به
گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران ، بالاخره نامه نگاری ها، جلسات و رفت و آمدهای خودروسازان جواب داد به طوری که از این به بعد بر اساس دستور رئیسجمهور مبنای ارز مورد محاسبه در قیمتگذاری خودروهای تولید داخل از ارز مرجع 1226 تومانی به ارز مبادلهای 2500 تومانی تغییر میكند.
مدت ها بود که خودروسازان بر آزادسازی قیمت خودرو اصرار می ورزیدند و تاکید داشتند که خودرو باید از قیمت گذاری دستوری خارج شده و بر اساس حاشیه بازار تعیین قیمت شود.
پرشین خودرو در این باره نوشت : با وجود اینکه در 9ماهه امسال سازمان حمایت از مصرفكننده و تولیدكننده در دو نوبت یك بار 6 درصد و بار دیگر 12 درصد- در مجموع 18 درصد- با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل موافقت کرد اما با این حال این افزایش قیمتها خودروسازان را راضی نكرد و آنان همچنان از زیان ده بودن و عدم صرفه اقتصادی تولید می نالیدند و بر آزادسازی قیمت خودرو اصرار می کردند.
اولین گام برای حصول این مقصود در هفته های گذشته رخ داد به طوری که بر اساس موافقت سازمان حمایت قیمت گذاری خودروهای بالای 45 میلیون تومان به خودروسازان سپرده شد تا من بعد کارخانه های سازنده بهای محصولاتی چون مگان، تیانا، گرندویتارا و .. را تعیین کنند.
اما خودروسازان به این امر بسنده نکردند و همچنان از زیان ده بودن محصولات خود سخن به میان آوردند و نسبت به عواقب عدم افزایش قیمت خودروها هشدار دادند تا بالاخره رییس جمهور شخصا به صحنه قیمت گذاری خودرو وارد شد و با دستور جدیدش ملاك تعیین قیمت خودروهای داخلی را زیر و رو کرد تا بدین ترتیب برای سومین بار در سال جاری اجازه رسمی افزایش قیمت ها به خودروسازان داده شود.
بر اساس دستور رئیسجمهور مبنای قیمتگذاری خودروهای تولید داخل ارز مبالاتی می شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این امر در نهایت به افزایش مجدد قیمت خودروهای داخلی منجر خواهد شد.
روز چهارشنبه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از قول احمدی نژاد گفت که با توجه به این كه خریدهای خودروسازان به صورت ارزی و برمبنای ارز مبادلهای صورت میپذیرد، تصمیم بر این شده تا از این به بعد این نوع ارز مبنای قیمتگذاری خودرو قرار گیرد.
محسن صالحینیا افزود: این تصمیم در جلسه اخیر خودروسازان بزرگ با هیات دولت در حضور رئیسجمهور گرفته شد.
وی عنوان كرد: بر این اساس درصد تغییرات قیمتی برای خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود و قیمتهای جدید براساس نظر سازمان حمایت مصرفكنندگان و تولیدكنندگان و طبق میزان ارزبری آنها تعیین خواهد شد.
معاون امور صنایع و امور اقتصادی وزیر صنعت، هدف از انجام این كار را ایجاد تعادل در قیمت كارخانهای خودرو با قیمتهای حاشیهای بازار عنوان كرد و گفت: به همین منظور روشهای متفاوتی طراحی شده كه بر مبنای آن، قیمت خودرو در بازار به قیمت تولید در كارخانه نزدیك شده و حداقل اختلاف وجود خواهد داشت.
اگرچه مبنای جدید قیمت گذاری خودرو بازار و مردم را شوکه و نسبت به افزایش بی رویه قیمت نگران کرده است اما این موضوع موجبات خوشحالی و استقبال خودروسازان را فراهم کرده است.
خودروسازان می گویند تغییر قیمت ارز مورد محاسبه در بهای خودرو به ارز مبادلاتی دستكم جلوی ضرر آنها را گرفته و روند تولید خودرو در كشور را از توقف نجات می دهد.
به گفته احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران، قیمت ورق مورد استفاده در تولید خودرو از كیلویی 570 به 1700 تومان، قیمت چدن از 300 به 950 تومان و قیمت آلومینیوم از 2500 به 7500 تومان افزایش یافته است؛ لذا هزینههای تولید خودروسازان چندبرابر شده و در برابر ثابت بودن قیمت فروش آنان ضرر می كردند؛ ضرری كه در هشت ماهه امسال بیش از 2000 میلیارد تومان تخمین زده میشود، لذا اصلاح مكانیسم محاسبه قیمت خودرو با ارز مبادلاتی میتواند خودروسازان را از آستانه خطر نجات دهد و این اقدام مورد حمایت ماست.
به اعتقاد وی، خودروسازان با اتخاذ این تصمیم تا حدودی میتوانند با افزایش قیمت محصولات خود از بروز ضرر و زیان خودداری كنند.
وی گفت: البته با اتخاذ این تصمیم قیمت خودرو در كارخانه تا حدودی افزایش و قیمتهای كاذب در بازار آزاد كاهش پیدا میكند.
حال باید منتظر ماند و دید که این تصمیم بازار خودرو را در کدام مسیر قرار می دهد و زور و قدرت چه کسی بر دیگری می چربد، خودروسازان بر بازار و دلالان و یا بازار و دلالان بر خودروسازن؟ باید منتظر ماند و دید که نتیجه دستور رییس جمهور کدام کفه ترازو را سنگین تر می کند، افزایش افسار گسیخته قیمت ها را و یا از بین رفتن قیمت های کاذب بازار را.