ورزشكاران از جمله كساني هستند كه در طول سال و به خصوص در بازه زماني دهه فجر با بزرگترين جشنواره سينمايي كشور به نوعي همراه مي شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر؛ جشنواره فيلم فجر به عنوان مهم ترين و جدي ترين اتفاق فرهنگي و سينمايي سال كشور از ويژه ترين اتفاقاتي است كه به نوعي با افكار عمومي طيف هاي مختلف مردم سر و كار دارد و همه به نوعي به دليل گستردگي جغرافيايي و ابعاد وسيع برگزاري آن از يك سو و اهتمام رسانه هاي مختلف با سلايق و دغدغه هاي گوناگون از سوي ديگر سبب مي شود تا فعالان حوزه هاي ديگر نيز در كنار سينماگران و فيلمسازان با اين جريان عظيم همراه شوند.
در اين ميان، شايد ورزشكاران از جمله كساني هستند كه در طول سال و به خصوص در بازه زماني دهه فجر با بزرگترين جشنواره سينمايي كشور به نوعي همراه مي شوند. تجربه نشان داده كه حضور ورزشكاران در فضاي اين جشنواره با استقبال و هيجان خاصي پيگيري مي شود و هميشه مورد توجه علاقه مندان بوده است. از اين رو مناسب ديديم ديدگاهها و نقطه نظرات چند تن از ورزشكاران و فعالان ورزشي را در زمينه جشنواره فيلم فجر جويا شويم.آنچه در ادامه مي‌آيد نظرات جمعي از بازيكنان فوتبال و فعالان عرصه ورزش است:

حجازی: جشنواره فجر محل مناسبی برای شناخته شدن و ارائه کارهای فاخر است

آتيلا حجازي فرزند اسطوره فوتبال ایران «ناصر حجازي» در گفت و ‌گو با ستاد خبري سي ‌و يكمين جشنواره فيلم فجر مي گويد: پدرم دوستدار سینما بود و همیشه برای جشنواره و رویدادهای بین المللی ارزش زیادی قائل بود. جشنواره فیلم فجر محل مناسبی برای شناخته شدن و ارائه کارهای فاخر است و بهترین مکان برای معرفی چهره های جوان است‌.
وی مي افزايد: امروزه نقش سينما در مطرح شدن چهره يك فرد بسيار بالا است، زيرا يكي از مكان‌هايي است كه بسياري از مردم اوقات فراغت خود را در آنجا مي‌گذرانند؛ اما بايد اين نكته را نيز در نظر داشت كه سينما اگر چه شايد بتواند يك شخص را تا چند سال مطرح كند اما از آن به بعد استعداد يك فرد و مورد قبول واقع شدن از طرف مردم است كه فردي را در مرتبه بالا نگه مي‌دارد، بنابراين بهتر است از ايده‌هاي مردم و نظر آنها نيز در جشنواره استفاده شود، به طور مثال خود من در چند سال گذشته پيشنهادهاي كاري زيادي داشته ام اما مي‌دانم حرفه من چيز ديگري است بنابر اين اين پيشنهاد ها را قبول نكرده‌ام.  
وي پیشنهاد خود را برای بالا رفتن سطح کمی و کیفی جشنواره چنین بیان کرد: به نظر من بهتر است سعي شود از بازيگران مطرح جهان براي داوري جشنواره دعوت شود زيرا هم سطح كيفي جشنواره بالا تر خواهد رفت و هم از اين طريق جشنواره فیلم فجر به شکل مشهودتری  در جهان مطرح خواهد شد و فرهنگ غني ما  از طريق این رویداد بین المللی در سطح جهان هر چه بیشتر معرفی خواهد شد، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که پرده نقره ای نقش بسزایی در معرفی یک فرهنگ ، یک شخصیت و یا حتی یک سیاست دارد.
وی در پایان افزود: اگر ما بتوانیم جشنواره های این چنینی را به خوبی برگزار کنیم و از ورود فیلم های سطح پایین به این مجموعه جلوگیری کنیم، در پایان با یک خروجی بسیار خوبی روبرو خواهیم شد. همانطور که در سال گذشته خروجی جشنواره، جايزه اسكار را گرفت، من امیدوارم چنین اتفاقی در جشنواره سی و یکم نیز تکرار شود.

ضرورت پيوند سينما و ورزش از نگاه سپهر حيدري

سپهر حیدری بازيكن تيم فوتبال ذوب آهن اصفهان گفت: سينما باعث همدلي و نشاط ميان خانواده ها مي شود و خود من به شخصه انرژي مثبت از اين هنر دريافت مي كنم.
وی ادامه داد: سينما موثر ترين و تاثيرگذارترين عامل بر روي فرهنگ و زندگي مردم است و بايد حساسيت هاي زياد اما متعادلي را براي آينده و حال آن در زمينه ساخت فيلم ها در آن داشت. يك شخصيت در فيلمي مي تواند در شكل گيري يك انسان چه در زندگي و چه در فرهنگ نقش بسيار بالايي داشته باشد.
وي ادامه داد: جشنواره سي ام فجر، جشنواره بهتري نسبت به جشنواره هاي برگزار شده در گذشته بوده است ولي باز هم كاستي هايي در آن ديده مي شد كه بايد هر ساله براي رفع آن ها تلاش كرد. جشنواره را بايد بيشتر به سوي مردمي شدن حركت دهيم و به مردم اجازه دهيم در انتخاب بهترين فيلم ها و بازيگران نقش موثري داشته باشند و در اين راه داوران را كمك دهند. ما مي توانيم جشنواره فجر را حتي در سطوح جهاني نيز برگزار كنيم البته اين به شرطي است كه همدلي لازم را در اين امر داشته باشيم. برای بهبود جشنواره به نظر من بهتر است اطلاع رسانی بهتری صورت گیرد زیرا در تمام دنیا دیده شده است که تبلیغ نقش بسزایی را در آگاهی مردم و پیشرفت در هر موردی داشته، پس بهتر است تبلیغات جهانی را در مورد جشنواره اعمال کنیم تا واقعا جشنواره را بین المللی کنیم و مطمئن باشیم که مردم برای کار خوب ارزش قائل هستند.
وي درباره جشنواره امسال نيز گفت: سال 91 سينما سال زياد خوشايندي براي اهالي و تماشاگران آن نبوده است ولي بايد همه بسيج شويم تا طي مدت كوتاهي كه تا شروع اين رويداد مهم باقي مانده است كدورت ها را كنار بگذاريم وتيمي 12 نفره را بسوي جشنواره فجر راهي كنيم زيرا اگر بتوانيم شروع خوبي را براي سينماي سال 92 داشته باشيم حتما اتفاقات خوبي براي آن در سال هاي پيش رو خواهيم داشت. جشنواره 31 سال نو سينماي ايران خواهد بود و ما بايد سفره هفت سين با شكوهي براي استقبال از آن داشته باشيم.
حیدری درباره سابقه بازيگري خود نيز افزود: من در 6 سالگی تجربه بازی در فیلم نازنین مادر کار آقای داریوش باباییان را داشته ام و امیدوارم بتوانم بعدا نیز این کار را دوباره انجام دهم. برای هم دلی و پیوند سینما و ورزش خیلی از گروههای سینمایی وجود دارند که گروه ورزشی تشکیل داده اند و این موضوع نیز خوب است اما بهتر است که هر فردی در هر زمينه اي كه در آن استعداد کاری دارد فقط به آن بپردازد.

پیمان يوسفي: سینما می تواند به ورزش کمک کند

پیمان یوسفی مجری رسانه ملی گفت: فیلم خوب را همه دوست دارند، من نیز فیلم دیدن را دوست دارم البته رضایت یک امری نسبی است که من می توانم نسبت به آگاهی خودم در این مورد حرف بزنم.   
وی در مورد نقش سینما و جشنواره فيلم فجر در فرهنگ سازی جامعه افزود: رشد چشم گيري در سينما و مخصوصا در رسانه هاي تصويري داشته ايم و نقش پرده نقره اي در فرهنگ يك جامعه بسيار واضح و قابل تامل است؛ به همين دليل بايد مسئولان و هيئت های انتخاب جشنواره فيلم فجر و وزارت ارشاد بسيار جزئی تر و با تامل تر درباره انتخاب فيلم ها برای حضور در چنين جشنواره ای تصميم گيری كنند و از ورود فيلم هايی كه امكان دارد سطح جامعه را ملتهب كند، جلوگيری به عمل آورند. خوشبختانه هر سال شاهد برگزاری جشنواره بهتری نسبت به سال های گذشته هستيم، به طوری كه در سال گذشته اين مورد به وضوح ديده شد و در ميان فيلم های حاضر رقابت سختی برای انتخاب شدن توسط مردم وجود داشت.
وي ادامه داد: سینما حتی می تواند به ورزش نیز کمک کند و فرهنگ های غنی فراموش شده در آن را دوباره زنده کند. همانطور که در دوران گذشته فیلم هایی مانند زندگی جهان پهلوان تختی به مردم درس مردانگی مي داد، پس سينما می تواند الگودهی خوبی به جوانان این دوره داشته باشد.
وي افزود: سينما نيز مانند فوتبال تاثیرات زیادی را برروی جوان ها دارد، حال اگر از این ظرفیت در یک مکان فرهنگی مانند سینما استفاده شود بسیار مفید تر واقع خواهد شد و برای هواداران رشته های ورزشی نیز می تواند بسیار جذاب تر باشد. در همه دنیا ارتباط تنگاتنگی بین هنر و ورزش وجود دارد و اگر تیم هایی در حد معقول برای همکاری این دو گروه تشکیل شود خوب است اما نباید در حدی باشد که دیگران تصور کنند قصد آنها استفاده ابزاری از این گروه ها است.
يوسفي در پايان اضافه كرد: جشنواره فجر را بايد عملا نيز به سطح جهاني برسانيم چون فقط اسم بين اللملي دارا بودن يك كار نمي تواند آن را جهانی و حرفه ای كند. بايد سعی شود در كنار پيشكسوتان سينمای ايران از ستاره ها و نامداران سينمای جهان نيز برای بالارفتن سطح كيفی جشنواره فيلم فجر استفاده كرد و فضا را برای ورود بازيگران خارجی خوب به ايران مخصوصا به اين رويدادهای بزرگ حتی به عنوان بيننده و ميهمان مهيا كنيم. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار