رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوي از پایان واکسناسیون 200 هزار رأس دام برای مقابله با تب برفکی در مناطق روستایی و عشایری استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محسن عابدزاده با اعلام اين خبر، افزود: در اين مرحله، حدود 200 هزار راس از دام های سنگین استان، شامل گاو و گوساله به طور رایگان تحت پوشش عمليات ايمن سازي عليه بيماري تب برفكي قرار گرفتند و قبل از اجرای این مرحله نیز دام های سنگین دامداری های صنعتی طی دو مرحله به تعداد هر بار 130 هزار راس، علیه این بیماری مایه کوبی شدند.
وی رويكرد اين مجموعه را در اين مرحله بهره گيري ازتوان كليه نيروهاي بخش خصوصي و دولتي براي جلوگيري از بروز بيماري دانست و اظهار داشت: در اين مرحله و در راستاي واگذاري امور تصدي گري به بخش خصوصي و از محل طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتي-درماني دام هاي روستايي و عشايري، اجراي 80 درصد عمليات يادشده به بخش خصوصي واگذار شده و توسط این بخش انجام شده است.
عابدزاده با تاكيد بر نظارت بخش دولتي بر نحوه انجام خدمات توسط اكيپ هاي مايه كوبي گفت: طرح مذكور،حدود یک ماه به طول انجامید و جهت تسریع و دقت در گزارش دهي، انجام عمليات از طريق سامانه اطلاعات جغرافيايي ((GIS توسط شبكه هاي دامپزشكي شهرستان هاي تابعه صورت پذيرفت./ب

وی خطاب به دامداران اظهار کرد: واکسیناسیون را تنها راه پیشگیری از

بیماری نمی دانیم و علاوه بر آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای در نگهداری و حمل و نقل دام ها را نیز دارای تاثیرگذاری زیادی می باشد.

عابدزاده مجددا تاكيد نمود، در جهت پیشگیری از بروز بیماری با توجه به

ويروسي بودن آن، دامداران تا حد ممكن از رفت و آمد به دامداري يكديگر

اجتناب ورزيده و محتواي حوضچه هاي ضدعفوني را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خريد و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اكيداً خودداري كنند.

وی علائم بیماری را شامل؛ مرگ و مير و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع

ناگهاني اشتهاي دام به سبب ايجاد تاول هاي دهاني و عدم تمايل دام به

خوردن خوراك، وقوع لنگش، كاهش توليد شير و يا قطع ناگهاني آن و سقط جنين در دا‌م ها دانست و خاطرنشان ساخت: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم باليني مخاطي واگيردار در گله و يا ساير نشاني هاي اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزديك‌ترين شبكه دامپزشكي برسانند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30001905 اطلاع رسانی نمایند. ج الف/ 30-2

برچسب ها: تب برفکی ، دام ، عشایر ، روستا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.