دادستان کل آريزونا آمريکا گفت دستکم يک نفر از کارکنان هر مدرسه اي در اين ايالت بايد براي حفاظت از دانش آموزان مسلح باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فاکس نيوز ، تام هورن دادستان کل و سربازرس ايالت آريزونا در فاصله سالهاي 2003 تا 2011 ميلادي در پاسخ به اين سوال که واکنش مردم به پيشنهاد او در خصوص مسلح کردن کارکنان مدارس چه بوده است، گفت تلاش من آن بوده که حد وسط  را بين دو ديدگاه افراطي بيابم. بعد از حادثه اخير در شهر نيوتاون کنکتيکت، برخي مردم پيشنهاد دادند که معلمان هر تعداد که مي خواهند سلاح با خود به سر کلاس بياورند. به عقيده من، اين اقدام بيش از آنکه خطرها را برطرف کند، خطرساز خواهد بود. اگر قرار باشداز اقدام خودداري کنيم، آنگاه در صورت تکرار حادثه اي مشابه تيراندازي نيوتاون که قابل پيشگيري بود، تأسف خواهيم خورد. لذا من حد وسط و ارائه خدمات رايگان را پيشنهاد کردم: ما در هر مدرسه اي به يک نفر که احتمالاً مدير يا جانشين او است، نه فقط تيراندازي بلکه نحوه تصميم گيري درباره زمان استفاده از اسلحه، مديريت اوضاع اضطراري و نگهداري از سلاح در جاي امن داخل محيط مدرسه را آموزش خواهيم داد. بدين ترتيب، آنها نه تنها براي مواجه شدن با حوادث احتمالي آماده هستند، بلکه آموزش هاي لازم را ديده اند. خدمات آموزشي به کارکنان مدارس نيز با همکاري سه کلانتر و به طور رايگان ارائه خواهد شد. اين سه کلانتر نيز هم اکنون با پيشنهاد من موافقت کرده اند.
مجري فاکس نيوز در ادامه گفت ايده جالبي است، شما از اوضاع مدارس دولتي خبر داريد و همان طور که اشاره کردم مدتي نيز سربازرس ايالتي بوديد. مدارس دولتي بسيار آسيب پذير هستند. يکي از قوانيني که اکنون در واشنگتن پيشنهاد شده، جلوگيري از حمل سلاح در مدارس دولتي است. اگر به حادثه اي که سندي هوک رخ داد بنگريم، اين قانون کاملاً منطقي است. نظر شما چيست؟
تام هورن گفت به نظرم داخل مدرسه بايد فردي مسلح باشد که بتواند از دانش آموزان در مقابل هر گونه پيشامد غيرمنتظره اي حفاظت کند. بهترين راهکار نيز مستقر کردن مأمور پليسي است که در مدارس آريزونا از آنها به عنوان افسر خدماتي ياد مي شود. زماني که سربازرس مدارس بودم، افسران خدماتي در مدارس حضور داشتند و وظيفه آنها نه تنها مديريت شرايط اضطراري بلکه آموزش دوره هاي مديريت بحران و فعاليت هاي پليسي به سايرين بود. حضور هميشگي افسران در مدارس نيز بين آنها و دانش آموزان صميميت ايجاد کرده بود. لذا، کودکان نيز به مأموران پليس اعتماد داشتند و آنها را در مقابله با خطرها ياري مي دادند. البته اين افسران در کمتر از ده درصد مدارس حضور داشتند و زمانيکه بحران اقتصادي آمريکا در سال 2008 آغاز شد، قانونگذاران ناچار شدند به علت مشکلات بودجه، شمار افسران مستقر در مدارس را حتي بيش از اين کاهش دهند. 
مجري فاکس گفت تا جايي که مي دانم افسر خدماتي معمولاً به افسر بازنشسته يا فعال پليس گفته مي شود به طور پاره وقت در زمينه توسعه خدمات درماني فعاليت مي کند، اما شما مي گوييد اين افسران مي توانند راهکاري براي تأمين امنيت مدارس و دانش آموزان باشند.
تام هورن پاسخ داد بله افسران خدماتي در مدارس، به طور تمام وقت سرگرم کار بودند و اين کار ارزان با حداقل حقوق نيست. من نيز معتقدم که ما از عهده تأمين بودجه لازم براي افسران در همه مدارس بر نمي آييم.
مجري فاکس گفت آيا نمي توانيد نزد افسران بازنشسته برويد و با ارائه امتياز يا حقوق کمتر آنها را به کار بگيريد؟  اين به نفع همه خواهد بود، اين طور نيست؟
دادستان کل آريزونا پاسخ داد بله، اين بهتر از پيشنهاد من است و مي توان آن را با واقع بيني در همه مدارس محقق کرد. بنابراين مي پذيرم که پيشنهاد من، دومين راهکار مطلوب است. سخن من اين است که بياييد آموزش هاي فشرده به عده اي دهيم، تا اين فرد با خود اسلحه به مدرسه بياورد و در صورت بروز حوادث غير منتظره اقدام کند.
تام هورن در پاسخ به سوال ديگري درباره آنکه چرا مدارس دولتي به خلاف مدارس خصوصي آمريکا، نگهبان مسلح ندارند، گفت زمانيکه کنگره، بودجه ويژه افسران خدماتي را در مدارس قطع کرد، من عليه اين اقدام لابي کردم. به نظرم افسران خدماتي بسيار ارزشمند هستند، اما واقعيت آن است که کنگره نمي تواند بودجه لازم را براي استخدام افسر خدماتي در همه مدارس اختصاص دهد. لذا پيشنهاد من اين است که به طور رايگان، يک نفر از کارکنان را در هر مدرسه اي آموزش دهيم و سپس بايد قانوني تصويب شود که به آنها اجازه حمل سلاح دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار