکت کنندگان بخش طراحی پوستر اقلام تبلیغی این دوره جشنواره را به این ترتیب معرفی شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فیلم فجر، اخبار امروز این ستاد خبری به شرح زیر است.  
 
*18 طراح با 66 اثر پوستر فیلم های سینمایی متقاضی حضور در جشنواره فجر
 
اسامی شرکت کنندگان بخش طراحی پوستر اقلام تبلیغی این دوره جشنواره را به این ترتیب معرفی شدند: ادهم صفر زاده، عرفان به‌کار، فردین صاحب الزمانی، مرتضی اتابکی، بهزاد خورشیدی، آرش صادق لواسانی نیا، محمد روح‌الامین، محمدرضا زحمت کش، محمدحسین هوشمندی، محمدرضا مرادی، امیر شیبان خاقانی، پیام سنماری، الهام بدیعی، تبسم تسلیم، امیرحسین شجاعی، احسان برآبادی، فرشته طائرپور، صبا سهیلی.
 
*منتخبی از فیلم‌های کشور چین در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مرور می‌شود
 
روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ با اعلام این خبر افزود: این بخش در قالب مرور فیلم های کشور چین با هدف آشنایی مخاطبان جشنواره و ایجاد فرصت برای نگاه تطبیقی و مقایسه ای  در ساختار جشنواره تعریف شده است و زمینه معرفی و آشنایی با سینمای کشور چین به عنوان یکی از کشورهای صاحب سینما در شرق و آسیا را فراهم می آورد.  
برپایه این خبر، تعدادی از آثار سینمایی کشور چین توسط کمیته بین الملل جشنواره برای نمایش در فجر انتخاب می گردد.    
 
* پگاه: امیدوارم اکران دیجیتال جلوی قاچاق فیلم‌ها بگیرد

 
به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر،«حمید رضا پگاه» بازیگر سینمای ایران طی گفتگویی به بیان نظراتش در خصوص جشنواره فیلم فجر با اشاره به اختلافات پیش آمده در سینما بیان داشت: در این شرایط مطمئنا برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی سینمای ایران داشته باشد و باعث ایجاد تعامل بیشتر بین اهالی سینما شود.
 
این بازیگر سینما کیفیت فیلم را برای سینما حیاتی دانست و بیان داشت: کیفیت فیلم همواره یک اصل در سینما بوده است و بیشتر نام‌های بزرگ در کنار کیفیت بزرگ شده‌اند.
 
بازیگر فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر بیان داشت: در سا‌ل‌های گذشته این بخش خیلی برای من جذابیت نداشته است و فیلم‌های خیلی زیادی را در این بخش ندیدم، چون متاسفانه هیچ‌گاه از چهره‌های مطرح سینمای جهان در این بخش دعوت نشده است که بتواند برای مخاطبان جذابیت ایجاد کند.
 
وی در خصوص حضور فیلمسازان کشورهای غیر‌متعهد در ایران هم‌زمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر، گفت: نمی‌دانم که این بخش چه تاثیراتی برای سینمای ایران خواهد داشت. امیدوارم که فیلمسازان مطرح این کشورها به ایران بیایند. در آن صورت می‌توان به این نشست امیدوار بود.
 
این بازیگر سینما در خصوص دیجیتالی شدن نمایش فیلم‌ها اظهار داشت: در این مورد تخصصی ندارم اما امیدوارم که این اقدام به بهبود کیفیت پخش فیلم‌ها کمک کند و همچنین جلوی قاچاق فیلم‌ها گرفته شود.
 
وی افزود: اگر این اقدام به کاهش هزینه فیلم‌ها کمک کند، به نظرم خوب است. یعنی بتواند هزینه نگاتیو و پزتیو را بدون صدمه به کیفیت پخش کم کند، اقدام مثبتی است که در سینمای ایران انقلابی ایجاد خواهد کرد.
 
حمید رضا پگاه نمایش فیلم‌های جشنواره در شهرستان‌ها را سیاست درستی ارزیابی نکرد و بیان داشت: از همان ابتدا من این سیاست را متوجه نشدم و به نظرم خوب نیست. نمی‌دانم جشنواره‌ای که مربوط به تهران است چرا باید در همه‌جا نمایش فیلم داشته باشد. در هیچ یک از جشنواره‌های مطرح دنیا این اتفاق نمی‌افتد.   
 
*معلم: تسلط ساختارهای دولتی مانع رشد بازاریابی بین‌المللی سینمای ایران شده است  
  
به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم فجر وی در آستانه برگزاری سی و یکمین دوره این رویداد سینمایی با با بیان این مطلب افزود: البته جشنواره فیلم فجر در طول این سال ها فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده است و همین که تا به امروز تعطیل نشده نشان دهنده این است که موثر بوده است.  
معلم با اشاره به مهم‌ترین اولویت جشنواره فجر خاطر نشان ساخت: مهمترین اولویت در جشنواره به نظم و فیلم های تولید شده آن بستگی دارد. هر جشنواره ای در دنیا یکی به دلیل ساختارهای حرفه ای، نحوه برگزاری و فرصت فراهم کردن برای دیدن فیلم های خوب و دیگری انتخاب آثار مهم و عرضه کردن دقیق آثاری که جنبه های هنری سینما را پوشش می دهد، اهمیت دارد. بنابراین اولویت اصلی جشنواره  برگزاری خوب، درست، حرفه ای و انتخاب خوب از بین آثار می باشد.  
وی ادامه داد: متاسفانه بخش بین الملل جشنواره در طول این سالهای دور انتخاب و داوری خوبی داشته است و آن هم به دلیل اینکه در شکل فرآوری و گردآوری فیلم ها دقت بیشتری صورت گرفت و جشنواره قوی تر بود اما متاسفانه سالهاست بخش بین الملل جشنواره ضعیف است.  
این تهیه کننده سینما دلیل ضعف بخش بین الملل جشنواره را به مشکلات ما در حوزه مسائلی که مربوط به تحریم ها می شود  مرتبط خواند و اضافه کرد:  بخشی دیگری از دلیل ضعف این بخش هم به اشتباه ساختاری جشنواره نسبت داد.  
وی با بیان اینکه ساختار جشنواره فیلم فجر اشتباه است چرا که هر سال مدیریت آن به یک نفر داده می شود و باعث می شود جشنواره فجر دوام و قوام پیدا نکند افزود: این جشنواره باید سازمان مستقلی شود و موجودیت آن برای پنج سال تثبیت شود و کارشناسان آگاهی را در بخش انتخاب فیلم داشته باشیم تا جشنواره فجر در طول سال فعال باشد. در حال حاضر تنها نزدیک به جشنواره است که فعالیت ها آغاز می شود و تا زمانی که مدیران آن دائما در حال تغییر هستند ، هیچ تجربه ای پشت سر تجربه های قبلی قرار نمی گیرد.  
معلم، بازار فیلم را برای جشنواره فجر یک ضرورت  خواند و گفت:  به دلیل فرصتی که برای مبادله آثار سینمایی و آشنایی با شرکت ها و ساز و کارهای مارکتینگمان فراهم می کند این بازار مهم است اما اینکه با چه توانی این بازار برگزار شود و اینکه تا چه اندازه بتواند جذب سرمایه کند و در مبادلات موفق باشد، متاسفانه این چیزی است که ما هنوز به آن نقطه ایده آل نرسیده ایم.شاید این موضوع به مشکلات سیاسی و مشکلاتی که در طول این سال ها در جهان سینما داریم که با برخی کشورها مواجه شده ایم برگردد.  
وی معتقد است نمی توان انتظار داشت با وجود همه این مشکلات بازار فعالی داشته باشیم اما اینکه این بازار حفظ شود، حرکت بسیار مثبتی است. بازار فیلمی که سال گذشته برپا شد تمرینی بود برای بازاریابی سینمای ایران تا خود دستگاه های سینمایی ایران هم این موضوع را جدی بگیرند اما متاسفانه به دلیل تسلط ساختارهای دولتی این بخش تجارت سینمای ایران رشد نکرده است. 
این منتقد و نویسنده سینما با بیان اینکه یک جشنواره گاهی با کشف استعدادهای جدید می تواند قوت خود را اثبات کند عنوان کرد: فکر می کنم کیفیت آثار باید مورد توجه قرار گیرد و تعارف در انتخاب وجود نداشته باشد. متاسفانه ما کشور تعارفی هستیم و همه چیز با همه خوب هستند تمام می شود در حالیکه سنجش آثار هنری باید تعریف داشته باشد و سطح استاندارد مشخصی باشد.   
وی با اشاره به طرح عباسیان دبیر جشنواره فیلم فجر در خصوص اکران دیجیتال فیلم در فجر اظهار داشت: اکران دیجیتال اگر مطابق با تکنولوژیی های روز باشد خوب است چون مسیری است که امروزه در دنیا هم طی می شود و اکران دیجیتا ل هم بخشی از اکران است که در سینمای جهان اتفاق افتاده است و مشکل این است که ما در انتقال این تکنولوژی و ارتباط صحیح با تکنولوژی دچار مشکل هستیم. وی افزود: بنابراین زمانی که یک تکنولوژی جدیدی می آوریم آنقدر با آن بد برخورد می شود که آدم عطایش را به لقای می بخشد و ترجیح می دهد همان شکل سنتی اش باقی بماند.    
 
