فيلم‌هاي جنجالي و پرحاشيه امسال كه فرصت ديدنش را در جشنواره سي و يكم به دلايلي از دست داديم.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، جشنواره فيلم فجر در دوره سي و يكم هنوز شروع نشده اتفاقات عجيب و جالبي را به همراه داشت كه از اين ميان راه نيافتن برخي از فيلم ها به جشنواره يكي از رويدادهاي مهم است.
فيلم سينمايي "رستاخير" به كارگرداني احمدرضا درويش كه همه مراحل فني اش را در لندن پشت سر مي گذارد و با توجه به آن كه قرار بود پروژه اي عظيم عاشورايي در جشنواره فيلم فجر باشد به دليل اتمام نشدن مراحل فني اش حتي فرم حضور در اين جشنواره را پر نكرد.
اين فيلم روايتگر مقطعي از تاريخ اسلام از زمان مرگ معاويه، تا ظهر عاشورا است كه عوامل فني آن از عوامل حرفه اي سينماي ايران و جهان هستند و بازيگران ايراني چون پوريا پورسرخ، حسن پورشيرازي ، فرهاد قائميان، بابك حميديان و.. همچنين بازيگران بزرگ عرب در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.

دومين فيلم ناكام اين جشنواره "چ" حاتمي كيا بود كه همه به آن دل بسته بودند اما اين فيلم همه با تمام حواشي اش به دليل پايان نيافتن مراحل فني اش به عنوان يك پروژه عظيم از رسيدن به جشنواره بازماند.
اين فيلم كه روايتگر دو روز و دو شب از زندگي شهيد چمران است، بازيگران بزرگ سينماي ايران از جمله فريبرز عرب نيا، بابك حميديان، مريلا زارعي، سعيد راد و.. را به جلوي دوربين حاتمي كيا كشانده است.
غايب بعدي اين جشنواره بزرگ "زندگي مشترك آقاي محمدي و بانو" به كارگرداني سيد روح الله حجاري بود كه با توجه به اعلام آمادگي براي حضور به دلايلي به اين عرصه بررگ راه پيدا نكرد.
اين فيلم داستان تاثير مهيمانان بر زندگي خانواده آقاي محمودي را به تصوير مي كشد كه بازگو كننده تفاوت هاي آشكار فرهنگي در انتخاب سبك زندگي است در اين فيلم نيز بازيگران بزرگي چون حميد فرخ نژاد، هنگامه قاضياني، پيمان قاسمخاني،‌ ترانه عليدوستي و.. به اين كارگردان جوان و دوربينش اعتماد كرده اند.
"همه چيز براي فروش" امير حسين ثقفي هم از اين ماراتن نفس گير جاماند تا ديگر فيلم غايب اين دوره جشنواره باشد البته اين فيلم مراحل فني اش را به طور كامل پشت سر گذاشته اما هنوز معلوم نيست جشنواره ميزبان او باشد.
اين فيلم روايتگر انسان هايي است كه ناخواسته محكوم به عدل هستند و بازيگراني چون صابر ابر و مريلا زارعي در آن به ايفاي نقش مي‌پردازند.
"آسمان زرد كم عمق" نيز به كارگرداني بهرام توكلي فيلمي كه با توجه به سابقه درخشان كارگردانش مي‌توانست نگاه ها را بخ خود جلب كند از جشنواره كنار گذاشته شد تا پنجمين غايب جشنواره فيلم فجر باشد.
در خلاصه داستان اين فيلم آمده است كه زوج جواني در مدتي كوتاه لحظات زندگي گذشته شان را مرور مي كنند و اين مرور خاطرات، زندگي حالشان را تحت تاثير قرار مي دهد و بازيگراني چون ترانه عليدوستي، صابر ابر، سحر دولتشاهي و.. در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
"گورداله و عمه غوله" فيلمي در ژانر كودك به كارگرداني نادره تركماني نيز از جشنواره كنار گذاشته شد تا مهر تاييدي بر زمزمه هاي به گوش رسيده مبني بر حذف ژانر كودك از جشنواره فيلم فجر باشد. اين اثر كه يك فيلم سينمايي موزيكال عروسكي است در جشنواره فيلم كودك هم حضور درخشاني را داشته است.
"بچه هاي جسور" هم به جشنواره فيلم فجر راه نيافتند تا به تعداد ناكامان جشنواره فجر افزوده شود. اين فيلم را كه حجت الله سيفي كارگردان كرده است داستان دو كودك را كه بين دنياي واقعي و رويا راهي يك سفر تخيلي در دنياي واقعي مي شوند را روايت مي كند و مسيح سيفي يعقوب نفقان و جعفر نوري از بازيگران اصلي اين فيلم هستند.

