يك عضو كميسيون حقوقي مجلس پيشين گفت: اگر دفاتر ثبت ازدواج بدون مجوز ازدواجی را ثبت کنند مرتکب تخلف شده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

"حجت‌الاسلام سيد يونس موسوي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ثبت بسياري از ازدواج‌هاي كودكان زير 18 سال اظهار داشت: طبق ماده 646 ازدواج قبل از بلوغ بدون اذن ولي ممنوع است چنانچه مردي با دختري كه به حد بلوغ نرسيده بر خلاف مقررات ماده 1041 قانون مدني و تبصره ذيل آن ازدواج كند به حبس تعزيري ازشش ماه تا دو سال محكوم مي‌شود.

وي افزود: اجازه ولي در عقد دختر باكره حتي اگر 30 ساله هم باشد، الزامي بوده و ازدواج دختر قبل از بلوغ(9 سال تمام شمسي) بدون اذن ولي باطل است.

اين عضو كميسيون حقوقي مجلس پيشين با بيان اينكه ازدواج دختران زير 9 سال منوط به اذن ولي و دادگاه است، گفت: عقد دختران زير 9 سال با اذن ولي و دادگاه و تشخيص پزشكي قانوني براي تاييد بلوغ جنسي و جسمي، صحيح است.

حجت‌الاسلام موسوي اظهار داشت: امروز به خاطر مصلحت جامعه صرف عقد دختران زير ده سال جرم نيست چرا كه صحت عقد منوط به اجازه دادگاه نيست اما آغاز زندگي مشترك جرم محسوب مي‌شود.

وي با تاكيد بر تبعات زيان بار اجتماعي ازدواج كودكان تصريح كرد: يكي از اين پيامدها طلاق بوده كه با توجه به آسیب‌های اجتماعی پیامد طلاق و آثار بدی که بر سلامت روانی عاطفی افراد خانواده دارد، باید تدابیری لازم برای حفظ و انسجام خانواده به کار برد.

اين نماينده پيشين مجلس با بیان اینکه ازدواج‌های کمتر از ۱۸ سال نیازمند اخذ گواهی رشد از دادگاه است، خاطرنشان كرد: در این زمینه اگر دفاتر ثبت ازدواج هم بدون مجوز ازدواجی را ثبت کنند مرتکب تخلف شده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

گفتني است؛ ماده 1041 قانون مدني عقد نكاح دختر قبل از رسيدن به سن 13 سال تمام شمسي و پسر ‌قبل از رسيدن به سن 15 سال تمام شمسي منوط است به اذن ولي به شرط رعايت ‌مصلحت با تشخيص دادگاه صالح را بيان مي‌كند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار