معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور رئیس جمهور برای مبنا قرار گرفتن ارز مبادله‌ای در قیمت‌گذاری خودرو خبر داد .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، محسن صالحی نیا در نشست خبری در مورد جلسه اخیر خودروسازان با دولت اظهار داشت: در این جلسه موضوع ارزبری خودروهای داخلی مطرح و عنوان شد که خرید بخشی از قطعات این خودروها با ارز مبادله ای صورت می گیرد.
 
وی ادامه داد: رئیس جمهور نیز تأکید داشت که روشی طراحی شود تا قمیت خودرو در بازار حداقل فاصله را با قیمت محاسبه‌ای سازمان حمایت داشته باشد که این مسئله با تولید و عرضه مناسب عملیاتی می شود.
 
صالحی نیا درخصوص احتمال تغییر شیوه محاسبه قیمت خودرو  گفت:‌ براساس تصمیمات گرفته شده ، منطقی  است که قیمت خودرو شامل مواد اولیه و هزینه‌های تولید آن براساس نرخ مبادله‌ای محاسبه شود.
 
وی افزود: سازمان حمایت در حال بررسی و آنالیز قیمتی خودروها براساس نرخ مبادله‌ای است و به زودی نتایج بررسی‌های خود را در این زمینه اعلام می کند.
 
صالحی نیا در خصوص میزان افزایش قیمت خودرو گفت:میزان افزایش قیمت ها بنابر ارزبری هر محصول متفاوت است و سازمان حمایت مسوول اصلی بررسی قیمت خودروها براساس نرخ ارز مبادله‌ای بوده و نتایج بررسی خود را اعلام خواهد کرد.
 
صالحی نیا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مبنا قرار گرفتن نرخ مبادله‌ای در محاسبه قیمت خودرو به معنای افزایش قیمت این محصول خواهد بود؟ گفت: تعیین نرخ مبادله‌ای برای محاسبه قیمت خودرو منطقی‌ترین کار ممکن در حال حاضر است.
 
***قطعات چینی در 206 ایرانی نداریم
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد تولید پژو 206 ایرانی و استفاده از قطعات چینی در این خودروها نیز گفت: استفاده از قطعات چینی در 206 ایرانی درست نیست ولی در تولید این خودرو قطعات مختلفی استفاده می شود که ارزبری آن برای هر دستگاه خودرو 1300 یورو از طریق تأمین از شرکت پژو بود.
 
صالحی نیا توضیح داد: بخشی از این قطعات از طریق یکی از تولیدکنندگان داخلی با صرفه جویی 40 درصدی جایگزین شده که البته در مرحله اول، 100 درصد نیاز از این طریق تأمین نمی‌شود و برای بومی سازی نیازمند گذشت زمان هستیم.
 
*** کاهش 45 درصدی تولید خودرو

 
وی در خصوص آمار تولید خودرو  تصریح کرد: در 9 ماهه امسال تولید انواع خودرو با کاهش 45 درصدی به حدود 675 هزار دستگاه رسید که درصد کاهش در بخش خودروهای سنگین بیشتر از بخش سواری بوده است.

صالحي نيا با اشاره به این‌که محدودیت‌های مالی و نقدینگی اصلی‌ترین دلیل کاهش تولید خودرو در کشور بوده است افزود: از ابتدای دی ماه امسال تولید روزانه ایران خودرو به حدود 2000 دستگاه و تولید روزانه سایپا هم به 1700 دستگاه رسیده است که این دو رقم در سال گذشته 4500 دستگاه بود./خ
برچسب ها: خودرو ، ارز ، مبادله ای ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار