سخنگوي كميسيون حقوقي گفت: مسببان اصلي ثبت عقد كودكان مجرم شناخته شده و مجازات مي‌شوند اما براي مجازات دفاتري كه به ثبت غيرقانوني ازدواج مي‌پردازند، خلا قانوني داريم.

"محمدعلي اسفناني" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ثبت ازدواج شمار زيادي از كودكان زير سن قانوني اظهار داشت: در گذشته براي دفاتر ثبت ازدواجي که دست به ثبت ازدواج‌هاي غيرقانوني مي‌زدند مجازاتي در نظر گرفته مي‌شد اما در قانون جديد فقط زوجين متخلف شناخته مي‌شوند.

وي افزود: افرادي كه به ثبت ازدواج كودكان زير 10 سال مي‌پردازند، مسببان اصلي ثبت عقد مجرم شناخته شده و مجازات مي‌شوند اما براي مجازات دفاتري كه به ثبت غيرقانوني ازدواج مي‌پردازند، خلا قانوني داريم.

سخنگوي كميسيون حقوقي با بيان اينكه سن بلوغ برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال اعلام شده است، تصريح كرد: منع ازدواج کودکان زیر 10 سال با شرع تضاد دارد و ممکن است کودکی با سن زیر 10 سال به بلوغ کامل جنسی و فکری رسیده باشد.

گفتني است؛ ثبت احوال استان تهران از ازدواج 75 کودک زیر 10 سال در سال جاری خبر داده و در این میان احمد توسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرده بود كه ثبت ازدواج پایین ‌تر از سن قانونی برای دختران و پسران، بدون حکم دادگاه تخلف است و در صورت مشاهده یا گزارش بی‌شک با آن برخورد می‌شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار