دارندگان وسايط نقليه، بيمه شخص ثالث خودرو دارند اما در مورد جزئيات آن اطلاع دقيقي ندارند، همين مسئله موجب بروز مشکلاتي هنگام دريافت خسارت خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، تقريبا همه دارندگان وسايل نقليه در مقابل اشخاص ثالث يا اصطلاحا بيمه شخص ثالث خودرو را دارند اما معمولا تا زمان وقوع حادثه هيچگاه جزئيات آن را نمي خوانند يا اطلاع کمي از آن دارند به همين علت در هنگام رسيدگي و دريافت خسارت با مشکلاتي مواجه مي شوند.

منظور از خسارت در بيمه شخص ثالث چيست؟

منظور از خسارت بدني، هرنوع ديه يا ارش (غرامت) ناشي از صدمه، شکستگي، نقص عضو، از کار افتادگي (جزئي يا کلي- موقت يا دائم) يا ديه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بيمه موضوع اين قانون است، هزينه معالجه نيز چنانچه مشمول قانون ديگري نباشد جزء تعهدات بيمه موضوع اين قانون خواهد بود.

کدام حوادث مشمول قوانين بيمه شخص ثالث است؟

منظور از حوادث هرگونه سانحه اي از قبيل تصادم، تصادف، سقوط، واژگوني، آتش سوزي و يا انفجار وسايل نقليه و نيز خسارتي است که از محمولات وسايل مزبور به اشخاص ثالث وارد شود.

وظيفه بيمه‌گر هنگام تصادف ناشي از تخلف رانندگي چيست؟

بيمه‌گر ملزم به جبران خسارت‎هاي وارد شده به اشخاص ثالث تا سقف تعهدات مندرج در بيمه نامه خواهد بود، در حوادث رانندگي منجر به جرح يا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمايي و رانندگي يا پليس راه علت اصلي وقوع تصادف يکي از تخلفات رانندگي حادثه ساز باشد، بيمه‌گر موظف است خسارت زيان ديده را بدون هيچ شرطي پرداخت کند و پس از آن مي‌تواند جهت بازيافت يک درصد از خسارت هاي بدني و دو درصد از خسارت هاي مالي پرداخت شده به مسبب حادثه مراجعه کند، علاوه بر آن در اين صورت گواهينامه راننده مسبب حادثه از يک تا سه ماه توقيف مي شود و رانندگي در اين مدت ممنوع و در حکم رانندگي بدون گواهينامه است.

وظيفه بيمه‌گرهنگام طبيعي نبودن تصادف چيست؟

در صورت اثبات عمد راننده در ايجاد حادثه توسط مراجع قضايي و يا رانندگي در حالت مستي يا استعمال مواد مخدر يا روان‌گردان موثر در وقوع حادثه يا در صورتي که راننده مسبب فاقد گواهينامه رانندگي باشد يا گواهينامه او متناسب با نوع وسيله نقليه نباشد شرکت بيمه موظف است بدون اخذ تضمين، خسارت زيان ديده را از طريق مراجع قانوني براي استرداد تمام يا بخشي از وجوه پرداخت شده به شخصي که موجب خسارت شده است مراجعه کند.

حوادث خارج از شمول بيمه شخص ثالث کدامند؟

خسارت وارده به وسيله نقليه مسبب حادثه، خسارت وارده به محمولات وسيله نقليه مسبب حادثه، خسارت مستقيم و يا غيرمستقيم ناشي از تشعشات اتمي و راديواکتيو، خسارت ناشي از محکوميت جزايي و يا پرداخت جرائم حوادثي هستند که بيمه شخص ثالث خسارت آنها را پرداخت نمي کند.

ارايه خدمات به وسايل نقليه فاقد بيمه نامه چگونه است؟

ارائه هرگونه خدمات به دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني فاقد بيمه نامه شخص ثالت معتبر، توسط راهنمايي و رانندگي، دفاتر اسناد رسمي و سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با امر حمل و نقل ممنوع است.

دفاتر اسناد رسمي مکلف هستند هنگام تنظيم هرگونه سند در مورد وسايل نقليه موتوري زميني موضوع اين قانون، مشخصات بيمه نامه شخص ثالث آنها را در اسناد تنظيمي درج کنند.

بيمه نامه شخص ثالث در حکم وثيقه است

دادگاه ها موظفند در حوادث رانندگي منجر به خسارت بدني، بيمه نامه شخص ثالثي را که اصالت آن از سوي شرکت بيمه ذيربط کتبا مورد تاييد قرار گرفته است تا ميزان مندرج در بيمه نامه به عنوان وثيقه قبول کنند.

تقريبا همه دارندگان وسايل نقليه در کشور بيمه نامه مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه در مقابل اشخاص ثالث يا اصطلاحا بيمه شخص ثالث خودرو را دارند اما معمولا تا زمان وقوع حادثه هيچگاه جزئيات آن را نمي خوانند.

منیع: هفت صبح

انتهای پیام/
برچسب ها: بیمه ، شخص ثالث ، خسارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار