با دستیابی محققین کشور به تکنولوژی ساخت دستگاه تصویر برداری اسپکت حیوانی با رزولوشن بالا انحصار ساخت اين دستگاه که تا به حال در اختیار 4 کشور دنیا بود شکسته شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ تصویر برداری از حیوانات کوچک آزمایشگاهی یکی از شاخه های تحقیقاتی بسیار پیشرفته است که دارای تاثیر زیادی در نتایج تحقیقات بنیادی در حوزه های نورولوژی، آنکولوژی و کاریولوژی و همچنین سیستم های بیولوژیک است.

یکی از این سیستم های تصویر برداری پیشرفته دستگاه اسپکت حیوانی است که در گروه روش های تصویر برداری هسته ای قرار می گیرد، بنابراین گزارش دکتر محمد رضا آی،طی پروژه ای تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت دستگاه تصویر برداری اسپک با رزولوشن بالا با استفاده از دو آشکار ساز و تکنولوژی کریستال پیکسل بندی شده است. باید توجه داشت که این دستگاه پیشرفته در صنایع داروسازی هسته ای و همچنین تحقیقات در زمینه تولید بیومارکرها کاربرد فراوان دارد.

در ادامه این گزارش آمده است این سیستم دارای قابلیت استفاده در تصویر برداری از موش با اندازه کوچک و همچنین بزرگ است. در واقع جهت بازسازی تصویر نرم افزار دستگاه طوری طراحی شده که بتواند تصاویر را به صورت سه بعدی و با قابلیت بازیافت رزولوشن بازسازی کند .با استفاده از این سیستم تصاویر تمام بدن و همچنین تصاویر کلیه موش با دقت بالا تهیه می شود که بیان کننده دقت بسیار بالای این سیستم است .

در پایان این گزارش آمده است کلیه قسمت های این دستگاه در ایران ساخته شده است، این دستگاه در اداره ثبت اختراع آمریکا به ثبت رسیده و دارای گواهی ثبت اختراع می باشد لازم به ذکر است که تکنولوژی ساخت این دستگاه تنها در اختیار 4 کشور بوده که این محصول را به قیمت های بسیار بالا به دیگر کشورها می فروختند در این پروژه علاوه بر بومی سازی تکنولوژی تصویربرداری پزشکی هسته ای قیمت تمام شده این دستگاه تقریباً 1.4 نمونه خارجی بوده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار