با نزدیک شدن به آغاز سال ۹۲ این بار رئیس دولت تصمیم دارد تا با حضور در صحن علنی مجلس، نمایندگان را به انجام این طرح مجاب کند.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران ،‌بر اساس پژوهشی که اخیرا از سوی سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کندگان صورت گرفته است، از سال ۸۳ تا ۹۰ میزان افزایش قیمت بنزین و تاثیر تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ تورم دارد. بر این اساس به ازای هر ۱۰ درصد افزایش قیمت بنزین در این سالها دو درصد به نرخ تورم افزوده شده است.
افزایش حامل های انرژی و از جمله بنزین بحثی است که از ابتدای سال توسط دولت بارها مطرح شده است. پس از آنکه اجرای این طرح با مصوبه مجلس تا پایان سال ۹۱ ممنوع اعلام شد، دولت از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها منصرف شد. اما با نزدیک شدن به آغاز سال ۹۲ این بار رئیس دولت تصمیم دارد تا با حضور در صحن علنی مجلس، نمایندگان را به انجام این طرح مجاب کند.

 این در حالی است که از مجلس خبر می رسد که نمایندگان برای عدم اجرای فاز دوم هدفمندی حداقل در سه ماهه اول سال ۹۲ توافق دارند. اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس هم مبنی بر فقدان شرایط در سال ۹۲ برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها این مطلب را تایید می کند.

پیشتر احمد توکلی در واکنش به وعده پنج برابر شدن یارانه ها با اجرای فاز دوم هدفمندی گفته بود که دولت برای تامین منابع این افزایش می بایست بنزین را به قیمت هر لیتری ۵۰۰۰ تومان بفروشد. خبری که بلافاصله توسط محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تکذیب شد.

اما افزایش میزان قاچاق سوخت در ماه های گذشته و همچنین بازگشت میزان مصرف انرژی به رقم پیش از هدفمندی یارانه ها از دلایلی است که دولتی ها بر اساس آن مجددا تقاضای افزایش قیمت حامل های انرژی را مطرح کرده اند. جدا از سناریوی بنزین ۵۰۰۰ تومانی دو سناریوی دیگر هم وجود دارد که به ترتیب افزایش قیمت بنزین را ۱۰۵۰ و ۲۰۰۰ تومان پیش بینی می کند که هر کدام به ترتیب ۳۲ و ۸۰ درصد به نرخ تورم خواهد افزود.

نزخ تورم آذر ماه بر اساس اعلام بانک مرکزی ۲۷.۴ درصد است که از ابتدای سال حدود هفت درصد افزایش داشته است. افزایش قیمت بنزین به ۵۰۰۰ تومان بر اساس پژوهش سازمان حمایت تورمی در حدود ۲۵۰ درصد در پی خواهد داشت.

ناصر سودانی نائب رئیس اول کمیسیون انرژی گفت: « بنزین یکی از کالا های استراتیژیک کشور است و با افزایش قیمت آن در نتیجه اجرای فاز اول هدفمندی شاهد افزایش مستقیم و غیر مستقیم کالا های دیگر بوده ایم.»

سودانی با اشاره به درخواست رئیس جمهور مبنی بر افزایش قیمت حامل های انرژی در اجرای فاز دوم هدفمندی گفت: « البته مجلس با توجه به شرایط کنونی کشور این درخواست رئیس جمهور را مورد بررسی قرار می دهد. ولی نباید این نکته را دور از نظر داشت که هم اکنون در مرزها به دلیل تفاوت قیمت حامل های انرژی با خارج از کشور شاهد قاچاق این محصولات هستیم.»

وی با تاکید بر تفاوت ۴ تا ۸ برابری قیمت گازوئیل در خارج از مرزها و سود آوری قاچاق این محصول گفت: «به جای جلوگیری از قاچاق می توان با استقرار جایگاه های عرضه انرژی با قیمت فوب خلیج فارس و شناور کردن قیمت انرژی از قاچاق آن جلوگیری کرد.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: «در این شرایط اگر بخواهیم افزایش قیمت حامل های انرژی را به کل کشور تعمیم بدهیم قطعا بیشتر از همه قشر آسیب پذیر و دهک های پایین اقتصادی متضرر خواهند شد. چرا که این گروه فشار اصلی گرانی را تحمل می کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که مجلس تا چه زمانی بنا دارد که افزایش قیمت حامل های انرژی را به تعویق بیاندازد گفت: « البته در ابتدا قرار بود که افزایش قیمت حامل های انرژی به مرور زمان صورت بگیرد ولی متاسفانه این موضوع از سوی دولت رعایت نشد و نتیجه آن افزایش ناگهانی تورم بوده است. دولت پیش از اجرای فاز اول هدفمندی پیش بینی می کرد که نرخ تورم یک رقمی باشد این در حالی است که نرخ واقعی تورم هم اکنون حدود سه برابر وعده دولت شده است. بر اساس تجربه مرحله اول طرح هدفمندی هرگونه وعده دولت قابل تامل و باور آن دشوار خواهد بود.»

سودانی با اشاره به جلسه مشترک اصولگرایان و رهروان ولایت در مجلس پیش از حضور رئیس جمهور در این باره افزود: « با حضور رئیس جمهور در روز چهارشنبه در مجلس خیلی چیز ها را روشن خواهد شد.»

نائب رئیس اول کمیسیون انرژی در خصوص پیش بینی رقم احتمالی بنزین در فاز دوم دوم هدفمندی و تاثیر آن بر نرخ توم گفت: «پیش بینی می شود که دولت قیمت بنزین را در فاز دوم رقمی مابین دو تا سه هزار تومان تعیین کند که البته با توجه به پژوهش سازمان حمایت تورم بیش از ۱۰۰ درصد خواهد شد و این کار شرایط را خیلی سخت خواهد کرد.»
منبع: فرارو
برچسب ها: بنزین ، گران ، بازر ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار