(پراید تولیدی سال ۲۰۰۵)
ویژگی پراید های اولیه هم این بود که از یک موتور ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ سی سی کاربوراتی بهره می بردند تا اینکه در راستای استانداردهای اروپا به انژکتوری تغییر یافتند.
سال ۲۰۰۵، انقلاب جدی در موتورهای کیا رخ داد به گونه ای که موتور این خودرو به ۱۴۰۰ سی سی تغییر یافت. سیستم دنده آن اتومات شد و قیمت آن هم به بالای ۱۱ هزار دلار رسید. در سال ۲۰۰۶، باز هم تغییرات ادامه یافت تا اینکه موتور ۱۵۰۰ سی سی آن هم به بازار آمد. نوع سوخت آن به دیزل تغییر یافت اما قیمت آن همان شد که بود.
این خودرو در سال های بعد هم از تغییرات مصون نماند. کیا تغییرات جدی روی این خودرو اعمال کرد. در مدل های بعدی موتور این خودرو با ظرفیت ۱۴۰۰ سی سی عرضه می شدند.
در سال ۲۰۱۰ باز هم تغییرات کاربردی در طراحی و قابلیت های پراید از سوی شرکت کره ای اعمال شد. موتور آن ۱۶۰۰ سی سی شد و سوخت آن هم در دو نوع بنزینی و دیزلی قابل انتخاب بود.
(پراید تولیدی سال ۲۰۱۱)
تغییرات در سال های بعد هم ادامه یافت اما این تغییرات آنگونه هیبت پراید را متفاوت از آن نمونه اولیه کرد که شاید کمتر کسی باور کند این پراید همان پرایدی است که ما امروز در جاده های کشور می شناسیم تازه مسوولان کیا هیچ ادعایی در خصوص نام این خودرو ندارند اما خودروسازان داخلی اصرار دارند آنچه را که خود آنها نتوانسته اند تغییر دهند، خریداران تغییر دهند.
پراید در داخل کشور تا سال های اخیر، و البته آنگونه که پیداست، بنابر فشار بسیاری از نهادها برای ارتقای استانداردها، تغییراتی را به خود ندید. شرکت سایپا سپس روی به طراحی پروژه ای آورد تا بلکه از بار فشارها بر کیفیت این خودرو کم کند. نتیجه اگرچه مثبت بود و پراید واقعا تغییراتی به خود دید اما نه ظاهر و نه باطن خودرو تفاوت معناداری که بتوان نمونه آن را در آنچه شرکت کره ای صورت داده دید، مشاهده نمی شود.
نه موتور خودرو تغییر کرده و نه طراحی آن دگرگون شده هر چه هست همان است که بود. حتی در مدل سایپا۱۱۱، به دلیل اینکه تنها درب هاچ بک آن تغییر کرده بود، عکس هایی که از این مدل موجود است تنها از نمای عقب بوده و جلو و داخل خودرو تفاوتی با مدل های دیگر نکرده است.
(پراید اولیه)
بیایند الگو بگیرند از این کروی ها!
مردمشان پررو نشوند