تلاش بی‌وقفه خودروسازان و فشارهای آنها بر بازار (کاهش تولید و عرضه نکردن) به تدریج به بار نشست و امروز اعلام شد که با موافقت شخص رئیس‌جمهور، مبنای قیمت‌گذاری خودرو بر پایه نرخ ارز مبادلاتی تعیین شد؛

تلاش بی‌وقفه خودروسازان و فشارهای آنها بر بازار (کاهش تولید و عرضه نکردن) به تدریج به بار نشست و امروز اعلام شد که با موافقت شخص رئیس‌جمهور، مبنای قیمت‌گذاری خودرو بر پایه نرخ ارز مبادلاتی تعیین شد؛ کاری که به افزایش دوباره بهای خودرو منجر می‌شود. اکنون باید گفت از این همه حمایت بی‌دریغی که از این صنعت می‌شود، ما مصرف‌کنندگان ناچار، شرمنده‌ایم؛ اما خودروسازان را نمی‌دانیم!

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران ،  پس از مدت‌ها زد و خورد اقتصادی و توجیه‌های خودروسازان برای افزایش قیمت و گلایه‌های پیاپی آنان‌ در افزایش دوباره بهای خودرو و پس از رفت و آمدهای بسیاری که آخرین آن‌ها با معاون اول رئیس جمهور بود، گویا ترفندهای این صنعت به بار می‌نشیند و باید از هم اکنون بار دیگر بهای خودرو‌ها را افزایشی ببینیم.
بر پایه آخرین اخبار، رئیس جمهور محمود احمدی‌نژاد با قیمت‌گذاری خودرو با نرخ مبادلاتی، اعلام موافقت کرد؛ این خبری است که محسن صالحی‌نیا، معاون صنعت وزیر صنعت، آن را اعلام نموده و گفته است: در جلسه خودروسازان با دولت، موضوع ارزبری خودروهای داخلی مطرح و عنوان شد که خرید بخشی از قطعات این خودرو‌ها با ارز مبادله‌ای انجام می‌گیرد. رئیس جمهور نیز با پذیرش این مسأله، تأکید کرد که این موضوع در محاسبات سازمان حمایت مد نظر قرار گیرد.

با این اوصاف باید گفت، سرانجام، فشار خودروسازان بر مصرف کنندگان و بازار نتیجه بخش شده و بهای خودرو با این تصمیم دوباره افزایش می‌یابد؛ آن هم در جایی که بیشتر مصرف کنندگان و کار‌شناسان اقتصادی، مخالف افزایش بهای خودرو به عنوان راهکار خروج از بحران این صنعت بوده‌اند.

نکته مهم اما اینجاست که چندی پیش، جمشید پژویان اعلام کرده بود هیچ نهادی جز شورای رقابت، حق تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو را ندارد و انتقاد‌های وی از انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور قابل توجه بود؛ اما اکنون نه شورای رقابت که رئیس جمهور و سازمان حمایت‌ ـ گویا ـ مجوز رسمی افزایش قیمت را به خودروسازان داده‌اند.

در سال جاری، این برای دومین بار است که بهای خودرو با مجوز دولت و سازمان حمایت افزایش می‌یابد و این امر تقریباً بی‌سابقه بوده است. هم‌اکنون صنعت خودرو که به خوبی و با شفافیت، همه توان خود را برای سر پا ماندن در شرایط بحرانی نشان داد (!) و تمام ادعاهای بومی سازی و خودکفایی را به اثبات رساند (!) با این کار دولت، این را نیز نشان داد که تا چه میزان از مهر مادری دولت نسبت به این صنعت برخوردار است!

البته همه از سر پا شدن صنعت خودرو در کشور خوشحال خواهند بود و به عنوان یکی از صنایع اصلی کشور، لزوم حمایت از این صنعت بر کسی پوشیده نیست؛ اما نه در جایی که این‌ گونه حمایت با افزایش دادن بهای محصول نهایی مشمول صنعتی می‌شود که در دهه‌های اخیر، زحمتی برای نشان دادن شایستگی در برخورداری از این همه حمایت را به خود نداده است.

حال باز هم از این صنعت حمایت می‌شود؛ آن هم نه کار‌شناسی و حمایت از زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری، بلکه با افزایش قیمت و فشار دوچندان بر مصرف کننده‌ای که بیشترشان رضایتی از محصول نهایی ندارند. با این همه حمایت، باید گفت مصرف کنندگان از این همه لطفی که در حق صنعت خودرو از سوی دولت می‌شود، شرمنده شده‌اند، ولی آیا این امر درباره خودروسازان هم درست است؟!

امیدواریم روزی برسد که صنعت خودرو از حمایت‌های دولتی بی‌نیاز شود و با پشت سر گذاشتن این بحران‌ها، بتواند در یک بازار رقابتی حتی با محصولات خارجی رقابت کند. امیدواریم زمانی برسد که خودروی ایرانی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به دست مصرف کننده ایرانی برسد و دیگر هیچ کسی به فکر خرید خودروی خارجی نباشد؛ امیدواریم!

اما تا آن روز باید همچنان شاهد حمایت‌های بی‌دریغ دولت از صنعت خودرو باشیم و همچنان افزایش قیمت را برای جلوگیری از ورشکستگی صنعتی با این همه ادعا تحمل کنیم!

راستی این قیمت‌ها را به یاد بسپارید، چرا که باید به زودی با آنها خداحافظی کنید!

 منبع: تابناک


برچسب ها: خودرو ، قیمت ، گرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار