استاندار آذربایجان‌غربی از تشکیل مرکز تخصصی مطالعات دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه جلسه ستاد راهبردی دریاچه ارومیه به میزبانی استانداری آذربایجان‌غربی و با شرکت مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط در سالن جلسات حوزه استاندار تشکیل شد.

در این جلسه ابتدا مسئولان دستگاه‌های عضو به بیان نظرات و اقدامات خود در حوزه نجات دریاچه پرداخته و گزارش‌هایی را در مورد اقدامات همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه ارائه دادند.

بیشتر مباحث مطرح شده در این جلسه لزوم توجه بیشتر دولت و مسئولان به مقوله دریاچه ارومیه و همچنین همراهی مردم در احیای این حوزه آبریز را شامل می‌شد که توسط مدیران کل دستگاه‌های دخیل در امر نجات دریاچه عنوان شد.

در پایان جلسه استاندار آذربایجان‌غربی در سخنانی ضمن تقدیر از تمام دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه و نهادهای دخیل در نجات دریاچه، اظهار داشت: توجه ویژه رسانه‌های مکتوب و مجازی استان و کشور به این امر موجب ماندگار شدن همایش و اثرگذاری بیش از پیش آن در میان مردم شد.

وحید جلال‌زاده افزود: ایجاد دبیرخانه دائمی همایش در استان و ارائه گزارش‌های مستند توسط رسانه‌های استان از نیازهای اساسی بود که در همین راستا دبیرخانه دائمی تشکیل شده و تنها درخواست مسئولان از رسانه‌ها توجه ویژه به امر خشکسالی در دریاچه و راهکارهای نجات آن است.

جلال‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه نقطه عطفی در نشان دادن توانایی‌های دستگاه‌ها بود، عنوان کرد: مؤسسات و دانشگاه‌های سطح استان و کشور باید وارد میدان اجرایی چنین برنامه‌هایی شوند تا شاهد حضور نخبگان و متخصصان مربوطه در جلسات و اقدامات اجرایی باشیم.

مقام عالی استان در بخشی از سخنان خود با بیان این نکته که ورود نهادهای حاکمیتی و سیاسی در مباحثی نظیر دریاچه ارومیه موجب توجه اندک مردم به چنین مباحثی می‌شود، تصریح کرد: ورود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این موارد می‌تواند مردم را بیش از پیش به‌سوی اظهار نظر وارد کرده و به این ترتیب شاهد استقبال نیروهای مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد در چنین مواردی خواهیم بود.

وی همچنین ضمن تاکید بر لزوم توجه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به مباحثی نظیر دریاچه ارومیه، گفت: در صورتی که اعضای هیئت علمی و دانشجویان رده‌های بالای دانشگاهی توان خود را در این موارد نشان دهند می‌توان راه‌های بهتری برای نجات دریاچه و ایجاد محیط سابق پیدا کرد.

جلال‌زاده ابراز داشت: شناسایی محققان برتر در زمینه‌های مختلف و ارائه راهکارهای مناسب توسط آن‌ها برای عملی کردن می‌تواند زمینه لازم برای بهره‌مندی مسئولان از اقدامات اجرایی را فراهم آورد.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به نیاز استان برای تشکیل مرکز تخصصی دریاچه ارومیه، تاکید کرد: این مرکز می‌تواند زمینه حضور متخصصان را فراهم آورده و به این ترتیب اقدامات نهادهای اجرایی نیز در این خصوص بیش از پیش نمایان می‌شود.

وی خطاب به رسانه‌های استان اذعان داشت: پوشش اخبار دریاچه ارومیه نباید تنها منحصر به مباحث کم‌آبی و سایر موارد تکراری باشد بلکه باید در این مورد با استفاده از تجارب اندیشمندان و متخصصان جهانی و کشوری نسبت به یافتن راهکارهای نجات خشکسالی این دریاچه مباحثی را تعریف کرد تا به این ترتیب زمینه لازم برای فعالیت‌های مسئولان نیز فراهم شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.