"بكير آغيردير" رئيس مركز مطالعاتي "كوندا" در تركيه در مصاحبه اخير خود با روزنامه حريت از "بدتر شدن شرايط اجتماعي" در تركيه گفت و سياست هاي دولت کشورش را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه حريت، وي در اين باره اظهار داشته كه "نگراني" مردم تركيه از اوضاع اجتماعي و معيشتي خود افزايش يافته است.  

اين پژوهشگر ترك همچنين انحصار قدرت در دست "حزب عدالت و توسعه" در تركيه را نيز خطرناك توصيف كرده است. 

بكير آغيردير در پاسخ به اين پرسش كه اوضاع سياسي تركيه در سال 2012 ميلادي را چگونه ارزيابي مي كنيد، مي گويد كه مسائلي چون بازنگري در قانون اساسي آن كشور و مسئله كردها در صدر مسائل سياسي تركيه در اين سال قرار داشتند.

از نظر اجتماعي وي معتقد است كه جامعه تركيه در حال "قطبي" شدن در کنار افزايش اختلافات داخلي است. وي معتقد است كه مداخلات تركيه در امور سوريه بر رشد اقتصادي تركيه تاثير منفي خواهد گذاشت و باعث نااميدي بيشتر ترك ها از وضعيت معيشت شان خواهد شد. 

وي همچنين اظهارات اردوغان در سال 2009 در مورد اقتصاد تركيه را نيز اشتباهي بزرگ خوانده است. اردوغان در ان سال اظهار داشته بود كه بحران اقتصاد جهاني بر وضعيت اقتصادي تركيه تاثير نخواهد گذاشت. با اين حال اين پژوهشگر ترك معتقد است كه ميزان اضطراب در ميان مردم تركيه افزايش يافته است و همه تركها از همه مي پرسند "در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد؟" 

وي در مورد وضعيت سياسي تركيه پيش بيني مي كند كه قدرت بطور انحصاري تا 20 سال آينده در دست حزب "عدالت و توسعه" باقي خواهد ماند. وي اظهار مي دارد كه توقعات شهروندان ترك براي تحقق وعده هاي حزب عدالت و توسعه حل مسائل اقتصادي و مسئله كردها به طور روزافزوني در حال افزايش است. 

وي معتقد است كه حزب عدالت و توسعه به وعده هاي خود عمل نكرده و اصلاحات اساسي اي را در كشور تركيه اجرا ننموده است. اين پژوهشگر ترك علت اصلي افزايش نگراني هاي مردم تركيه در حوزه سياسي را نبود اپوزيسيوني قدرتمند در آن كشور و نبود فضاي لازم براي ايجاد تغييرات اساسي در تركيه مي داند. 

وي در مورد مسئله كردها معتقد است كه تغيير اساسي بايستي در ذهن تركها بوجود آيد و آنان پذيراي ادغام كردها در جامعه تركيه باشند. 

وي در اين باره اظهار مي دارد كه "ميزان افرادي كه موافق و مخالف حل مسئله كردها از طريق مسالمت آميز هستند در حال رشد است و در اين ميان تعداد افراد ميانه رو در حال كاهش است. بسياري از ترك ها معتقدند كه نمي توانند در همسايگي كردها زندگي كنند در حالي كه كردها يك چهارم جمعيت تركيه را تشكيل مي دهند." 

وي از جمله معضلات اجتماعي در حال افزايش تركيه را شكاف ميان افراد مذهبي و غير مذهبي در آن كشور مي داند كه اين مسئله موجب بروز اختلافات "هويتي" در تركيه شده است و هر گروهي شيوه زندگي خاص خود را پيدا كرده اند. 

وي افزايش اين اختلافات داخلي را براي "تركيه" خطرناك قلمداد مي كند و معتقد است كه "زنگ خطر" براي جامعه تركيه به صدا در آمده است. 
برچسب ها: ترکیه ، خطر ، هویت ، اختلافات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار