رئيس‌جمهور با بيان اينكه اقتصاد كشور زماني به طور حداكثري فعال و شكوفا مي‌شود، كه همه مردم در آن نقش‌آفريني مثبت داشته باشند، گفت: راه رسيدن به چنين اقتصادي معلوم است و شرط آن اين است كه اقتصاد در انحصار عده‌اي قليل قرار نگيرد و نبايد عده‌اي مانع از در اختيار قرار گرفتن عرصه‌هاي اقتصادي توسط مردم باشند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد ظهر امروز (سه‌شنبه) در مراسم بهره‌برداري رسمي از چندين پروژه زيربنايي، صنعتي و كشاورزي در استان كرمانشاه با اشاره به بهره‌برداري از شبكه انتقال آب سد گاوشان گفت: اين پروژه در زمان بسيار كوتاه و به صورت ضربتي و جهادي و با روحيه دوران دفاع مقدس كه به لطف خدا در بين مردم كرمانشاه رايج است، اجرا شد تا بخشي از آب شُرب پايدار در اين استان را تأمين كند و با تكميل بخش‌هاي بعدي اين پروژه به زودي تكميل خواهد شد. بايد به سطح امنيت تأمين آب براي 30 سال برسيم.

رئيس جمهور همچنين با اشاره به بهره‌برداري از پست انتقال برق 400 كيلوولت مرصاد، اظهار داشت: اگر چه صادرات برق از كشور منافع فراواني دارد، اما اين منافع صرفاً منحصر به درآمدي كه از اين محل تأمين مي‌شود، نيست؛ صادرات برق فقط جنبه تجارت ندارد، بلكه دوستي، همراهي، پيشرفت و آباداني و امنيت را براي دوسوي مرز به ارمغان مي‌آورد و پيوندهاي دوستي تاريخي بين دو ملت را تحكيم و تقويت مي‌كند و عملي انساني است.

رئيس جمهور با اشاره به افتتاح سد آزادي در سفر امروز خود به كرمانشاه نيز تصريح كرد: از 22 سد طراحي شده، 13 طرح به پايان رسيده و يا در دست اجراست كه اميدواريم با تكميل هر چه سريع‌تر آنها ضمن تأمين آب شرب، آب زراعي براي كشاورزي در منطقه نيز احياء و تقويت شده تا باعث پايداري جمعيت، توليد ثروت، اشتغال و امنيت اين خطه شود.

احمدي نژاد با بيان اينكه امروز كرمانشاه به لحاظ تأسيسات نفتي و پتروشيمي در كشور پيشرو است، به افتتاح كارخانه توليد پليمر اشاره كرد و گفت: اميدوارم مراحل احداث پالايشگاه آناهيتا نيز در اين استان هر چه زودتر به پايان برسد تا مشكلاتي كه از ناحيه پالايشگاه قديمي اين استان به لحاظ قرار گرفتن در مركز شهر ايجاد شده است، سريع‌تر مرتفع شود.

رئيس جمهور صنعت پتروشيمي را از صنايع مهم و كليدي كشور عنوان كرد و گفت: نفت و گاز از مزاياي اصلي كشور عزيزمان است كه ده‌ها سال بدون آنكه عوايد قابل توجهي براي مردم داشته باشد، به غارت برده مي‌شد.

وي با بيان اينكه حتي پس از ملي شدن صنعت نفت باز هم تا ده‌ها سال عايدي خاصي از اين محل نصيب مردم نشد و آنچه در داخل كشور مصرف مي‌شد نيز در اختيار عده قليلي بود و بيشتر مردم از عوايد آن محروم بودند، ادامه داد: حتي هنگامي كه نفت ملي شد به قيمت پايين فروخته مي‌شد و منافع اندك حاصل از آن نيز يا به بهانه سرمايه‌گذاري در تأسيسات نفتي و يا براي فروش تجهيزات نظامي بار ديگر به جيب استعمارگران باز مي‌گشت و اگر چيزي باقي مي‌ماند نيز نصيب مستشاران و كارشناسان خارجي حاضر در كشور مي‌شد.

رئيس جمهور اظهار داشت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي اگرچه بخشي از منافع نفت به جيب ملت بازگشت اما تاکنون منافع نفت به طور كامل نصيب ملت نشده است.

وي تصريح كرد: اگر چه امروز قيمت نفت حدود 107 دلار است، اما اولاً دلار امروز در بازارهاي جهاني كم‌ارزش‌تر از 20 تا 30 سال قبل است و ثانياً بيشتر عوايد حاصل از نفت كه مربوط به صنايع پايين‌دستي و توليد محصولات نهايي است عايد خود غربي‌ها مي‌‌شود و در نهايت حدود 30 درصد از منافع نفت به جيب ملت مي‌رود.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر اينكه بايد هر چه سريع‌تر همه مقدمات براي تبديل نفت توليد شده در كشور به محصولات نهايي را فراهم كنيم، تصريح كرد: هنر اين است كه به جايي برسيم كه تمام نفت و گاز استخراج شده در كشور را تبديل به كالا كرده و سپس صادر كنيم تا عوايد واقعي آن در اختيار ملت قرار گيرد و اين رويه را بايد تمام محصولات معدني اين كشور نيز تسري داد.

