در حساب قرض الحسنه ويژه، سپرده‌گذار مي‌تواند متقاضيان دريافت تسهيلات را به بانک معرفي کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اواخر دي ماه سال 89 بود که بانک مرکزي در بخشنامه‌‌اي به کليه بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري، پرداخت هرگونه تسهيلات به شرط سپرده گذاري در حساب‌هاي قرض الحسنه را ممنوع و غير شرعي اعلام کرد.

در آن زمان بانک مرکزي مجوز پرداخت اينگونه تسهيلات را فقط براي بانک مسکن و بانک قرض الحسنه مهر مجاز دانست و گفته بود از آنجايي که که اين بانک‌ها در خدمت نياز جامعه و تامين مسکن فعاليت مي‌کنند افتتاح سپرده در قبال دريافت تسهيلات بلامانع است.

 پس از اجراي اين بخشنامه بانک‌ها که يکي از مهمترين روش‌هاي تامين منابع خود را به دليل عدم استقبال مشترياني که دريافت تسهيلات تنها دليل سپرده گذاري آنها محسوب مي‌شد از دست داده بودند، سعي کردند تا با جايگزين کردن روش‌هاي ديگر بر مشکل کمبود نقدينگي فايق آيند.

 اما در يک سال گذشته و خصوصا پس از نوسانات اخير نرخ ارز از آنجايي که بسياري از مشتريان بانک‌ها به دليل نياز مالي بيشتر سپرده و منابع مالي خود را از بانک خارج کرده و بعضا در بازارهاي جايگزين همچون سکه و ارز سرمايه گذاري کرده بودند، اين بار کمبود شديد منابع بانک‌ها را در شرايط بسيار بدي قرار داد به گونه‌اي که نه‌ تنها بانک‌ها ديگر منابعي براي پرداخت تسهيلات در اختيار نداشتند بلکه به جهت کاهش چشمگير درآمدي که به واسطه عدم دريافت کارمزد تسهيلات اعطايي با آن مواجه بودند آن‌ها را با مشکلات عديده‌اي مواجه کرد.

حال پس از گذشت دو سال از مصوب اخير، بانک مرکزي از اصلاح بخشنامه‌اي خبر داده که به نوعي به بانک‌‌ها فرصت مي‌دهد با دريافت کارمزدي که از طريق پرداخت تسهيلات حساب‌هاي قرضه الحسنه ويژه به دست مي‌آورند کمي از نياز درآمدي خود را جبران کنند.

در اين بخشنامه بانک مرکزي به تمامي بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري مجوز داده و از محل وجوه اداره شده حساب‌هاي قرض الحسنه ويژه مشتريان تا سقف يک و نيم ميليارد ريال تسهيلات پرداخت کنند.

* حساب قرض الحسنه ويژه چيست؟

حساب قرض الحسنه ويژه به حسابي گفته مي‌شود که بانک توسط برخي از مشتريان به افراد حقيقي و حقوقي افتتاح کرده  و صاحب اصلي حساب قادر خواهد بود با افراد مورد نظر خود را براي دريافت تسهيلات از اين ميزان سپرده به بانک معرفي کنند.

در واقع بانک از اين طريق به عنوان وکيل دارنده حساب وظايف دريافت ضامن و اقساط وام را به عهده گرفته و در قبال اين مسئوليت از چهار درصد کارمزد بهره خواهد برد.

همچنين حداقل مبلغ مورد نياز سپرده در اين حساب ده ميليون ريال و حداقل ميزان پرداخت تسهيلات سه ميليون ريال با بازپرداخت 5 ساله است.

در حساب‌هاي قرض الحسنه ويژه که پس از اصلاح قوانين، شامل تمامي افراد حقيقي و حقوقي است فرد سپرده گذار مجاز خواهد بود تا ميزان و نوع وثايق دريافتي را مشخص کرده و بانک موظف به اجراي آن خواهد بود.

 همچنين فرد سپرده گذار مي‌تواند علاوه بر دريافت اقساط تسهيلات مبلغي هم به عنوان کارمزد درخواست کند که البته اين کارمزد نبايد از ميزان مجاز شوراي پول و اعتبار تجاوز کند.

* محاسن و معايب

در ارتباط با حساب‌هاي قرض الحسنه ويژه يکي از کارشناسان بانک مسکن مي‌گويد: سپرده قرض الحسنه ويژه در واقع امکاني است که به افراد حقيقي و حقوقي داده شده تا از اين طريق نسبت به مديريت منابع خود براي پرداخت تسهيلات اقدام کنند.

 وي گفت: به عنوان مثال ممکن است موسسه و يا شرکتي تصميم به پرداخت تسهيلات به کارمندان خود کند، در اين صورت مي‌تواند با افتتاح حساب فوق در يکي از بانک‌ها کارمندان را براي دريافت تسهيلات به بانک معرفي کرده و بانک هم موظف است در قبال دريافت کارمزد چهار درصدي مدارک لازم و وثايق مورد نياز را دريافت و اقساط ماهانه را نيز از وام گيرنده دريافت کند.

 وي در پاسخ به اينکه در بخشنامه جديد بانک مرکزي گفته شده بانک مي‌تواند از محل اين وجوه اداره شده به کليه افراد حقيقي وام پرداخت کند، گفت: به نظر نمي‌رسد منظور بانک مرکزي پرداخت تسهيلات به همه افراد با انتخاب بانک باشد بلکه در گذشته اين حساب فقط مخصوص افراد حقوقي يعني شرکت‌هاي و موسسات بوده که هم اکنون به افراد حقيقي هم تسري پيدا کرده است.

وي در پاسخ به اينکه آيا اجراي اين بخشنامه زمينه سازي براي از سر گيري مجدد پرداخت تسهيلات به شرط سپرده گذار نيست و آيا امکان دارد برخي از بانک‌ها از اين بخشنامه براي پرداخت تسهيلات به شرط سپرده گذاري استفاده کند گفت: احتمال بروز تخلفات در هر جايي ممکن است اما بانک براي پرداخت تسهيلات فقط به سپرده نياز ندارد بلکه بايد منابع پرداخت تسهيلات را نيز در اختيار داشته باشد.

بنابراين در صورتي که بانک اقدام به پرداخت تسهيلات بدون تامين منابع کند بايد به خاطر اضافه برداشت تا 35 درصد به بانک مرکزي جريمه پرداخت کند که قطعا براي بانک به صرفه نيست.

 وي در خصوص اينکه اين تسهيلات چه منافعي براي بانک دارد گفت: هم اکنون با کاهش منابع بانک‌ها براي پرداخت تسهيلات ميزان درآمد آنها به شدت کاهش پيدا کرده بنابراين از اين طريق مي‌تواند ضمن تامين نياز مردم براي خود نيز درآمد کسب کند.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.