به گزارش
خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار محمدرضا نقدي، صبح امروز در نخستين نشست سرمربيان حلقههاي صالحين بسيج فرهنگيان که در محل معاونت تربيت و آموزش
سازمان بسيج مستضعفين برگزار شد، با بيان اينکه اساس، هويت و روح حيات يک جامعه، فرهنگ آن جامعه است، اظهار داشت: جامعهاي که بتواند در اين اساس، تحول مثبتي ايجاد کند، مسير ترقي را پيموده وگرنه هر پيشرفتي که محقق شود، نميتواند تضمينکننده سعادت آن جامعه باشد.
وي افزود: فطرت الهي انسانها به سوي همين حقيقت در جريان است و برهمين اساس بود که اسلام در کمتر از چندين دهه ايران، مصر، قسطنطنيه و بسياري از نقاط جهان را که ابر قدرتهاي آن زمان محسوب ميشدند تسخير کرده و در قلب ملتهاي آنان راه يافت تا جايي که ملتها به وجود حاکماني مسلمان از سرزميني غير از کشورشان افتخار ميکردند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تصريح کرد: به طور قطع، جاذبه اسلام به دليل پيشرفتهاي مادي آن نبوده است و در برابر تمدني مانند تمدن ساساني و امکانات آن پيشرفتهاي مادي اسلام آنقدر چشمگير نبود که جاذبهاش انسانها را به سمت خود بکشد؛ در حقيقت قدرت نرمافزاري و بنيه فرهنگي اعتقادي اسلام باعث حاکميت اسلام در سرزمينهاي ديگر شد.
نقدي با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبري به معنويتافزايي در سطح جامعه ادامه داد: تا کنون در اين زمينه، کمکاريهايي صورت گرفته که شايد علت اصلي آن عکسالعملي وارد شدن در برابر تهمت ابرقدرتها مبني بر اينکه «نظام اسلامي در جهان امروز ساخته شدني نيست و با پيشرفتهاي زمان سازگار نميشود» باشد و ما از نيروي اصلي خود يعني معنويت غافل مانديم.
وي با تاکيد بر اينکه آمريکا عبرت بزرگي براي ما است، بيان داشت: امروز از هر کسي که در باره منفورترين نظام عالم بپرسند، جواب ميدهد آمريکا؛ در عين حال در پاسخ به اين سوال نيز که درخشانترين دارنده فناوري، کدام کشور است نيز آمريکا جواب داده ميشود؛ اين مسئله نشان ميدهد تمدن غرب نتوانسته جاذبه لازم را در سطح جهان حتي در خود آمريکا داشته باشد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين خاطرنشان کرد: دشمن دقيقا از مسير فرهنگ وارد شده و همانگونه که امام راحل فرمودند «اگر دشمن از جايي شکست بخورد براي 30 تا 40 سال آينده برنامهريزي ميکند» وقتي که بيانديشيم ميبينيم که برنامهريزي براي آينده کشور از مدارس شکل ميگيرد دقت در اين زمينه خاص ولايت از ما است.
نقدي تاکيد کرد: دشمن سعي دارد در عرصه فرهنگي به ما تجاوز کند که متاسفانه در برخي نقاط به کتابهاي درسي و اخلاقيات برخي از معلمان رسوخ پيدا کرده و معلم ايراني که هميشه نماد معصوميت، قناعت و زهد بود امروز براي حقوق مادي تحصن ميکند که بيانگر غفلت در اين مسير است، البته بايد حقوق مادي معلمان نيز رعايت شود، اما با توجه به اينکه آينده کشور را مدرسه ميسازد و کليديترين عنصر آن معلم است، بايد ستون اصلي خيمه تعليم و تربيت، يعني معلم را با ارزشهاي اسلامي تقويت کرد.
وي اظهار داشت: فضاي مدرسه بايد فضاي تدين و اخلاق باشد، مديريت بايد صحيح باشد و معلم به عنوان اصليترين پايه نظام فرهنگي کشور بايد براي حرکت به سوي اسلام و ساخت جامعهاي عاري از ظلم، بيبند و باري و فساد و ناامنيهاي مختلف بتواند در برابر تهاجمات فرهنگي، پناهگاهي استوار براي نسل جوان باشد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با يادآوري اينکه مقام معظم رهبري به عنوان فصل الخطاب در انديشمندان، معلم را رکن اصلي تربيت در جامعه دانستند، تصريح کرد: امروز در بسيج، ساخت مأمني براي حفظ فرد از تهديدات موجود و به تعالي رسيدن وي در سنگر نظام تربيتي بسيج طراحي شد و حلقههاي صالحين براي حفظ اعضاي گروه در برابر تيرهاي ضد اخلاقي و ضد فرهنگي دشمن شکل گرفت.
نقدي حلقههاي صالحين در بين فرهنگيان را بسيار مؤثرتر از ساير حلقههاي صالحين دانست و تصريح کرد: افراد شکلدهنده حلقههاي صالحين فرهنگيان، هر يک ميتوانند سازنده افکار صدها نفر باشند؛ بنابراين اين حلقهها براي آينده کشور بسيار حساس، تعيينکننده و سرنوشتساز خواهند بود.
وي با اشاره به فرمايش بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي مبني بر اينکه فقه اسلام، تئوري فلسفي انسان از گهواره تا گور است، تصريح کرد: اسلام هيچ موضوعي را بيپاسخ نگذاشته و به تمامي نيازهاي بشر پاسخ ميدهد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين خاطرنشان کرد: در حوزه اعتقادات، فلسفه اسلام و جهانبيني آن بسيار کامل است، بنابراين يک معلم ايراني بايد مسلح به ارزشهاي فقهي بوده و توانايي دفاع از ارزشهاي خود را داشته باشد، اما متاسفانه برخي از افراد از آن بي اطلاع هستند که باعث بيدفاع ماندن جوانان در برابر هجمههاي رسانههاي بيگانه ميشوند.
نقدي تأکيد کرد: در نظام اسلامي، معلمان بايد مسلح به فقه اسلام و علم روز باشند تا نسل آينده در برابر هجوم دشمن، بي دفاع نماند؛ بنابراين بايد کاري بسيار جدي در اين عرصه صورت گيرد.
وي يادآور شد: سلسله آسيبهاي رايج در فرهنگيان بايد شناخته شود، واکسنهاي تربيتي و اخلاقي آن در اختيار فرهنگيان قرار گيرد، نسخههاي لازم براي برچيده شدن منکرات رايج نوشته شود و معروفات متروک، در حلقههاي صالحين مورد توصيه و توجه قرار گيرد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين نتيجه کار حلقه صالحين و بسيج فرهنگيان را دو ميوه علمي و عملي دانست و تصريح کرد: ميوه علمي شجره طبيه صالحين در بسيج فرهنگيان بايد معلم فهيم، بصير، داراي جوششي از ادب، تقوا، قدرت منطق پاسخگويي و استدلال باشد و ميوه علمي اين شجره نيز ارائه فقه و اخلاق روز و طراحي رساله توجيه المسائل تخصصي معلمان به عنوان کتابي براي مرجع دانشگاه فرهنگيان و تدوين اخلاقيات معلم باشد.
نقدي با بيان اينکه بايدها و نبايدهاي تربيت امروزي تدوين شده تا معلم مجبور نباشد براي پاسخگويي در فضاي گذشته صحبت کند، افزود: شناخت يک معلم از مسائلي مانند اينترنت، ماهواره و مسائل شرعي بايد کامل باشد تا بتواند در هجمه رسانهاي امروز پاسخگويي لازم به جوانان را انجام دهد.
وي با تاکيد بر اينکه ادغام بسيج فرهنگيان با بسيج دانشآموزي حرکتي نادرست بود، خاطرنشان کرد: انشاءالله بسيج فرهنگيان در سال 92 با برنامههاي بسيار عميق، غني و به دور از هياهو بتواند مشت معلمان را پر کرده و دادههاي علمي و تربيتي به آنها ارائه کند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاکيد کرد: دورههاي متعدد و جدي بايد در حلقههاي صالحين به صورت حضوري، غير حضوري، ويدئو کنفرانس و جلسات در فضاي مجازي انجام شود تا شبهات برطرف شده و توانايي پاسخگويي به معلمان داده شود که پيشنهاد ميکنم معلمان علاوه بر حضور در حلقههاي صالحين به مرکز پاسخگويي به رفع شبهات ديني در قم متصل شوند تا سوالات سياسي، فرهنگي، شرعي و مذهبي خود را گرفته و با پاسخ صحيح به سوال خوب، توليد علم کنند.
انتهاي پيام/ش