رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه راه ما براي رسيدن به قله‌هاي پيشرفت در پيش گرفتن کار علمي و تبديل علم به محصولات مورد نياز جامعه در جهت بهبود وضعيت زندگي مردم است، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمي بايد با نگاه بلند ملي و بين‌المللي همه توان خود را در مسير پشتيباني از اقدامات و فناوري‌هاي هدفمند قرار دهند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران،‌ احمدي‌نژاد ظهر امروز (پنجشنبه) در مراسم بهره‌برداري از 8 دستاورد زيست فناوري کشور ضمن تقدير از همه دست‌اندرکاران، محققان، مهندسان، طراحان و حمايت کنندگان اجراي دستاوردهاي زيست فناوري اظهارداشت: اين دستاوردها عموماً در حوزه توليد دارو، بهداشت، سلامت و صيانت از سلامت محيط کار، کاربرد دارد که همه آنها از ضروريات قطعي هر جامعه اي بشمار مي‌رود.

رييس‌جمهور با بيان اينکه امروز فعاليت‌هاي علمي و تبديل علم به عنصر مفيد در جامعه اعم از فناوري و روش‌هاي تربيت متخصصان در ايران رشد بسياري يافته است، خاطر نشان کرد: ايجاد يک فناوري و ابداع علمي به راحتي انجام نمي‌شود و نيازمند فکر، انديشه، حوصله، مقاومت و تحمل سختي‌ها است.

احمدي‌نژاد افزود: هيچ دستاورد ارزشمندي در تاريخ که تاثيري مثبت در زندگي بشر داشته هرگز بدون تحمل سختي‌ها بوجود نيامده و زندگي همه دانشمندان، فناوران و انسان‌هاي بزرگ در تاريخ همواره با مشکلات و تحمل سختي‌ها همراه بوده است.

رييس‌جمهور تصريح کرد: اگر در بهترين شرايط اقتصادي کشور هم باشيم، باز هم توليد دانش و علم کار بسيار سختي است، چرا که در شرايط بهبود وضع اقتصادي نيز، سرمايه و ثروت در جهت‌هاي ديگري هدايت مي‌شود.

احمدي‌نژاد لذت کار علمي و فناوري را بسيار بالا و غيرقابل مقايسه با ساير لذت‌ها دانست و گفت: هنگامي که انسان کاري علمي انجام مي‌دهد که منشأ خدماتي براي مردم مي‌شود، بسيار ارزشمند بوده و لذت آن با هيچ لذتي قابل مقايسه نيست.

رييس‌جمهور افزود: لذت حقيقي در زندگي انسان جايي است که انسان از رفاه، سلامت و آرامش ديگران خرسند شود.

احمدي‌نژاد با تأکيد بر اينکه بهره‌برداري از دستاوردهاي زيست فناوري و قرار گرفتن در اين جايگاه پايان راه نيست، بلکه حرکت در مسير علمي بايد ادامه داشته باشد، گفت: بايد در مسير رفع نيازهاي کشور تلاش گسترده‌اي انجام دهيم چرا که علم و فناوري هيچ مرز و محدوديتي ندارد، بايد در مسير کسب قله‌هاي علمي و فناوري نگاهي بلند در سطح ملي و بين‌المللي داشته باشيم.

رييس‌جمهور با تأکيد بر ضرورت پشتيباني دولت و معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهور در مسير توليد دستاوردها و راه‌اندازي خطوط توليد مورد نياز پس از ساخت نمونه اوليه، خاطر نشان کرد: حمايت ديگر دولت اين است که دستگاه‌هاي توليد شده را اولاً به مراکز مورد نياز در داخل کشور معرفي کرده و ثانياً شرايط واردات را به گونه‌اي تغيير دهد که خريد نمونه داخلي آن براي مصرف‌کننده به صرفه‌تر باشد.

احمدي‌نژاد تصريح کرد: سرعت کار علمي در کشور بايد حفظ شده و به جايي برسيم که همه دانش پس از توليد، بلافاصله به زندگي مردم منتقل شده و آثار خود را در جامعه بگذارد.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه همه مورخان و صاحبنظران تاريخي مي‌دانند که ايران با ساير نقاط دنيا تفاوت بسياري دارد، گفت: همانگونه که خداوند در معادن مختلف فوايد و منافع گوناگوني قرار داده، انسان‌ها نيز در طول تاريخ استعدادها و خصوصيات متفاوتي را به دست مي‌آورند؛ هر ملتي ويژگي‌ها و خصوصيات منحصر به خود را دارد و ملت ايران همواره در علم و فرهنگ برجسته بوده است و به همين خاطر تمدن‌هايي که در اين سرزمين بوجود آمده از عالمانه‌ترين و بافرهنگ‌ترين تمدن‌هاي تاريخ بوده است.

احمدي‌نژاد افزود: استعداد، توانمندي، روح کاوشگر و کمال‌جو در ميان ملت ايران بسيار زياد است و در سرزمين ايران هيچ محدوديتي براي انجام کار علمي وجود ندارد که بايد آن را حفظ کنيم تا بتوانيم به قله‌ها دست پيدا کنيم.

رييس‌جمهور گفت: امروز بيشتر نياز کشور توسط متخصصان در داخل توليد مي‌شود، که البته اين به معناي آن نيست که ما نمي‌خواهيم از دستاوردهاي ساير کشورها استفاده کنيم؛ ايرانيان هيچگاه در استفاده از علم و فناوري ساير ملت‌ها تعصبي نداشتند اما اين موضوع که ما خود را به حدي باور داشته باشيم که بتوانيم همه قله‌ها را فتح کنيم، بسيار ارزشمند است.

احمدي‌نژاد با تأکيد بر اينکه کمک به توسعه مرزهاي دانش، بهبود فرهنگ و زندگي انسانها ماموريت تاريخي ملت ايران است که پايه آن در کار علمي قرار دارد، گفت: مطمئناً با سرعتي که امروز دانشمندان و متخصصان ايراني در انجام کارهاي علمي و فناوري دارند، روز نشستن ملت ايران بر قله‌هاي علم و فناوري دنيا دور نخواهد بود.

در ابتداي اين مراسم سلطان خواه معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري گزارشي از آخرين اقدامات و فعاليت‌هاي انجام گرفته در حوزه‌هاي مختلف علمي و فناوري کشور ارائه کرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: احمدی ، نژاد ، ملت ، علم ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار