امروز هفتادومين تولد چهره جنجالي ادبيات دهه 80 است كه افتخاراتي همچون جايزه‌هاي كتاب سال ايران را در دهه هشتاد به نام خود ثبت كرده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ "سيد ضياء موحد" استاد فلسفه ،‌منطق و شاعر ايراني است. وي در 10 ديماه سال 1321 در اصفهان متولد گرديد.


ضياء موحد در اصفهان تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را به پايان رساند و تحصيلات دانشگاهي خود را در دانشگاه علوم دانشگاه تهران در رشته فيزيك به پايان رساند و با اخذ مدرك كارشناسي ارشد فيزيك در وزارت علوم، در مركز اسناد و مدارك علمي، به عنوان كارشناس فيزيك و رياضي و همچنين مجله چكيده علوم مشغول به كار شد.
وي در سال 54 براي ادامه تحصيل در رشته علم آگاهي رساني به انگليس رفت و به مدت يك سال در دپارتمان كتابداري يونيورسيتي كالج به سر برد. وي در اين مدت هيچ علاقه اي به اين رشته پيدا نكرد تا اينكه گمشده خود را در فلسفه يافت و در كلاسهاي درس استاد معروف فلسفه و منطق در انگلستان، "بيل هارت" حاضر شد و به اين ترتيب تحصيلات خود را در مقطع دكتري در اين رشته ادامه داد.
او مدير گروه منطق و عضو هيئت امناي انجمن حكمت و فلسفه ايران است، موحد در نيمه دوم دهه هشتاد با اظهاراتي درباره جلال آل احمد و همچنين قالب شعري غزل به چهره اي جنجالي در حوزه ادبيات و روشنفكري ايران تبديل شد.
وي در زمره ادبيات و شعر آثاري چون "مشتي نور سرد"، "نردبان اندر بيابان"، "غراب هاي سفيد"، "پژوهش ادبي"، "شعر و شناخت" و  "سعدي" و "طرح نو" دارد.
علاوه بر اين آثار ادبي از دكتر موحد آثار زيادي در منطق و فلسفه نيز منتشر شده است.
آثار او در اين زمينه شامل "منطق موجهات"، "واژگان توصيفي منطق"، "درآمدي بر منطق جديد" و "از ارسطو تا گودل" و بسياري از مقاله هاي فلسفي - منطقي ديگر است.
در زمينه جوايز دريافتي او مي توان به جايزه كتاب سال در سال 1382 براي كتاب"منطق موجهات"، جايزه كتاب سال در سال 1369 براي كتاب "درآمدي بر منطق جديد"، جايزه تقديري كتاب سال جمهوري اسلامي ايران براي مجموعه شعري "مشتي نور سرد"، جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران براي ترجمه كتاب ن"ظريه ادبيات" اثر رنه ولك و اوستين اشاره كرد.
وي به فعاليت هايي ديگر نظير سردبيري دو دوره مجله فرهنگ، ويژه پديدار شناسي، عضو هيئت تحريريه مجله فرهنگ، عضو هيئت تحريريه مجله آگاهي رساني، عضو هيئت تحريريه مجله فلسفه عضو هيئت تحريريه ارغنون، داور كتاب سال جمهوري اسلامي در رشته هاي فلسفه، نقد ادبي، شعر و تدريس منطق رياضي فلسفه منطق، منطق موجهات، فلسفه زبان و فلسفه تحليلي پرداخته است.

برچسب ها: ادبیات ، فلسفه ، منطق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.