طرح حمایت از "تولید ملی" با حضور حمیدرضا فولادگر و غلامرضا نوری رئیس و عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی، احمد توکلی و رضا عبداللهی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نمایندگانی از بخش خصوصی در مركز پژوهش‌ها بررسي شد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا فولادگر در این جلسه که در محل مرکز پژوهش‌ها برگزار شد، گفت: باید برای حل مشکلات فعلی تولیدکنندگان در سال جاری با محوریت سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی راهکارهایی در نظر گرفت چراکه جامعه انتظار دارد تا نهادها اقدامی عملی در جهت حمایت از تولید ملی انجام دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در این جلسه تصمیمی برای بررسی تمام مشکلات اقتصادی کشور گرفته نشد، افزود: باید بررسی شود که حمایت از تولید ملی چگونه و بر چه اساس باید باشد تا به صورت کاربردی عملی شود.

احمد توکلی نیز با بیان اینکه بخش تولید سال هاست که مورد غفلت واقع شده است، گفت: وقتی که قرار بود وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی ادغام شود من گفتم که این ادغام به ضرر صنایع و معادن تمام می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: با ادغام این دو وزارتخانه تغییرات به نفع بازار مصرف و به ضرر تولید کننده تمام شد، اجرای هدفمندی یارانه‌ها به شکل کنونی آن هم ضد تولید عمل کرد و فرصتی به بخش تولید داده نشد و کمکی هم به این بخش صورت نگرفت که در نهایت باعث شد تا رکود بخش تولید تشدید شود.

وی با بیان اینکه حل رکود ناشی از هدفمندکردن یارانه‌ها در تولید با روش تغییر در فناوری ممکن است، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز باعث شد تا زمینه تغییر فناوری ایجاد نشود که این ضربه سنگینی به بخش تولید وارد کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: سیاست‌های مخرب دولت در طول این سال‌ها و مدیران ناتوان به کارگرفته شده و عدم ایفای اختیارات دولت در سال‌های اخیر باعث شده تا تنها راهکار حل مشکل بخش تولید اقتصادی محض نباشد، بلکه برای حل مسائل باید راه حل سیاسی را درنظر گرفت چراکه تا وقتی این دولت است کارهای زیادی نمی‌شود برای بهبود وضع تولید در پیش گرفت.

توکلی با اعتقاد به اینکه سیاست پول تقسیم کردن پول بین مردم سیاستی مخرب است، یادآور شد: دولت‌ها در دنیا بر سر کار آمده‌اند تا با اداره درست کشور، مردم با تفکر و تدبیر و ابتکار ثروت خلق کنند.

وی با بیان اینکه، با سیاست‌های کنونی دولت مشکل بخش تولید قابلیت حل شدن ندارد، توضیح داد: با وجود اینکه 70 تا 80 درصد عرضه ارز در کشور از سوی دولت انجام می‌گیرد نمی‌توان از نرخ ارز ثابت صحبت کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس نهم، با بیان اینکه حکم در بازار باید به سود تولید انجام شود ادامه داد: تا این دولت بر سرکار است اقدام‌های حمایتی از بخش تولید جوابگوی مشکلات این حوزه نیست.

در ادامه محمد میرمحمدی عضو خانه کشاورز، نیز با اشاره به موضوع تولید ملی در بخش کشاورزی، گفت: باید واقعیت‌های موجود در هر بخش از تولید مشخص شود تا وضع موجود بررسی و بر اساس آن مسیر مطلوب ترسیم شود، سپس سازوکارهای لازم در این زمینه به کارگرفته شود.

وی در تشریح عوامل تاثیرگذار در بخش تولید، به‌ویژه تولیدات کشاورزی، گفت: زمین، آب، خاک و نیروی انسانی از عوامل موثر در بحث تولید در حوزه کشاورزی هستند که باید وضعیت این نهاده‌ها، کمبودها و نحوه مصرف آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه باید موانع تولید در هر یک از بخش‌ها مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: این موانع می‌تواند کمبودهای منابع، محدودیت‌های قانونی، تنگناهای تامین نهاده‌های تولید و عدم تامین سرمایه لازم برای تولید یا بی‌ثباتی در قوانین و مقررات باشد.

میرمحمدی با بیان اینکه باید روی مشوق‌های لازم برای ارتقاء تولید در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرد، توضیح داد: باید به درستی بررسی شود که اعطای تسهیلات، ایجاد معافیت‌های مالیاتی، در چه نقاطی باید انجام بگیرد تا روش سنتی تولید به تولید مکانیزه و پیشرفته تبدیل شود.

وی با تاکید براینکه مشکلات فعلی تولید باید فهرست بندی شود، یادآور شد: ضرورت دارد تا با برون رفت از وضع موجود تولید راهکارهای تشویقی درنظر گرفته شود تا حمایت از تولید به درستی انجام شود.

عضو خانه کشاورز با بیان اینکه تولید بدون تولید کننده مفهوم پیدا نمی‌کند، گفت: جریان‌های فنی و تخصصی باید در امر تولید به کار گرفته شود و مشوق‌هایی در این رابطه درنظر گرفته شود.

آرمان خالقی عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز درسخنانی گفت: هنوز نتوانسته‌ایم خود را با اقتصاد بین‌المللی تطبیق دهیم، البته در اقتصاد بسته‌ای قرار گرفتیم که اگر بخواهیم در اقتصاد جهانی قرار بگیریم یک شوک شدید به تولید داخلی وارد می‌شود.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: باید ستاد متمرکزی درباره اقتصاد کشور ایجاد شود تا سیاست‌های اقتصادی کشور در یک ‌نقطه تعیین شود و بر این اساس وجود این ستاد الزامی است، باید تمام قوا در این ستاد عضو باشند تا حمایت واقعی از تولید صورت بگیرد.

محمدرضا نعمت زاده مدیرعامل شرکت توسعه تجارت در این جلسه با بیان اینکه باید بحث کار و تولید ملی یک هدف ملی درنظر گرفته شود، تاکید کرد: باید هر سه قوه حمایت از تولید را آرمان خود قرار دهند و بر این اساس هر عاملی که مانعی بر راه تولید ملی ایجاد می‌کند کنار گذاشته شود.

نعمت زاده ادامه داد: باید با شناسایی مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید کشور مشکلات تولیدکنندگان به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

هوشنگ فاخر عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اکنون برای گشایش اعتبار بانک‌ها 120 درصد سپرده می‌گیرند، توضیح داد: اگر منابع مالی تامین نشود عوامل تولید با مشکلات عمده‌ای مواجه می‌شوند و اگر نقدینگی مورد نیاز تامین شود برخی بخش‌های تولیدی می‌توانند با شرایط بهتری از گذشته کار کنند.

بر اساس این گزارش در این جلسه بهروز هادی زنوز استاد دانشگاه، سید ضیاءالدین قاضی زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت، آرمان خالقی از خانه صنعت، معدن و تجارت، علی اصغر توفیق استاد دانشگاه، ، فرهاد نیلی از پژوهشکده پولی و بانکی، احمد پورفلاح و محمدرضا بهرامند از اتاق بازرگانی، سید محمد میرمحمدی از خانه کشاورز و معاون و کارشناسان زیربنایی - عمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند.

انتهای پیام /

برچسب ها: مجلس ، تولید ، ملی ، حمایت ، اصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار