سومین جشنواره سراسری تئاتر«تک نفره» بهمن ماه سال جاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي نياوران؛ هیات انتخاب آثار سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره پس از بررسی  از مجموع 537  اثر دریافت شده در بخش متون این جشنواره 80 اثر برگزیده را انتخاب کردند تا در مرحله دوم با حضور اعضای هیات انتخاب آثار، مورد بررسی قرار گیرد. منیژه محامدی ، زهرا صبری و علیرضا دریابیگی به عنوان اعضای هیات انتخاب آثار در این مرحله به تماشای آثار برگزیده می نشینند.  
جشنواره سراسری تئاتر«تک نفره» بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد و  آثار برگزیده این جشنواره از بیست و دو تا 26 دی ماه مورد بررسی قرار خواهد گرفت که 25 اثر برگزیده در این بخش به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا می کنند و این مرحله 23 تا 28 بهمن ماه برگزار خواهد شد.  
منیژه محامدی که از اعضای هیات انتخاب سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره است  در خصوص برگزاری این جشنواره گفت:اصولا تئاتر تک نفره برای بازیگر و کارگردان کار سختی است و اگر کارگردان بتواند در مدت زمان اجرای  نمایش ،تماشاگر را روی صندلی نگه دارد ؛یعنی کار،  به درستی اجرا شده است.  
 وی افزود: به نظر من هر سبکی از تئاتر می تواند جریان ساز باشد. هر نمایشی می تواند یک جریان مثبتی را پیش ببرد و تئاتر تک نفره نیز به همین شکل است. به خصوص که اجرای تئاتر تک نفره از بعد کم کردن هزینه ها می تواند خیلی خوب باشد. ولی اصولا کار مشکلی ست و کسی که کار می کند باید بازیگر واقعی باشد و کارگردان باید از تمام قابلیت های بازیگر  به نحو احسن استفاده کند.  
محامدی اضافه کرد: من و شهره  لرستانی نمایش تک نفره ای را در تئاتر شهر به روی صحنه بردیم و زمانی هم در نیاوران اجرای تک نفره داشتیم. به هر حال تئاتر تک نفره کار خیلی دقیقی است وتمرکز بسیار شدیدی می طلبد. چرا که هر آن تماشاگر با آن در ارتباط است و کارگردان و بازیگر نباید اجازه دهند که تماشاگر خسته شود .    
او دلیل افزایش علاقه جوانان و دانشجویان تئاتر را به این گونه تئاتر ،سخت شدن انجام کار گروهی دانست و گفت: در شرایط فعلی انجام کار گروهی  بسیار مشکل است. فرد باید یک سری عوامل را در کنار هم داشته باشد تا بتواند کار گروهی خوبی را ارایه دهد  اما در تئاتر تک نفره خیلی راحت می توان کار کرد . در بعضی اوقات اگر محتوا طوری باشد که با تماشاگر ارتباط خوبی برقرار کند یک مونولوگ یا نمایشنامه تک نفره  اثر گذاری بهتری دارد  .  
وی در پایان با بیان اینکه فرهنگسرای نیاوران در سال های اخیر به پویایی خوبی در حوزه تئاتر رسیده است گفت : فرهنگسرای نیاوران در سال های اخیر نشان داده است که فرهنگسرای پویایی شده ، چیزی که در این سالها در روند کار فرهنگسرای نیاوران می توان دید، حرکت مثبت و مهربانانه ای ست که مدیریت این فرهنگسرا در طول این چند سال اخیر از خود نشان داده و امیدورام این مجموعه به پایگاهی برای تئاتر  کشور تبدیل شود.  
 گفتنی است ،سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره با  حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین همکاری اداره کل هنرهای نمایشی به منظور  
ارتقاءسطح کیفی نمایش به ویژه نمایش تک نفره با تکیه بر تجربیات ارزنده دوره های گذشته ،سومین جشنواره سراسری نمایش تئاتر تک نفره در بهمن ماه جاری و به میزبانی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می شود.  
گفتني است؛ دوره های اول و دوم جشنواره تئاتر تک نفره در سال های 1385 و 1389 با حضور هنرمندان جوان وتوانمند تئاتر کشور در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد و سومین دوره این جشنواره در سال 1391 به میزبانی این فرهنگسرا برگزار شود. /ص
برچسب ها: جشنواره ، تئاتر ، تک نفره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.