از امروز خودروهايي مثل زانتيا، سمند سرير، ام وي ام 530، مگان 2000 و چند خودروي پرفروش ديگر بنزين 400 توماني در کارت سوخت خود نمي‌بينند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، امروز آغاز اولين دوره‌اي است که خودروهايي با حجم موتور بيش از 1800 سي‌سي از بنزين 400 توماني محروم هستند.

 به اين ترتيب تعدادي از خودروهايي که در رده قيمتي متوسط دسته بندي مي‌شوند هم به سياهه خودروهاي لوکس اضافه مي‌شوند، اين تصميم در حالي اجرايي مي‌شود که برخي منتقدان معتقدند بهتر است به جاي حذف خودروها بر مبناي حجم موتور ميانگين مصرف بنزين آن‌ها ملاک قرار گيرد تا پيش از اين صاحبان خودروهاي گران‌قيمت چندان از قطع سهميه 60 ليتر بنزين ناراحت نبودند چرا که تفاوت قيمت اين بنزين با بنزين آزاد در ماه 18 هزار تومان خواهد بود که در مقايسه با هزينه سرويس و نگهداري اين خودروهاي لوکس رقمي به حساب نمي‌آيد.

 اما حالا صاحبان برخي خودروهاي معمولي هم به اين جمع اضافه شده‌اند از سوي ديگر گفته مي‌شود به زودي سهميه بنزين 400 توماني برخي از موتور سيکلت‌ها هم حذف خواهد شد.

 موازي با همه اين اتفاقات اين روزها بحث اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه هم مطرح است که با شروع آن قيمت حامل‌هاي انرژي از جمله بنزين قطعا بالاتر خواهد رفت، با اين حال پس از تکذيب رسمي سناريوهاي بنزين پنج هزار و دو هزار و 500 توماني توسط دولت پيش بيني مي‌شود حداقل تا پايان تعطيلات نوروز 1392 سهميه و قيمت بنزين اکثر خودروهاي سواري بدون تغيير تثبيت شود.

* ليست خودروهاي بدون سهميه بنزين

از امروز به خودروهايي همچون زانتيا، هيوندا آوانته، پژو 407، مزدا 3 با 2000 سي‌سي قدرت موتور خودروهايي همچون مگان 2000، سمند سرير، قشقايي، وانت مزدا دو کابين و تک کابينه، ام وي ام 530 و x33 که داراي توان بين 1800 تا 2000 سي‌سي قدرت موتور هستند سهميه بنزين 400 توماني اختصاص نمي‌يابد.

 از سوي ديگر برخي از خودروهايي که طرفداران بيشتري در کشور دارند همچون نيوپيکاپ، نيو مورانو، پيکاپ، رونيز، ماکسيما، سوزوکي کيزاشي، سوزوکي گراند ويتارا، تيانا، سيباون، نارون، وانت کاپراي تک و دو کابين هم که داراي توان موتور بين 2000 تا 2500 سي سي موتوري هستند هم اصلا رنگ سهميه بنزين 400 توماني را به خود نمي‌بينند اين  در حالي است که سهميه بنزين خودروهايي لوکسي همچون هيوندا جنسيس، تيوتا لند کروز، پرادو، لکسوس، انواع مدل بي ام و، مازاراتي، نسل جديد بنزها و انواع پورشه به صورت کاملا آزاد و با قيمت 700 توماني محاسبه و عرضه مي‌شود.

در همين حال برخي از  خودروهاي وطني همچون انواع سمند ال ايکس، اس آي، پژو 405 و پژو پارس با توان موتور نزديک به 1800 سي سي فعلا از سهميه بنزين نيمه يارانه‌اي 400 توماني بهره مي‌گيرند.

 نکته قابل توجه حذف سهميه بنزين اين دسته خودروها آن است که متوسط مصرف اين خودروها در مقايسه با برخي از خودروهاي پرمصرف داخلي انواع پژو پارس، 405، 206 صندوق‌دار و بدون صندوق، پرايد، مگان دنده‌اي، تندر 90 و انواع سمند بسيار کمتر بوده است.

* اولتيماتوم بنزيني دولت به موتور سيکلت‌ها

حذف سهميه بنزين خودروهاي با توان موتور بيش از 1800سي‌سي آخرين تصميم بنزيني دولت در چند هفته گذشته بوده است و پس از خودروهاي لوکس اين احتمال وجود دارد که به زودي سهميه بنزين 400 توماني برخي از موتور سيکلت‌ها هم قطع شود از اين رو دولت به تمامي موتور سيکلت‌هاي فاقد پلاک ملي سه ماه فرصت داده تا براي تهيه پلاک ملي اقدام کنند و در غير اين صورت سهميه بنزين نيمه يارانه‌اي اين دسته از موتورها حذف خواهد شد.

 آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد در حال حاضر به طور متوسط روزانه 7.5 ميليون ليتر سهميه بنزين نيمه يارانه‌اي به موتورها اختصاص مي‌يابد از ا ين رو تمامي دارندگان موتور سيکلت براي دريافت پلاک ملي و منتفي کردن تهديد کسر سهميه بنزين حداکثر تا پايان اسفند ماه سال جاري فرصت دارند.

 ديروز شهرام رضايي معاون فني سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينکه براين اساس برنامه‌اي براي حذف کارت هوشمند سوخت خودروهاي بالاي 1800 سي‌سي نداريم گفته «با وجود حذف سهميه بنزين اين دسته از خودروها اما کارت هوشمند سوخت آنها نمي‌سوزد» .

حذف سهميه بنزين نيمه يارانه‌اي خودروهاي لوکس در حالي انجام مي‌شود که دولت از ابتداي مهر ماه سال جاري سهميه بنزين آزاد خودروها را از 500 به 300 ليتر در ماه کاهش داد و پيش از آن هم در خرداد ماه سال جاري طرح تبديل سهميه‌هاي بنزين 100 به 400 تومان را اجرايي کرد که با اجراي اين پروژه عملا بنزين در آستانه تابستان به صورت دو نرخي عرضه شد آمارهاي شرکت ملي پخش نفتي نشان مي‌دهد که در دي ماه امسال به طور متوسط روزانه 10 تا 12 ميليون ليتر بنزين با قيمت آزاد 700 توماني در جايگاه‌ها به فروش رسيده است.

* قيمت بنزين در مرزها آزاد شد

رستم قاسمي وزير نفت از آزاد سازي کامل قيمت بنزين در مبادي مرزي کشور خبرداده است و از اين رو بهاي اين فرآورده پرطرفدار نفتي در مجاورت کشورهاي همسايه بر مبناي قيمت دلار در مرکز مبادلات ارزي تعيين و محاسبه خواهد شد.

 براساس اعلام مسئولان شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از چند هفته گذشته تا کنون در جايگاه‌هاي مرزي قيمت بنزين مطابق با فوب خليج فارس و قيمت دلار مبادلاتي تعيين مي‌شود همچنين با توافق وزارت نفت، راه و شهر سازي و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازاد سهميه بنزين خودروها براي عبور از مرزها با قيمت بين‌المللي محاسبه خواهد شد.

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.