براي کاربران اينترنت مشکلاتي مثل کندي، اختلالات و حتي در برخي مواقع قطعي خيلي عجيب نيست، اگرچه علت اين اختلالات کمتر توضيح داده مي‌شود اما ما همچنان حق خود مي‌دانيم که بپرسيم آيا بابت وقفه‌هاي ايجاد شده خسارتي هم به کاربران پرداخت خواهد شد؟

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، قوانين موجود ، شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي را موظف مي‌کند در صورتي که بيش از حد مجاز قطعي ماهانه داشته باشند، براساس ميزان قطعي غير مجاز جريمه‌اي را در شارژهاي ماهانه مشترکان خود باز پرداخت کنند.

براساس اين قانون نوع دسترسي کاربران به اينترنت به شيوه‌هاي مختلفي چون برنزي، نقره‌اي، طلايي والماس تقسيم مي‌شود و در هر يک از اين سيستم‌ها کاربر بنابر هزينه‌هايي که پرداخت مي‌کند به تسهيلات ويژه‌اي نيز دسترسي پيدا مي‌کند.

* سرويس‌هاي طلايي از برنز تا الماس

با فرض 30 روز براي هر ماه و 24 ساعت براي هر روز و 60 دقيقه براي هر ساعت، مدت برقراري يک لينک تا دو ماه با ميزان دسترسي 100 درصد برابر با 43 هزار و 200 دقيقه خواهد بود در اين ميان اغلب شرکت‌هاي ارائه کننده خدمات اينترنتي با حدي از قطعي مواجه هستند که براي حد مجاز اين قطعي‌ها جدولي طراحي شده و لازم است در صورتي که بيش از حد تعريف شده در ارائه خدمت قطعي وجود داشته باشد، جريمه‌اي به ازاي آن سرويس مدتي به عنوان قطعي مجاز در نظر گرفته شده که اگر اختلافات بيش از آن حد شود قطعي غير مجاز نام مي‌گيرد.

 براساس اين جدول يکي از مدل‌ها مدل برنزي نام گرفته که ميزان دسترسي آن 99 درصد اعلام شده و تا 432 دقيق يعني کمتر از 5.7 ساعت در ماه زمان مجاز قطعي در اين بخش است.

طبق قوانين تمامي افرادي که به هنگام عقد قرار داد اشاره نکرده‌اند که به عنوان مثال علاقه مند به استفاده از سرويس‌هاي طلايي، نقره‌اي يا الماس هستند برنز محسوب مي‌شوند.

سرويس نقره‌اي سرويس ديگري است که 99.4 درصد دسترسي دارد و حدود 259.2 دقيقه مجاز به قطعي‌هاي ماهانه است اما در سرويس طلايي که براي آن دسترسي 99.9 درصد تعريف شده شرکت ارائه کننده خدمات تنها مجاز است 43.2 دقيقه در ماه قطعي داشته با شد و در نهايت در سرويس موسوم به الماس که 99.99 درصد دسترسي براي آن تعريف شده تنها 259 ثانيه در ماه قطعي اينترنت مجاز است.

* جريمه‌هايي از 5 تا 100 درصد

براساس قوانين تعريف شده در سازمان تنظيم مقررات راديويي براي قطعي‌هاي غير مجاز بسته به ميزان آنها جريمه‌هاي پنج تا 100 درصد براي شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات تعريف شده و شرکت‌ها موظف شده‌اند در صورتي که در ارائه هر سرويس بيش از حد مجاز قطعي داشتند خسارت آن را در همان ماه پرداخت کنند.

البته کاربران بايد به اين نکته هم توجه داشته باشند که هرگونه قطعي اينترنت قطعي مجاز محسوب نمي‌شود و قطع اينترنت شرايط و حدود تعيين شده‌اي دارد که در صورت تجاوز از اين حدود شرکت ارائه کننده خدمات با جريمه‌هايي مواجه مي‌شود هرچند که گاه هم براي قطعي‌هاي بلند مدت اينترنت جريمه‌اي وجود ندارد.

* قطعي‌هاي مجاز کدامند؟

بنابر آنچه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي کشور اعلام کرده، قطعي‌هايي که ناشي از قوه قاهره مانند حوادث طبيعي باشند شامل جريمه نمي‌شوند.

در اين موارد و تنها مدت زمان قطعي آبونمان کسر مي‌شود، همچنين اگر قطعي اتصال به دليل خرابي تجهيزات مشترک باشد، قطعي‌هايي که بنا به درخواست مشترک صورت بگيرند (مواردي مانند انتقال محل سکونت، تست شبکه داخلي و ...) قطعي‌هاي ناشي از تخطي مشترک از قوانين و مقررات، قطعي ناشي از عدم پرداخت صورت حساب نيز از ديگر مواردي هستند که در آن‌ها جريمه‌اي براي شرکت ارائه کننده خدمات در نظر گرفته نشده است.

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/

برچسب ها: اینترنت ، قطعی ، شبکه ، جریمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار