متاسفانه در اکثر بیمارانی که برای آنها اسپری های استنشاقی تجویز می شود به دلیل عدم اطلاع از مصرف صحیح آن، اثر درمانی مطلوب را از دارو نمی گیرند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر صفورا محبی، مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: روش صحیح مصرف اسپری دهانی به این صورت است که بیمار باید تا آنجا که امکان دارد با سرفه خلط را از راه های تنفسی خارج کند و سپس برای مرطوب کردن گلو مقداری آب بنوشد و بعد از تکان دادن قوطی اسپری درپوش آنرا بردارد و دهانه اسپری را رو به قسمت انتهای گلو داخل حفره دهان قرار داده و با لب ها دور دهانه را محکم بگیرد.

دکتر صفورا محبی افزود: البته بهتر است در این مرحله سر را به طرف عقب متمایل کند. به آرامی نفس خود را بیرون دهد و تا جای ممکن هوای ریه ها را خالی کرده و در حالی که دم عمیقی انجام می دهد به طور همزمان قسمت قوطی را به سمت افشاننده دارو فشار دهد.

وی گفت: لازم است پس از خارج کردن دهانه اسپری از دهان نفس خود را به مدت 10 تا 15 ثانیه حبس کرده و سپس به آرامی نفس بکشد.

وی بیان داشت: چند نکته است که باید به بیمار تذکر داده شود اول آنکه اگر پزشک دستور به بیش از یک پاف داده باشد باید حداقل یک دقیقه فاصله بین هر پاف باشد. دوم آنکه حتما بعد از مصرف دارو بیمار دهانش را با آب گرم شستشو دهد و آب را بدون آنکه ببلعد بیرون بریزد. سوم آنکه پس از هر بار مصرف قسمت دهانی دستگاه را از قسمت قوطی محتوی دارو جدا نموده و آن را با آب گرم بشویید./ح
برچسب ها: اسپری ، آسم ، افشاننده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار