امروز بزرگترین مخزن ذخیره‌سازی گاز خاور ميانه با حضور رئیس جمهور در قم افتتاح شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، نخستین مخزن ذخیره سازی گاز خاورمیانه دقایقی پیش با حضور دکتر احمدی نژاد، استاندار قم و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت نفت در ایستگاه گاز سراجه قم افتتاح شد.
نخستین مخزن ذخیره سازی گاز خاورمیانه با هدف کنترل نوسان تولید و کمبود گاز در ماه‌های سرد سال و برداشت 1.5 میلیون متر مکعب گاز به بهره‌برداری رسیده است.
با اجرای این طرح ، گاز تولیدی از میدان‌های جنوب کشور در ماه‌های گرم سال به مخزن سراجه قم تزریق و ذخیره شده و در روزهای سرد سال همزمان با افت فشار گاز برای تامین مصارف به خطوط سراسری بویژه به شبکه گاز تهران  تزریق می‌شود.
میدان گازی سراجه در 40 کیلومتری جنوب شرقی شهر قم و 140 کیلومتری تهران قرار دارد که از سال 37 با حفر 9 میدان چاهی مورد بهره برداری قرار گرفت .
هم اکنون بیش از 700 میلیون متر مکعب گاز در این مخزن ذخیره شده است.
 
 
 
انرژی اصلی ترین نیاز برای پیشرفت کشور است
 
 
دکتر احمدی نژاد در مراسم بهره برداری از نخستین مخزن گاز طبیعی کشور در منطقه سراجه قم افزود : استفاده از ظرفیت انرژی و شتاب در پیشرفت های مادی ، پشتوانه بسیار خوبی برای پیشرفت های فرهنگی است .

وی با اشاره به بهره مندی 96 درصد خانواده های شهری و 55 درصدی خانواده های روستایی از گاز/ ایجاد شبکه گاز سراسری را یکی از کارهای بسیار خوب در کشور ارزیابی کرد و افزود : اکنون نهصد و بیست و پنج شهر و چهارده هزار روستا / پنجاه پنج هزار واحد صنعتی و هفتاد نیروگاه از این شبکه استفاده می کنند .

وی شبکه انرژی کشور را زمینه ساز توسعه کشور دانست و افزود : اگر در هر نقطه ای از کشور کارخانه و تاسیسات تولیدی بتوانند به انرژی دسترسی آسان داشته باشند فرصت را برای استفاده همه بصورت عادلانه فراهم خواهد کرد .

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اوج مصرف در پنج ماه فصل سرد کشور / ذخیره سازی در فصل تابستان و کم مصرف را بهترین راهکار برای تامین انرزی در ماه سرد سال برشمرد و افزود : چهل نقطه در کشور شناسایی شده که قابلیت ذخیره سازی در مخازن زیر زمینی را دارد و مخزن سراجه قم به عنوان نخستین مخزن ذخیره گاز با سه میلیارد متر مکعب بهره برداری از آن امروز آغاز شد و در پروژه بعدی در منطقه باجگیران سرخس در استان خراسان شمالی تاسیساتی برای ذخیره چهار و نیم میلیارد متر مکعب گاز ایجاد می شود که برای ده سال نگرانی های را از بین می برد .

وی تزریق گاز طبیعی با شش کمپرسور در فصل تابستان/ بخش برداشت و پالایشگاه را سه بخش مهم این سایت عنوان کرد افزود : پیش از این در این منطقه ده تا دوازده میلیون بشکه میعانات گازی وجود داشته که قابل برداشت نبود اما اکنون با این کار در کنار برداشت گاز طبیعی ذخیره شده این میعانات نیز قابل بهره برداری است .

رئیس جمهور استفاده از مخازن مستقل گاز طبیعی در روستاهای دور افتاده و تامین گاز آن به صورت مداوم را راهکاری برای کاهش هزینه ها در راستای دسترسی ساکنان روستاهای دور افتاده عنوان کرد و افزود : قم در قبل از انقلاب اسلامی عمدا مورد بی مهری قرار می گرفت اما اکنون باید به شهری پیشرفته تبدیل شود و هر کمکی نیاز است از طرف دولت تامین می شود .

وی در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری عظیم در بخش نیروگاه ها از ظرفیت شصت تا هفتاد هزار مگاواتی نیروگاه های تولید برق گفت و افزود :ده تا پانزده هزار مگاوات برق در نیروگاه های آبی تولید می شود و مابقی با استفاده از انرژی های دیگر تولید می شود که حدود هفتاد درصد انرژی هدر می رود و اگر وزارت نیرو با توجه به گسترش شبکه سراسری گاز برای هر شهر یک نیروگاه کوچک و یا یک کارخانه در منطقه ای دو افتاده بسازد تا از بیست درصد هدر رفت انرژی جلوگیری خواهد شد.

دو برابر شدن میزان تولید پارس جنوبی تا پایان دولت دهم
 
 
دکتر احمدی‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود  با بیان اینکه تا پایان دولت دهم میزان برداشت گاز از پارس جنوبی به دو برابر افزایش خواهد یافت افزود: عمده مصرف نفت و گاز ما باید به بخش تولید و صنعت اختصاص پیدا کند.
رئیس جمهور با اشاره به افتتاح نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز در قم تاکید کرد: استان قم به دلیل قرار گرفتن این مخزن در محدوده آن، سهمی از این گاز خواهد داشت.
 
آقای احمدی نژاد در پایان با اشاره به نامگذاری این مجموعه بنام شهید فهمیده گفت : عزت و سرافزاری کنونی ملت ایران مدیون ایثار و از خودگذشتگی شهدا است .

یادآور می شود : رئیس جمهور پس از مراسم افتتاح نخستین مخزن گاز طبیعی کشور در منطقه سراجه قم به تهران بازگشت . /ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.