قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به بررسی موضوع آلودگی هوا در کلان شهرها می پردازند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران علی محمد شاعری قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و حسین علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به بحث و بررسی موضوع آلودگی هوا در کلان شهرها پرداختند.


***شهریاری در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی ها راهکار مبارزه آلودگی هوا هست یا خیر گفت: راهکار اصلی مبارزه با آلودگی در قانون آمده است، اما بی توجهی در اجرای قانون باعث می شود "راهکار سطحی تعطیلی" برای مقابله با این موضوع به کارگرفته شود.
مبارزه با آلودگی هوا در برنامه چهارم توسعه در نظر گرفته شده بود که با 5 سال تاخیر به تازگی آیین نامه های اجرایی آن اماده شده است.

***رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای در واکنش به اظهارات شاعری مبنی براینکه در بعضی از موارد، قانون قابلیت اجرایی شدن ندارد گفت: قانون به خوبی نوشته شده است اما گاهی مسئولان از بالا دستوراتی می دهند مانع اجرای قانون می شود.

وی ادامه داد: حدود 70% آلودگی هوای تهران به خاطر خودروهاست، در سال 74 این مشکلات بوده است، همچنان نیز این ادامه دارد؛ اما  شاهد تلاش مناسب و درخوری  را از سوی مسئولین برای به کارگیری خودرو و سوخت استاندارد شاهد نیستیم.

***شاعری با تایید بخشی از سخنان شهریاری گفت: برای ارتقای کیفیت خودروها از یورو 2 به یورو 4 قول و قراری با خودروسازان داشته ایم که بسیاری از آنها به تعهدات خود پایبند بوده اند اما دو خودروساز اصلی کشور به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده اند.سازمان محیط زیست در این زمینه کوتاهی نکرده است.



وی درباره موضوع سوخت اظهار داشت: وزارت نفت برای بهینه سازی پالایشگاه های خود به سه سال زمان نیاز داشت که اما توانست تا دهد فجر امسال 2 پالایشگاه خود را بهینه سازی کند و استانداردهای یورو4 و یورو5 را اعمال کنند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: از 3000صنعت آلاینده اطراف کلان شهرها، 1000 مورد آن در سال گذشته کم شده است.

***شاعری در پاسخ به شهریاری که گفت مسئولان اجرایی مسئولیت خود را به درستی انجام نمی دهند و نسبت به سلامتی مردم کم توجه هستند گفت: محیط زیست تمام تلاش خود را انجام داده است اما مقابله با آلودگی هوا نیازمند تلاش همه مسئولین اعم از مجلس، قوه قضائیه و ... است.


وی اعلام کرد از نظر مصرف سوخت CNG رنبه دوم در جهان را پس از چین داریم که این اتفاق در 5 سال اخیر صورت گرفته است. شاعری گفت ما خود را زیر مجموعه سازمان خاصی نمی دانیم و کارکنان محیط زیست به صورت جهادی در تلاش هستند.

***شهریاری در پاسخ به انتقاد شاعری مبنی براینکه نمایندگان مجلس در تصویب بودجه کافی برای سازمان محیط زیست کم لطفی کردند، عنوان کرد: دستگاه ها باید زمانی که بودجه در دولت نوشته می شود اعتراض خود را مطرح کنند، نه در زمانی که بودجه در مجلس در دست بررسی است، چراکه دست مجلس در تغییر بودجه چندان باز نیست. دولت نیز در تدوین بودجه دستگاه ها به کار کارشناسی بی توجه است.
شهریاری در ادامه سازمان محیط زیست را مسئول اصلی آلودگی هوای کلان شهرها دانست.



***رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که ایا حمل و نقل عمومی به حد مطلوبی رسیده است که از مردم انتظار داشته باشیم از خودروی شخصی استفاده نکنند، گفت: خیر؛ شرایط حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو به حدی نیست که مردم به راحتی از آنها استفاده کنند، به همین دلیل به مردم برای استفاده از خودروی شخصی حق می دهم.

وی دراینباره افزود: در مجلس شورای اسلامی بودجه برای توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص یافته که انتظار می رود دولت در مورد آن کار اجرایی انجام دهد.

***قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست درباره عملکرد این سازمان در زمینه گسترش حمل و نقل عمومی در کلان شهرها اعلام کرد: 10% از برنامه موردنظر برای توسعه حمل و نقل عمومی کلان شهرها عقب هستیم. حمل و نقل عمومی در تهران در طی سال های گذشته 5 برابر شده است.

***شهریاری درپاسخ به انتقادات تمدن، استاندار تهران، که طی تماس تلفنی در برنامه حضور داشت و آمار ارائه شده از سوی شهریاری را نادرست دانست گفت: اینکه 70% آلودگی هوای تهران به دلیل خودروهاست براساس آمار دولت مطرح شده است.
وی در پاسخ به ادعای تمدن مبنی براینکه مشکل سوخت به دلیل تحریم است، گفت: باید با مردم صادق بود، اگر مشکل تحریم است علت واقعی را به مردم بگوییم نه اینکه ادعا کنیم سوخت با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تولید کرده ایم، درحالیکه اینگونه نیست.

***شاعری با بیان اینکه حدود 180 کارخانه آلاینده در سطح تهران اخیرا تعطیل شده است، عنوان کرد: طرح زوج و فرد خودروهای با همکاری نیروی انتظامی درحال اجراست و تعطیلی آخرین راه حل ما در شرایطی است که جان افراد در خطر قرار دارد.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: دولت در زمینه استانداردسازی سوخت تلاش های ارزنده ای انجام داده اند که نباید نادیده گرفته شود؛ گرچه مشکلاتی وجود دارد که باید با همکاری مردم و سایر دستگاه ها برای رفع آنها تلاش شود.



***رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان این برنامه به آماری درباره جایگاه محیط زیست ایران در جهان اشاره کرد و گفت: رتبه ایران در سال  در2008  در بین 132 کشور جهان "67"  بوده که این رتبه در سال 2010 به 78 در جهان رسیده است؛ درواقع علی رغم تلاش های صورت گرفته اعتبارت کافی و تصمیم های درست از سوی نهادهای ذیربط اتخاذ نشده است.

***شاعری نیز در پاسخ به شهریاری آمار ارائه شده را معتبر ندانست وگفت: ایران در کنوانسیون های معتبر بین المللی محیط زیست رتبه های قابل قبول و ارزنده ای دارد.

انتهای پیام/

آلودگی هوا در کلان شهرها در برنامه نگاه یک - قسمت اول
آلودگی هوا در کلان شهرها در برنامه نگاه یک - قسمت دوم
آلودگی هوا در کلان شهرها در برنامه نگاه یک - قسمت سوم
آلودگی هوا در کلان شهرها در برنامه نگاه یک - قسمت چهارم
برچسب ها: نگاه ، یک ، محمد زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار