حجاب برای زنان، نه یک تکلیف صرف شرعی؛ بلکه نشانه عزت و کرامت و پاکیزگی زن از نظر اسلام است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، چهره زن مسلمان در رسانه، همچنان برای بسیاری از زنان مسلمان در سراسر جهان، محل کشمکش و چالش است.با وجود میراث‌های مختلف زنان مسلمان به عنوان رهبران سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، تصویر آنان در رسانه غالباً تا حد تصاویر کلیشه ای از زنان مسلمان پایین آورده می‌شود، برای مثال پس از رویدادهای ۱۱ سپتامبر در نیویورک و ۷ ژوئن در لندن، در بیشتر رسانه های غربی، زنان مسلمان به نمادی تازه از جنگجویی اسلامی و ظلم‌های وارد شده به زنان تبدیل شده‌اند.

رسانه‌ها نیز به ترسیم بازنمایی‌هایی از مسلمانان، به عنوان افرادی کاملاً محدود از سوی زنجیره ناگسستنی مذهب و تعدی‌های مرد سالاری، ادامه می‌دهند.
پافشاری در استفاده از زبان منفی برای توصیف زنان مسلمان و یکدست کردن همه زنان مسلمان و افزایش توجه و تمرکز بر مقنعه،همه و همه، مثال‌هایی است که نشان می‌دهد چگونه از زنان مسلمانان به عنوان ابزارهای گفتمانی استفاده می‌کنند تا افرادی را که از ارزش‌های غربی دور هستند را،تسلیم خود کنند.

علاوه بر این، بازنمایی‌های این گونه رسانه باعث ترویج و گسترش این مسئله شده است که زنان مسلمان ،شهروندانی فعال در جوامع خود نیستند و آنان را به عنوان افرادی قربانی و زنانی منفعل یا فقط زنانی محجبه ارائه می‌دهند. زنان نیمی از جمعیت جهان هستند که نقش بسیار مهمی در جنبش‌ها و نهضت‌ها و انقلاب‌ها داشته‌اند. حساسیت نقش زنان برخاسته از عمق تأثیرگذاری زنان در تمامی عرصه های زندگی است.
حضور زنان مسلمان،دوشا دوش همسرانشان در تمامی جوامع به عنوان الگوی کاملی از مادر،با وجود حجاب کاملاً مشهود است.زنان مسلمان امروز علاوه بر مسئولیت‌های سنگین زندگی در عرصه های مختلف ورزشی، سیاسی، فرهنگی، علمی، هنری و..حضوری موثر و تأثیر گذار دارند.

چنین بازنمایی‌هایی دیدگاه محدودی از زنان مسلمان را منعکس می‌کند که در آن، مشکلات واقعی یا چالش‌های پیش روی زنان مسلمان را نادیده گرفته شده است.به این ترتیب، به اشتباه این طور درک می‌شود: مسائل انتقادی که زنان مسلمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دین ایجاد کرده است، نه فشارهای خاص اجتماعی اقتصادی یا ملی‌گرایانه یا سیاسی.
در جوامع دیگر،رسانه‌ها غالباً به گونه‌هایی از کلیشه های مشابه متوسل می‌شوند.به این صورت که عموماً فقط گزارش‌هایی خبری اعلام می‌کنند.این گزارش‌ها زنان را به عنوان قربان منفعل یا زنانی ترسیم می‌کند که از ارتقای حقوق اجتماعی یا شهروندی خود بازمانده‌اند یا سعی در احقاق آن دارند.

به عنوان مثال انعکاس اخبار افراطی با هدف اسلام ستیزی منتشر می‌شود،سنگسار زنان مسلمان،بد نام سازی، تجاوز و...اولویت این رسانه‌هاست.تاکید بیش از حد و ساده سازی درباره مقنعه یا همان حجاب،به وسیله بسیاری از نویسندگان،رسانه جهانی نمادی مداوم از تسلیم زنان را ترسیم می‌کند.

با وجود تمام تلاش‌های منفی رسانه درباره زنان مسلمان،آنان و دنیا فضای گفتمانی خود را برای وساطت و ارائه تنوع فرهنگی و اجتماعی و قومیتی خود ایجاد کرده‌اند.تعداد فزاینده خروجی رسانه‌ها به وسیله زنان مسلمانان و ارائه شده برای آنان،نشان دهنده ناهمگونی ذاتی زنان مسلمان در سراسر جهان است. رسانه‌ها علاوه بر استفاده از تکنیک‌های برجسته سازی و هرم وارونه، سعی می‌کنند زنان مسلمان موفق را، افرادی منفعل نشان دهند. در حالی که بر همگان پر واضح است که الگوهای اسلامی بسیار عمیق و ناگسستنی‌تر از، خانواده‌ها و الگوهای غربی است.رسانه‌ها غربی با ایجاد تفکری مثبت به عنوان زنان شی و دیدی کالایی، سعی می‌کنند این الگو را الگوی ذاتی نشان دهند، در حالی که ارزش‌های والا و کرامت زنان مسلمان در جوامع بسیار بالاتر بوده است
برچسب ها: زنانا ، رسانه ، جهان ، حجاب ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.