*حسن‌پور: تجربه عباسیان در حوزه بین‌الملل موجب پویایی بازار فیلم می‌شود 
 
 
به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، فریدون حسن پور کارگردان سینمای در گفت‌وگویی درخصوص جشنواره فیلم فجر گفت: اگر هر سال تولیدات سینمایی ارزشمندی داشته باشیم‌، آن سال جشنواره رونق بیشتری می گیرد و این رونق باعث می شود تولیدات آثار سینمایی در سال بعد بهتر شود.  
وی با بیان اینکه جشنواره و سینما باهم ارتباط ارگانیک دارند، افزود: سینمای زنده باعث پویایی جشنواره فیلم فجر می‌شود و آنجاست که جشنواره ویترین و آیینه سینمای کشور می شود. با نگاهی به دوره های قبل جشنواره متوجه خواهیم شد برخی سالها شاهد چهار اثر متنوع و ارزشمند بودیم و در برخی سال ها هم چهار اثر کمتر می شد.  
این کارگردان همچنین گفت: اگر این جشنواره پویا و زنده باشد، نشان از پویایی سینمای ایران دارد و آنچه مهم است اصل سینما است. سینما باید رو به جلو برود تا جشنواره جلوه گاه آن باشد و باید توجه داشت که اگر سینمایی نباشد جشنواره ای هم وجود نخواهد داشت بنابراین ما باید برای رشد سینمای ایران تلاش کنیم تا جشنواره بزرگتری داشته باشیم. جشنواره ای که بزرگ و زیبا شود خودبخود سبب تولیدات بزرگتر و زیباتر می شود.  
کارگردان فیلم «من و زیبا» با بیان اینکه تنها راه رونق جشنواره‌، رونق تولیدات و آثار متنوع سینمایی توسط فیلمسازان سخت کوش سینما است، گفت: در شرایط کنونی می بینیم که بسیاری از فیلمسازان خلاق و با تجربه سه نسل قبل با آن همه آثار ارزشمند کمتر فعال هستند.  
وی در مورد معضل مخاطب در سینمای ایران نیز گفت: امروزه شاهدیم سینما از مردم فاصله گرفته است و مردم خود را در بین فیلم ها نمی بینند چون موضوع قصه ها  در فرم و محتوا محدود شده است. این موضوع در مورد همه ژانرها از جمله: جنگ، اجتماعی، دینی و حتی سینمای کودک صادق است، بنابراین باید اجازه داد تا هر هنرمندی از نگاه خودش دنیا را ببیند.  
وی با بیان اینکه وقتی می گوییم بازار فیلم یعنی محل عرضه تولیدات سینمایی برای فروش گفت: در بازار فیلم ایران بیشتر مهمانان برای دعوت از فیلم ها و یا انتخاب فیلم ها برای جشنواره های خود می آیند. اگر ما تولیدات جذاب داشته باشیم بازار بیشتر رونق می گیرد. البته باید توجه داشت برخی اتفاقات کشور در بازار فیلم و علاقمندی دیگران برای ورود به این بازار تاثیر منفی دارد.  
وی در ادامه افزود: آقای عباسیان سال ها در بخش های مختلف بین المللی سینما و تلویزیون فعالیت داشتند، به همین دلیل ایشان بسیاری از مدیران جشنواره ها و بازار ها را می شناسند. شاید به دلیل این رابطه امسال بازار فیلم رونق بیشتری از نظر ورود مهمانان داشته باشد.  
این کارگردان با بیان اینکه  با عرضه فیلم های خوب و ارزشمند در جشنواره، مردم جهان با سینمای ما آشنا خواهند شد، گفت: مردم دنیا با سینمای شریف ایران که توسط فیلمسازان ما با کمترین امکانات ساخته می شود به شدت ارتباط برقرار می کنند. فیلم هایی که متاسفانه به بهانه های مختلف، از جمله خاص بودن امکان نمایش پیدا نمی کنند.  
کارگردان فیلم «وقتی همه خواب بودند» ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که در جشنواره های خارجی فیلم هایم را با مردم دیده ام و تاسف خورده ام که چطور آنها از فیلم های ما تا این اندازه استقبال می کنند و لذت می برند، آن وقت ما فکر می کنیم مردم ما همان فیلم ها را نمی پسندند؟ 
 حسن پور در مورد انتخاب محمدرضا عباسیان گفت: ایشان سال ها در بخش های بین المللی مدیریت داشتند و می توانند از تجارت خود در مدیریت جشنواره استفاده کند اما ای کاش مدیر جشنواره دائمی بود و یا اینکه حداقل برای ده سال انتخاب می شد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.