كارشناس مسوول واحدبهبود تغذیه مركزبهداشت خوزستان گفت: برای جلوگیری ازكمبود مواد غذایی درسالمندان،رعایت تنوع وتعادل درمصرف مواد غذایی ازگروه های اصلی ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، 'مهنوش صاحبدل' اظهارداشت: گروه های اصلی غذایی شامل نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و لبنیات و گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها است كه باید ازانواع مختلف مواد غذایی هرگروه روزانه استفاده شود.

وی افزود: سالمندان بایدتعداد وعده های غذایی خود را به 6 وعده صبحانه،نهار، شام و دو تا سه میان وعده افزایش دهند اما مقدار غذای هر وعده را باید كم كنند.

صاحبدل با بیان توصیه های غذایی برای سالمندان تصریح كرد: غذاهای چرب وسرخ شده به دلیل میزان كلسترول وكالری بالا عامل چاق كنندگی هستند و به هیچ وجه توصیه نمی شوند اما آن ها می توانند برای تامین چربی مورد نیاز بدن خود، روزانه یك قاشق غذا خوری روغن گیاهی مانند روغن زیتون همراه غذا با سالاد مصرف كنند.

كارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه مركز بهداشت خوزستان افزود: سالمندان به دلیل تحرك بدنی كم، به میزان كالری كمتری نیازمند هستند و باید از مصرف سس های چرب به دلیل كالری بالا همراه با سالاد یا غذا پرهیز كنند و به جای آن می توانند و از مقدار كمی آب لیمو یا ماست كم چرب استفاده كنند.

وی با اشاره به لزوم پیشگیری از بروز خطر كم خونی در سالمندان گفت: سالمندان به دلیل مشكلات گوارشی و مصرف كمتر گوشت های قرمز، در معرض ابتلا به كم خونی هستند و توصیه می شود در برنامه غذایی خود از مرغ و ماهی استفاده كرده و یا همراه با غذا از منابع ویتامین ث مثل آب لیمو تازه یا آب نارنج استفاده نمایند.

صاحبدل اضافه كرد: سالمندان برای جذب بهتر آهن باید همراه غذا، سالاد و سبزی مصرف كرده و بعد از غذا میوه تازه مصرف نمایند و از نوشیدن چای یا قهوه یك ساعت قبل از خوردن غذا تا دو ساعت بعد از آن خودداری كنند.

كارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه مركز بهداشت خوزستان اظهارداشت: اگر سالمندان مشكلات دندانی دارند می توانند سبزی ها و میوه های خام را به صورت خرد یا رنده شده استفاده كنند.

وی با بیان خواص تخم مرغ گفت: متاسفانه دیده می شود كه برخی افراد و سالمندان تخم مرغ را به بهانه گلسترول بالا از برنامه غذایی خود حذف می كنند در صورتی كه مصرف حداكثر سه عدد تخم مرغ در هفته مجاز است.

صاحبدل همچنین به منظور جلوگیری از پوكی استخوان در سالمندان تصریح كرد: سالمندان به منظور پیشگیری از پوكی استخوان باید علاوه بر مصرف دو تا سه لیوان شیر یا لبنیات كم چرب در روز، مقداری تحرك نیز داشته و علاوه بر آن در هفته دوتا سه بار به مدت 10 تا 15 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

كارشناس واحد بهبود تغذیه مركز بهداشت خوزستان ادامه داد: اگر چه در فصل زمستان میزان تشنگی وعطش كمتر است اما مصرف شش تا هشت لیوان آب ومایعات در طول روز لازم وضروری است. /ع





















































برچسب ها: رعایت ، تعادل ، غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.