سومين فيلم كودك بازمانده از جشنواره "مرواريد" به كارگرداني سيروس حسن پور بود تا جشنواره نشان دهد كه جايي براي شيطنت هاي بچگي در اين دوره وجود ندارد اين فيلم سينمايي داستان خواهر و برادري را روايت مي كند كه به دليل شرايطي كه براي پدرشان كه صياد مرواريد است به وجود  آمده دچار مشكلاتي مي شوند و در اين فيلم بازيگراني همچون مهدي فقيه، سليمه رنگزن، عليرضا اوسيوند و.. مقابل دوربين رفته اند.

"عقاب صحرا" به كارگرداني مهرداد خوشبخت نيز از جشنواره كنار گذاشته شد اين فيلم سينمايي داستاني تاريخي دارد كه در سال هاي ششم هجري و از صلح حديبيه تا فتح مكه رخ مي دهد و داستان زندگي شخصي به نام ابوبصير را روايت مي كند و در اين فيلم بازيگراني چون كيكاوس ياكيده، عليرضا كمالي، روناك يونسي و.. به ايفاي نقش مي‌پردازند.


"فرزند چهارم" موسائيان هم كه پروژه اي عظيم به شمار مي‌آمد مورد پسند جشنواره هايي واقع نشد تا دهمين فيلم بازمانده از سي و يكمين دوره باشد اين فيلم به موضوع قحطي زندگان آفريقايي مي‌پردازد و در آن بازيگراني چون لادن مستوفي، هدايت هاشمي، مسعود رايگان، افشين هاشمي و.. بازي كرده اند.
"بازگشت به آينده" علي عبدالعي زاده نيز از حضور در جشنواره جاماند اين فيلم داستان سه همكلاسي را بازگو مي كند كه زمان پيري تصميم مي گيرند با ماشين زمان به گذشته برگردند در اين فيلم فتحعلي اويسي، رضا شفيعي جم، يوسف صيادي ، بهنوش بختياري و.. جلوي دوربين رفته اند.
"مرغابي دشت سرخ يوسف هورا" به كارگرداني علي اصغر شادروان فيلمي كه روايتگر زندگي سردار شهيد علي هاشمي است نيز از جشنواره كنار گذاشته شد در اين فيلم بازيگراني چون آرش مجيدي و رز رضوي مقابل دوربين رفته اند.

"دل بي قرار" به كارگرداني قربان محمدپور كه روايتگر داستان زلزله اي بسياري از مردم استان گيلان است نيز مورد پسند داوران اين دوره واقع نشد در اين فيلم بازيگراني چون كوروش تهامي، شهره  قمر، نازنين فراهاني و.. جلوي دوربين رفته اند.
"دامنه هاي سفيد" به كارگرداني محمد ابراهيم معيري نيز اثر ديگري است كه جشنواره اي ها آن را نپسنديدند داستان اين فيلم از آن جا آغاز مي شود كه خانواده خارجي براي گردشگري و توريست به قله دماوند مي آيند و عقاب طلايي توسط قوچ بازان خارجي زنده گير مي افتد كه قصد خروج از مرز را دارند و در آن بازيگراني چون مهدي مياميف علي رضا اوسيوند، هادي ديباجي به ايفاي نقش مي‌پردازند.
"چتر سبز" داراي موضوعي زيست محيطي است كه تقريبا به شكل بديع و نو نگاهي به حيات وحش و بحث كودك و طبيعت دارد و بازيگراني چون علي آقار رضا كاشي، مهسا زرين جويي و كيوان خان بيگي در آن به ايفاي نقش مي‌پردازند و كارگرداني اين فيلم را ناصر رفايي برعهده داشته اما اين فيلم هم مورد بي مهري قرار گرفت درست است كه همه ‌آثار ساخته شده نبايد به جشنواره راه پيدا كنند اما ناديده گرفتن اين همه فيلم جاي تعجب و سوال دارد و اگر اين فيلم ها و توليدات آنقدر شايستگي حضور در جشنواره را ندارند پس چرا اين همه فيلم ساخته مي شود.
"تولد" محمدرضا ورزي هم جشنواره اي نشد تا به اين ليست ناكامان جشنواره باز هم اضافه شود اين فيلم يك ماجرا و داستان اجتماعي را روايت مي كند و به موضوع تناسخ مي‌پردازد و مصطفي زماني، محمدرضا شريفي نيا، چنگيز جليلوند و.. به ايفاي نقش مي‌پردازند.
"جا به جا" به كارگرداني علي توكل نيا نيز راهي اين دوره جشنواره نشد اين فيلم به دليل صادر نشدن پروانه نمايش از اين دوره بازماند و خوشبختانه اين يكي حداقل مورد بي توجهي داوران و جشنواره قرار نگرفت.
"آينه شمعدون" نيز فيلم پرحاشيه اي كه در چند ماه گذشته تيتر بيشتر رسانه ها را به خود اختصاص داده بود نيز به جشنواره نرفت تا نشان دهد كه جشنواره امسال به دنبال هيچ حاشيه اي دردسري نمي گردد و به قول معروف سري را كه درد نمي كند دستمال نمي‌بندد.
اين ساخته بهرام بهراميان است و داستان زن و شوهري را روايت مي كند كه در پي شوهر دادن دخترشان به دنبال جور كردن جهيزيه دخترشان هستند در اين فيلم بازيگراني چون رضا عطاران، محسن تنابنده به ايفاي نقش مي‌پردازند.
"رژيم طلايي" هم به كارگرداني رضا سبحاني هم از جشنواره بازماند اين فيلم مضمون اجتماعي آميخته با طنز دارد و بازيگراني چون مهدي هاشمي، امين حيايي و مريلا زارعي در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
"سيزده" نيز دومين فيلم سينمايي هومن سيدي به جشنواره نرفت كارگرداني كه سال گذشته با آفريقا نگاه خيلي از صاحبنظران اين عرصه را به خود معطوف كرد در اين فيلم بازيگراني چون امير جعفري، ريما رامين فر، ويشكا آسايش و .. بازي مي كنند.
"عمليات مهدكودك" نيز فيلمي ديگر در ژانر كودك به كارگرداني فرزاد اژدري است كه جشنواره اي ها به خاطر كودكانه بودنش آن را ناديده گرفتند در اين فيلم بازيگراني چون عليرضا خمسه، اكبر عبدي، حسام نواب صفوي، سروش صحت و.. به ايفاي نقش پرداخته اند.
اگر بخواهيم تمامي فيلم ها را حتي به طور خلاصه هم نام ببريم به لطف هيات انتخاب جشنواره اين تعداد آنقدر زياد است كه از حوصله هر بني بشري خارج  است. "پرويز" به كارگرداني مجيد برزگر، "از تهران تا بهشت" به كارگرداني ابوالفضل صفاري، "ابرهاي ارغواني" به كارگرداني سيامك شايقي، "سال هاي حادثه" به كارگرداني سعيد چاري، "زن، مرد، زندگي" به كارگرداني مهدي ودادي، "ساكن خانه چوبي" به كارگرداني حسينعلي ليستاني، "به خاطر پونه" به كارگرداني هاتف عليمرداني، "ترنج در ترنج" به كارگرداني مجتبي راعي،‌ "بچگيتو فراموش نكن" به كارگرداني جلال فاطمي، "فرزند خوانده" به كارگرداني وحيد نيكخواه آزاد، "نيكان و بچه غول" به كارگرداني عبدالرحمن رضايي، "دنياي پر اميد" به كارگرداني منوچهر هادي، "578 روز انتظار" به كارگرداني احمد عبدالهيان، "كاغذ خروس نشان" به كارگرداني مريم ميلاني، "سگ هاي پوشالي" به كارگرداني رضا توكلي، "سوگ" به كارگرداني مرتضي فرشباف، "گرزاننده چوبي" به كارگرداني محمد شيرواني، "سقوط" به كارگرداني مهدي آتش جام، "فرشتگان قصاب" به كارگرداني سهيل سليمي، "تابلو" به كارگرداني وحيد وكيلي فر، "دراكولا" در تهران به كارگرداني امير پويا افضلي پور، "شهري كه نمي‌خوابد" به كارگرداني حسني آخوندپور، "عشق فقط يك كلام" به كارگرداني كرامت پور شهسواري،‌ "تاج محل" به كارگرداني دانش اقباشاوي،" 9:20 در بوشهر" به كارگرداني محمد امين همداني، "روز سياه" به كارگرداني حسن ناظر، "مواظب خودت باش" به كارگرداني يوسف تيموري واقف، "دارك هورس" به كارگرداني ميثم صابري نسب، "كندوان تاكاپادوكيا" به كارگرداني عليرضا فريد، "اتاق 311" به كارگرداني مجتبي بيطرفان، "مبارزان كوچك" سيد داود اطيابي، "ماهي كويزر" محمد قربان كريمي، "گس" كيارش اسدي زاده ، "اين يك رويا نيست" محمود غفاري، "فصل انار" محسن شرفي نيا، "ماندوو" ابراهيم سعيدي، "مهموني كامي" علي احمدزاده و "پرسيا وشون" مجتبي بيطرفان از ديگر آثاري بودند كه جشنواره اي نشدند./ي2
گزارش از حديثه رستگار.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
amir342
۱۰:۰۲ ۱۹ دی ۱۳۹۱
ممنون که در تمام ضمینه ها خبر دارید
یکم خبر های فیلم های اکران شده و سینما رو هم بزارید لطفا
آخرین اخبار