رييس جمهور با تشريح روند افزايش ارزش افزوده نفت و گاز از محصول توليد شده در پاي چاه‌هاي نفت و گاز، گفت: ارزش يك تُن گاز اتان پالايش شده 140 دلار است در حالي كه ارزش يك تُن مواد اوليه توليد شده از آن بيش از 1200 دلار است و اگر اين مواد اوليه تبديل به محصول نهايي شود ارزش آن چندين برابر اضافه مي‌شود.

احمدي نژاد در تبيين مضرات چشم‌پوشي از تبديل محصولات نفتي به محصول نهايي، اظهار داشت: مواد خام نفتي به محض ورود به كشورهاي غربي به اندازه ارزش مالي بايد ماليات پرداخت كنند و تبديل آنها به محصول نهايي نيز هزينه‌هايي مثل عوارض و حقوق كارگر و سود توليد در بر دارد كه به خريدار تحميل مي‌شود و اگر خودمان مواد خام نفتي را به محصول نهايي تبديل نكنيم مجبور خواهيم بود همه اين هزينه‌ها را متحمل شويم.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه انجام كار تا بخش تبديل محصول خام نفتي به مواد اوليه در پالايشگاه و مجتمع‌هاي پتروشيمي سخت و پرهزينه است، تصريح كرد: ايجاد تأسيساتي كه روزانه 50 ميليون متر مكعب گاز اتان توليد كند، حدود 6 ميليارد دلار هزينه دارد و كارخانه‌اي كه از اين اتان مواد اوليه توليد كند نيز بيش از 3 هزار ميليارد تومان هزينه خواهد داشت.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه دولت اين سرمايه‌گذاري‌هاي اساسي را انجام داده و از اين مرحله به بعد كه سود اصلي را نيز در خود دارد، برعهده مردم است، تأكيد كرد: دولت به دنبال سود نيست، بلكه هدفش خدمت به مردم است و از اين مرحله به بعد كه ايجاد صنايع پايين‌دستي بوده و سود اصلي را در بر دارد در اختيار مردم است.

وي با اشاره به ظرفيت توليد 300 هزار تن پليمر در سال در كارخانه تازه تأسيس پليمر كرمانشاه خاطر نشان كرد: با اتكا به محصولات اين كارخانه مي‌توان بيش از 300 مجتمع توليدي كوچك در كرمانشاه تأسيس كرد كه هزينه احداث هر كدام از آنها بيشتر از 6 ميليارد تومان نيست و با اين كار مي‌توان اشتغال، توليد و سودآوري داشت.

احمدي نژاد با بيان اينكه ظرفيت ايجاد اشتغال صنايع پايين‌دستي به نسبت صنايع بالا دستي بويژه در بخش پتروشيمي و محصولات آن حدود 50 برابر بوده و هزينه احداث اين صنايع نيز به نسبت پايين‌تر هستند، گفت: با توجه به اين آمارها تنها همين كارخانه كرمانشاه ظرفيت ايجاد حدود 20 هزار فرصت شغلي مستقيم و پايدار را داراست و سود محصولات توليدي آن نيز به نسبت محصولات بالادستي بيش از 2.5 برابر است.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اينكه براي دستيابي به اقتصاد پايدار بايد همه اقتصاد مردمي باشد، گفت: اقتصادي كه به 30 ميليون نفر متكي باشد، بسيار قدرتمندتر و پايدارتر از اقتصادي است كه عده قليلي در آن فعال باشند؛ اگر 30 ميليون نفر به صورت مثبت در اقتصاد فعال باشند، حتي اگر همه دنيا نيز در برابر آن بسيج شوند، نمي‌توانند به اين اقتصاد ضربه بزنند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه اقتصاد كشور زماني به طور حداكثري فعال و شكوفا مي‌شود، كه همه مردم در آن نقش‌آفريني مثبت داشته باشند، خاطر نشان كرد: راه رسيدن به چنين اقتصادي معلوم است و شرط آن اين است كه اقتصاد در انحصار عده‌اي قليل قرار نگيرد و نبايد عده‌اي مانع از در اختيار قرار گرفتن عرصه‌هاي اقتصادي توسط مردم باشند.

رئيس جمهور تأكيد كرد: همه بايد در اقتصاد كشور فعال شده و هيچ‌كس نبايد مانع اجراي اين مهم شود، اگر همه در اقتصاد فعال شوند، پيشرفت كشور نيز مضاعف خواهد شد.

احمدي‌نژاد در ابتداي سخنان خود كرمانشاه را ديار همت، بركت، صميميت، جوانمردي و مردانگي توصيف كرد و گفت: كرمانشاه ديار خوبي‌ها و زيبايي‌هاي انساني و طبيعي است كه مردماني دوست‌داشتني اين خطه عاشق پيامبر(ص)، خوبي‌ها، ارزش‌هاي الهي و اهل بيت پيامبر(ع) بوده و همواره مرزداراني غيور، شجاع و ايستاده در پهنه غرب كشور و مدافع ارزش‌هاي ملت ايران بوده و هستند.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار