اولویت انتخاب متون این جشنواره را دست‌نوشته های دانشجویان و ایجاد حداکثر فرصت برای رساندن متن و اجرا به سطح استاندارد در جشنواره است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران ؛ عباس اقسامی عضو هیات بازخوان  و سرپرست تیم بازخوانان این جشنواره تصریح کرد: اولویت اول ما دستنوشته های دانشجویان بود. تا آنجا که امکان داشته به متن های دانشجویی فرصت داده ایم. مبنا را بر این گذاشته ایم که نمایشنامه ها در طول تمرینات تکمیل می شوند و به سطح استاندارد خواهند رسید.
این درام نویس با تاکید بر این که این جشنواره دانشگاهی است افزود: یکی از نقاط قوت جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران رویکرد آموزشی آن است که بر این اساس هیات بازخوان به طرح های رسیده نیز در حد امکان فرصت تکمیل شدن داد. اگر یک خط یا یک جمله در طرح ها دیده ایم که می توانست بعدا به شکل اجرایی نو و ایده ای جدید برسد آن را نادیده نگرفته ایم. اجازه دادیم که آثار خودشان را در بازبینی نشان بدهند.
اقسامی در تشریح مراحل بازخوانی متون جشنواره گفت: امسال ترتیبی داده شده بود که همزمان با ارسال آثار از سوی دانشجویان ، متن به دست بازخوان ها برسد و نتیجه نیز هرچه سریعتر به دانشجو اطلاع داده شود تا اگر فرصت داشته باشد متن یا متن های دیگری را ارئه دهد. که البته این فرایند، مشارکت دانشجویان در جشنواره را نیز به طور چشمگیری افزایش داده است.
وی در خصوص رویکرد هیات بازخوان نسبت به متون چاپ شده و نمایشنامه های اساتید نمایشنامه نویسی توضیح داد: اگر متون چاپ شده ای بوده که حس کرده ایم می تواند با فضای جشنواره دانشگاهی سازگار باشد انتخاب شده است. البته یک سری از نمایشنامه ها داشتیم که در بالاترین شکل حرفه ای اجرا شده و پتانسیل بیشتر از آن را نداشتند و روی آن کار بیشتری نمی شد انجام داد. برخی از آثار هم بودند که به لحاظ کیفی و هم به لحاظ محتوایی خنثی هستند و هیچ نوع اش به درد هیچ جا نمی خورد و معلوم نیست چه قشری از مخاطب را دربرمیگیرند که نمونه آن ها را در اجراهای حرفه ای هم می بینید. ترجیح دادیم که برای این آثار هزینه نشود.
این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که آیا از هر دانشگاه تعداد مشخصی اثر پذیرفته شده است؟ گفت: هیچ سقفی برای تایید آثار تعیین نکردیم و دبیرخانه این فرصت را داد که هر تعداد متن قابل توجه وجود داشت بدون در نظر گرفتن دانشگاه پذیرفته شود.
سرپرست هیات بازخوانی در ارزیابی کلی نمایشنامه های دانشجویی به استعدادهای جوان و با آینده اشاره کرده و افزود: چند سال است که نمایشنامه های دانشجویان را می خوانم و به صراحت می توانم بگویم که نویسنده های جدیدی روی کار آمده اند که اگر از طرف متولیان فرهنگ و هنر رصد شوند و مورد حمایت قرار بگیرند نادری ها و چرمشیرها و امجد های نمایشنامه نویسی می شوند.
اقسامي ادامه داد: این نمایشنامه نویسان جوان همچون نادری و خانیان ، بروندادهای جشنواره تئاتر دانشگاهی هستند که اگر به فضای دیگری نروند، حدر نروند در ده سال آینده شاهد شکوفایی ادبیات نمایشی بوسیله آنان خواهیم بود.
گفتني است؛ شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با دبیری علی تقی زاده در اردیبهشت ماه 92 برگزار می شود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.