تنبيه مناسب نقش مهمی در تربيت كودك نقش مهمي ايفا مي‌كند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، دكتر فریبا عرب‌گل، با بیان این مطلب اظهار داشت: بسياري از مردم به روان‌شناسان مراجعه مي‌كنند و دوست دارند بدانند كه چگونه فرزند خود را بايد تنبيه كنند، به طوري كه با اين تنبيه فرزندشان از لحاظ رواني آسيب نبيند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که تشويق هميشه مقدم بر تنبيه است، یادآور شد: والدين بايد رفتارهاي مناسب و خوب فرزندان را تشويق كرده و با خرید چیزهای کوچک فرزند خود را خوشحال کنند.

این روانشناس کودک با تأکید بر این که تنبيه عملي است كه بار منفي عمل اشتباه كودك را كم مي‌كند، گفت: اگر مشاهده شد كه با تنبيه رفتار بد كودك بيشتر مي‌شود، مطمئنا آن تنبيه نامناسب بوده است. تنبيه مناسب تنبيهي است كه فرد بعد از انجام آن احساس ناراحتي نداشته باشد. بايد يادآور شد كه سرزنش يا تهديد و قهر كردن با كودك روش اشتباهي است.

دکتر عرب گل ابراز داشت: تنبيه مناسب آن است كه از قبل به بچه بگوييد، من از تو انتظار دارم اين كار را انجام بدهي، اگر انجام دادي جايزه‌ات، مثلا فلان چيز است و اگر انجام ندادي تنبيه‌ات اين است تنبيه يعني شما، بچه را از كاري كه لذت مي‌برد و مورد علاقه‌اش است به طور موقت محروم كنيد.

وی ادامه داد: اگر بچه‌اي اسباب‌بازي‌ها را پرت مي‌كند، بايد به طور موقت آنها را از او بگيريد و بعد در اختيارش بگذاريد يا مثلا اگر تكاليفش را به موقع تمام كرد، مي‌تواند كارتون مورد علاقه‌اش را نگاه كند./ع2

برچسب ها: کودک ، تربیت ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.