بر اساس گزارشي جديد كه از سوي پنتاگون (وزارت دفاع امريكا) تهيه شده، وزارت اطلاعات ايران با ۳۰ هزار نيرو يكي از بزرگ‌ترين و پويا‌ترين دستگاه‌هاي اطلاعاتي امنيتي در خاورميانه است.

در اين گزارش كه در ماه دسامبر ۲۰۱۲ تهيه شده و ۶۴ صفحه آن طبقه‌بندي شده نيست، آمده كه دستگاه اطلاعاتي ايران با ۳۰ هزار پرسنل در زمره بزرگ‌ترين و پويا‌ترين دستگاه‌هاي اطلاعاتي خاورميانه است. در اين گزارش ادعا شده كه وزارت اطلاعات ايران طيف وسيعي از سرقت تكنولوژي و عمليا‌ت‌ها را تحت پوشش خود دارد.

در اين گزارش آمده است كه اين وزارتخانه فعالانه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه در عمليات‌هايي از آرژانتين تا لبنان حضور داشته، ‌حمايت به عمل آورده است.

بر اساس اين گزارش، وزارت اطلاعات ايران حمايت‌هاي فني، مالي و. . . از جنبش حماس، ‌حزب الله لبنان و برخي گروه‌ها در عراق به عمل آورده كه مخالف امريكا عمل مي‌كنند. در اين گزارش آمده است كه وزارت اطلاعات ايران در هر نقطه‌اي از جهان كه جمهوري اسلامي در آن منافع دارد، فعاليت مي‌كند كه اين فعاليت‌ها و عمليات‌ها، كشورها و مناطقي همچون افغانستان، ‌عراق، ‌كويت، ‌لبنان، ‌آسياي مركزي، آفريقا، استراليا، ‌آذربايجان، كرواسي، فرانسه، گرجستان، آلمان، ‌تركيه، انگليس، قاره امريكا و حتي ايالات متحده را نيز در بر مي‌گيرد.
 
مقامات امريكا در خصوص فعاليت ايران در امريكاي جنوبي از جمله در كشورهاي آرژانتين، ‌برزيل، ‌بوليوي، اكوادور و ونزئلا هشدار داده‌اند. در اين گزارش همچنين آمده است: اينها بخشي از استراتژي جمهوري اسلامي ايران براي نفوذ در حياط خلوت امريكا به منظور گسترش انديشه‌هاي شيعي و ايدئولوژي انقلابي اسلامي است كه با ايجاد شبكه‌هاي اطلاعاتي و عمليات‌هاي مخفيانه به دنبال ايجاد جنگ‌هاي نامتقارن عليه امريكا است. بنا بر گزارشي كه پنتاگون آن را تنظيم كرده، وزارت اطلاعات ايران در حوزه امريكاي لاتين براي رسيدن به اهداف خود عموماً از نيروهاي سپاه قدس و حزب‌الله استفاده مي‌كند.
 
بر اين اساس، اسرائيل نيز يكي از اهداف اطلاعاتي ايران است كه براي اين هدف حزب‌الله لبنان به عنوان يكي از متحدان اصلي ايران با آن همكاري مي‌كند و ايران نيز از آن حمايت به عمل مي‌آورد. بر اساس گزارش وزارت دفاع امريكا، وزارت اطلاعات ايران به طور مستقيم تحت رهبري و اداره آيت‌الله علي خامنه‌اي است و همه وزراي آن نيز طبق شرايط از روحانيون انتخاب مي‌شوند. آنگونه كه در اين گزارش آمده، دستگاه اطلاعاتي ايران از ديگر دستگاه‌هاي اطلاعاتي همچون انگليس و يهوديان اسرائيل به عنوان گماشته (اطلاعاتي) استفاده مي‌كند.
 
اين دستگاه بدون در نظر گرفتن اعتقادات افراد گماشته، از يهودي‌ها و اعراب براي دريافت اطلاعات از داخل اسرائيل بهره مي‌گيرد. بر اساس اين گزارش، وزارت اطلاعات ايران با راه‌اندازي سيستم‌هاي استراق سمع در حوزه‌هاي خاورميانه و مديترانه در اين مناطق نفوذ خود را گسترش داده است.
 
حتي ايران و سوريه به طور همزمان از سال ۲۰۰۶ ايستگاه‌هاي اطلاعاتي با حمايت سپاه پاسداران ايجاد كرده‌اند كه يكي از ايستگاه‌ها در منطقه الجزيره در شمال سوريه و ديگري در بلندي‌هاي جولان مستقر است. اين گزارش مخاطبان را به اين مسئله توجه داده كه هر دو ايستگاه اطلاعاتي مشترك بين سوريه و ايران در شمال سوريه راه‌اندازي شده‌اند. اين گزارش همچنين تأكيد كرده است كه اگر‌چه روش كسب اطلاعات ايران هنوز محدود است، اما توانسته بخش‌هاي وسيعي را پوشش داده و با تمركز در منطقه خاورميانه، ‌اطلاعات كسب شده را در اختيار حزب‌الله قرار دهد.

در اين گزارش از فعاليت‌هاي سايبري ايران نيز سخن به ميان آمده است. اين گزارش ۶۴ صفحه‌اي تأكيد كرده كه ايران در سال ۲۰۱۰ يك «فرماندهي سايبري» به راه انداخته كه همزمان عمليات‌هاي دفاعي و تهاجمي سايبري را پوشش قرار مي‌دهد. اين اتفاق پس از حمله سايبري استاكس نت به زيرساخت‌هاي غني‌سازي اورانيوم حمله كرده، ‌افتاده است.
 
آنگونه كه در اين گزارش آمده، اطلاعات ايران و روسيه از اوايل دهه ۱۹۹۰ با يكديگر همكاري داشته‌اند كه هدف عمده آنها محدود كردن نفوذ سياسي امريكا در منطقه آسياي مركزي بوده است.

برخي موارد مهم ديگر گزارش:
- ايران در سال ۲۰۰۵، يك نيروي ويژه با نام «‌عقاب - ۲» براي جلوگيري از خرابكاري غرب در برنامه هسسته‌اي خود ايجاد كرده است.
- ايران در آوريل ۲۰۱۱، ۱۲ جاسوس متهم به جاسوسي براي سيا را كه اقدام به جمع آوري اطلاعات هسته‌اي بوده‌اند، دستگير كرد.
- ايران در ۱۰ آوريل ۲۰۱۲، يك شبكه جاسوسي اسرائيل را در مناطق مركزي ايران دستگير كرد كه متهم به جمع آوري اطلاعات درباره بر‌نامه هسته‌اي ايران بودند.
- اين گزارش تأييد مي‌كند كه ايران در ژانويه ۲۰۱۱ دو پهپاد جاسوسي امريكا را در خارج از فضاي هوايي خود كنترل كرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار