دبيرکل حزب موتلفه با اشاره به اينکه تعدد کانديداهاي اصولگرا موجب شکستن راي آن‌ها مي‌شود، گفت: شکستن راي جريان اصولگرايي يعني فراهم‌شدن زمينه براي پيروزي رقيبان، لذا مصلحت اصولگرايان در نزديک‌شدن به هم و کم‌کردن تعداد نامزدهاست.

محمد نبي حبيبي در گفتگو  با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران درباره مسائل مختلفي اعم از آرايش انتخاباتي اصولگرايان، چند‌قطبي‌شدن انتخابات، شانس کانديداهاي اصولگرا، تابلوي حزب مؤتلفه در انتخابات، ائتلاف 2+1، اظهارات اخير عسگراولادي و ... به سوالات خبرنگار باشگاه خبرنگاران پاسخ مشروح مي‌دهد.


باشگاه خبرنگاران: آرايش سياسي اصولگرايان براي انتخابات رياست جمهوري چگونه خواهد بود؟


حبيبي: اصولگرايان بايد با محوريت روحانيت، مرزهاي بين خود را در انتخابات به لحاظ سليقه‌هاي متفاوت بردارند. در نتيجه اين برداشتن مرزها و محوريت روحانيت از تعدد نامزدهاي اصولگرا جلوگيري به عمل خواهد آمد. اين سياست کلي حزب موتلفه اسلامي است و جلسات ما در جبهه پيروان و همچنين جلسات جبهه پيروان با جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز نيز همگي بر اساس همين سياست کلي بوده که به نفع مجموعه اصولگرايان است. زيرا اين خطر وجود دارد تعدد نامزدهاي اصولگرا باعث شکستن راي شود و شکستن راي جريان اصولگرايي يعني زمينه فراهم کردن براي برنده شدن رقيبان. به همين جهت مصلحت جريان اصولگرايي در نزديک شدن به هم و کم کردن تعداد نامزدها و حتي‌المقدور رسيدن به يک نامزد واحد است.


باشگاه خبرنگاران: فکر مي‌کنيد که انتخابات چند قطبي شود؟


حبيبي:  قطب جريان اصولگرايي با جامعتين مثل گذشته در واقع يک جريان هستند. اصلاح طلبان نيز يعني آن دسته‌اي که نمي‌توان به آنها فتنه گر اطلاق کرد و  با اصولگرايان تفاوت سليقه داشته ولي با فتنه نيز مرز دارند. جرياني هم به نام جريان انحرافي  براي انتخابات پيش بيني‌هايي انجام داده که قاعدتاً آن‌ها نيز به صورت جدي در رقابت‌هاي انتخاباتي قصد ورود دارند. البته يک جريان خاکستري نيز  مثل دوره‌هاي قبلي در انتخابات وجود دارد. توفيق نهايي اين جرياناتي که اکنون در مقابل هم قرار گرفته‌اند تا حدودي بستگي به جلب آراي خاکستري دارد. بنابراين فعلاً غير از اين سه چهار جرياني که اشاره شد جريان مؤثر ديگري براي انتخابات، اقدامي را آغاز نکرده است.


باشگاه خبرنگاران: در ميان کانديداهاي اصولگرايان فکر مي‌کنيد که کداميک بيشتر شانس بيشتري داشته باشند که روي آنها اجماع صورت گيرد؟


حبيبي:  هنوز در حزب مؤتلفه به جمع بندي راجع به افراد نرسيده‌ و به همين دليل نيز نام بردن از فرد خاصي را به عنوان کسي که احتمال پيروزي دارد را زود مي‌دانيم.  بايد صبر کرد کساني که قصد نامزدي دارند خود را بيشتر به مردم معرفي کنند. در نظر‌سنجي‌هاي آينده مي‌توان مشخص کرد که چه کسي شانس برنده شدن بيشتري دارد. بنابراين عجله‌اي براي معرفي نامزد مشخصي در حال حاضر نداشته و معرفي يک نامزد را در حال حاضر از طرف هر جرياني زود مي‌دانيم. البته يک عده‌اي با پيش‌بيني حضور جدي در انتخابات، فعاليت‌هايشان را شروع کرده‌اند که بين آنها  هنوز به اين نتيجه که چه کسي احتمال پيروزيش است نرسيده‌ايم و اصولاً در حال حاضر موقع پيش بيني قطعي براي برنده شدن شخص خاصي نيست.


باشگاه خبرنگاران: تابلوي حزب موتلفه در انتخابات چگونه است؟ آيا کانديداي مستقل از ساير اصولگرايان خواهد داشت يا با آنها براي کانديداي واحد به اجماع مي‌رسيد؟


حبيبي: ما چند ماه قبل که جريان اصولگرايي و روحانيت فعاليت چشمگيري براي انتخابات نداشتند اعلام کرديم که به صورت مستقل وارد مي‌شويم اما در حال حاضر که هم تشکل‌هاي اصولگرا فعال شده‌ و هم روحانيت، جلسات مشترکي را  بين جامعتين داشته و احساس مي‌کنيم که به صورت فعال به ميدان مي‌آيند، به هيچ وجه قصد ورود مستقل از جريان اصولگرايي و روحانيت را نداريم. بنابراين موتلفه اسلامي فعاليت انتخاباتي خود را از حالا به بعد همراه تشکل‌هاي اصولگرا و روحانيت ادامه خواهد داد.


باشگاه خبرنگاران: ائتلاف 2+1 براي مردم زياد روشن نيست. مي‌توانيد آن را توضيح بدهيد؟


حبيبي: خود آن آقايان بايد درباره اين ائتلاف توضيح دهند.  يک ابهاماتي دراين‌باره وجود دارد که طبيعتاً خودشان بايد اين ابهامات را رفع کنند.


باشگاه خبرنگاران: نظر شما درباره درباره اظهارات اخير حبيب‌الله عسگر اولادي که گفته‌اند فتنه گران اصلي آمريکا، انگليس و اسرائيل هستند و  موسوي و کروبي در راس فتنه‌ نيستند، چيست؟

حبيبي: مقام معظم رهبري چندين ماه قبل فرمودند که فتنه در خارج از کشور شکل گرفته است. منتها در اينجا کساني بودند که در دام فتنه افتادند. اما اشخاصي مانند موسوي و کروبي که به هر حال در جريان فتنه 88 به دام افتادند اگر مي‌خواهند مردم بين آنها و خلق کنندگان اصلي فتنه که خارج از کشور هستند تمايزي قائل باشند، بايستي موضع خود را در برابر براندازان کاملاً مشخص کنند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار