سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از دریافت مهر اصالت یونسکو(نشان برتر و مرغوبیت صنایع دستی ) هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی این شهرستان در رشته شعر بافی خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدانمهر با اعلام اين مطلب افزود: بر اساس اعلام نظر و رای نهایی هیأت داوران سازمان جهانی یونسکو در چهارمین آيين اعطاي نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسكو كه در شهر تهران برگزار شد در راستای اعطاء نشان کیفیت و برتری صنایع دستی،مهر اصالت یونسکو در شعر بافی به هنرمند کاشانی آقای مهدی محتشمی با ارایه محصول البسه سنتی تعلق گرفت.

وی یاد آور شد :این دومین بار است که این هنرمند موفق به اخذ مهر اصالت یونسکو می شود.

یزدانمهر كسب اين موفقيت را گام موثری در معرفي و شناساندن صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان کاشان ارزيابي كرد و يادآور شد: سازندگان و صنعتگراني كه موفق به دريافت اين مهر و نشان مي شوند، علاوه بر دريافت گواهي يونسكو براي تبليغ و عرضه محصولات خود، امكان شركت آنها در كارگاه‌هاي آموزشي، ارزيابي، بازاريابي، طراحي و ترويج براي آنها از سوي يونسكو فراهم مي‌شود.

وی از شعر بافی به عنوان یکی از کهن ترین صنایع دستی کاشان نام برد که قدمت آن به محوطه باستانی سیلک و آثار مکشوف از تار و پود روی سفالینه های سیلک بر می گردد و ادامه داد: شعر به معنی موی باریک و نازک است و به نوعی پارچه گفته می شود که از نخهای تار و پود باریک تهیه و بافته می شود كه از جنس نخ و ابريشم هستند و در آنها به صورت راه راه از رنگ‌هاي ديگر استفاده شده است.

به گفته سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کاشان این هنرمند خوش ذوق کاشانی در گارگاه شعربافی خود که در محله تاریخی کوشک صفی واقع شده است پارچه های دست بافت شعربافی کاشانرا تبدیل به لباس های سنتی با طرحهای هزار نقش می کند تا همگان بدانند که نه تنها این پارچه ها فقط برای استفاده کُرد نشینان غرب ایران نیست؛بلکه زینت دهنده بانوان نسل امروز نیز هست.نسلی که در جست وجوی هنر ذوق و خلاقیت است و به تنوع می اندیشد.

یاد آور می شود:در دوره دوم آقای حسن مسافرچی و در دوره سوم آقایان مهدی محتشمی،محمد بینوا ،محمود جلالتی و امیر ثابتی در رشته ابریشم بافی(شعربافی) موفق به دريافت نشان مهر اصالت يونسكو شدند.

در حال حاضر تعدادی کارگاه شعربافی در کاشان فعال است. /ب

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، شعر ، بافی ، مهر ، اصالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.