به گزارش
خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ شاعری، قائم مقام سازمان محیط زیست در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص آلودگی هوا گفت : یک برنامه جامعی را برای آلودگی هوا تصویب کردیم که در یک دوره 5 ساله اجرا خواهد شد و از سال 91 هم شروع شده است . زمانی که منابع آلاینده از جمله گاز ناشی از احتراق خودروها به عنوان یک منبع ورودی در هوا وجود دارد باید یک خروجی هم داشته باشد که در جو تهران این خروجی تحت تاثیر بارندگی و وزش باد است اما در شرایطی مثل آبان و آذر که پدیده وارونگی رخ می دهد امکان پالایش ورودیها بسیار کاهش می یابد و آخرین تصمیمات برای وضعیت هشدار تعطیلی ادارت و مراکز دولتی است .
وی گفت : برنامه جامع اول برای کاهش آلودگی تا سال 89 بود که اقدامات در آن مهار گازهای آلاینده بویژه منوکسید کرین بود که در سال 84 میزان منوکسید کربن 80 روز را در شرایط هشدار قرار می داد پس از پایان این برنامه طی سال 90 و 91 حتی یک روز ناسالم ناشی از این گاز را نداشتیم که این یکی از ثمرات این طرح است بطوری که سیستم خودروها استاندارد شدند و الان 22 درصد مصرف سوخت کشور سی ان جی است برنامه دوم که از سال 90 به تصویب رساندیم در نظر داریم که ذرات معلق و گازها را به حداقل برسانیم .
وی تصریح کرد : کارگروه ها در این موضوع با نظم بیشتری در حال شکل گرفتن است و امسال به دلیل اینکه به شرایط اضطرار نرسیم قرار شد روز شنبه را تعطیل کنیم. یکی از اهدافی که دنبال کردیم این بود که سوخت خودروها را از فاصله یورو2 تا یورو 4 جهشی طی کردیم که این مرحله به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی بسیار به صرفه بود اما مشکل این است که خودروسازان تمایلی به ارتقای خودرو با استاندارد بودن سوخت متناسب با یورو 4 و یورو 5 ندارند. زیرا 700 میلیارد منابع مالی مورد نیاز آنهاست. حتی در نظر داریم که از سال 92 هیچ خودرویی با سوخت یورو 2 نباید شماره گذاری شود.
20 درصد از ذرات معلق ناشی از فعالیت های معدنی استشاعری افزود : بخش دیگری از آلودگی به صنعت بر می گردد و سازمان صنایع هیچ توضیحی نمی دهد که چقدر از برنامه جامع کنترل آلودگی پیش رفته ، ما بارها به مدیرعاملان سایپا و ایران خودرو تذکر دادیم که خودروهای با سوخت استاندارد تولید کند همچنین فعالیت های معدنی اطراف تهران هم نقش دیگری دارند به طوری که 20 درصد ذرات معلق ناشی از تولید و انتقال فعالیت های معدنی از آسفالت گرفته تا شن و ماسه می باشد .
توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با سوخت با کیفیت ضروری استآقاجانی، متخصص قلب و نماینده وزارت بهداشت در ادامه گفت : بحث آلودگی هوا موضوعی است که حاصل صنعتی شدن کشورهاست در کشور ما سال 1350 اولین بار این موضوع از سوی وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفت و در سال 54 سازمان محیط زیست موظف شد قانون اول و دوم را برای این معضل اجرا کند. اما در آن زمان هیچکدام نقشی برای وزارت بهداشت قائل نشدند و بعد از برنامه دوم بود که وزارت بهداشت هم به میان آمد .
وی گفت : در چند روز گذشته میزان ماموریت های اورژانش 10 درصد افزایش پیدا کرده و به ازای هر ماموریت 80 هزار تومان تحمیل مالی وجود دارد و با توجه به اینکه هوا ضروری ترین ماده برای انسان است باید اساسی مورد بررسی قرار گیرد هر فردی 5 هفته بدون غذا و 5 روز بدون آب می تواند زنده بماند اما حتی چند دقیقه بدون هوا نمی تواند دوام بیاورد. سالانه 60 هزار نفر در امریکا و 500 هزار نفر در چین به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند در حالی که در ایران مرگ منتسب با ذرات معلق با قطر 5/2 میکرون در سال گذشته 2318 نفر بوده است یعنی 5 درصد مرگ و میرها به این دلیل است .
وی تصریح کرد : یکی از اصلی ترین راه ها توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با کیفیت سوخت مناسب است و یک میلیون خودرو با سوخت بی کیفیت در حال تردد هستند همچنین 10 هزار وسیله نقلیه داریم که شب ها نخاله ها را با همان سوخت بی کیفیت جا به جا می کنند که تمام اینها باید اصلاح شود علاوه بر آن
وزارت بهداشت طبق مصوبه ای گفته که هر صنعتی که در کنار شهرها می خواهند فعال باشند باید پیوست سلامت داشته باشد.
سوخت نسبت به صنعت موفق تر عمل کرده استنوروزی، کارشناس ارشد محیط زیست در ادامه گفت : اینکه بگوییم بعد از 5 سال توانستیم منوکسید کربن را کنترل کنیم جای تعجب دارد و این افتخار نیست این کار باید از سال 53 انجام می شد. طی برنامه جامع قرار بود که در طی 10 سال آلودگی هوا کنترل شود که محیط زیست 5 سال این برنامه خوب پیش رفت اما بعد از 5 سال این برنامه رها شد و کمیته اجرای کاهش آلودگی هوا به کارگروه استانی نزول کرد زیرا نگاه ملی نبود . از طرف دیگر سایپا و ایران خودرو هنوز زیر بار تولید خودروهای با سوخت یورو 4 نمی روند اگر چه سوخت نسبت به صنعت موفق تر عمل کرده اما خودروسازان همچنان عقب هستند.