مسئول نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: پنیر باید بوی خوش داشته باشد و فاقد بوی ملایم خارجی مانند علوفه، میوه، پختگی، تخمیرشدگی، ترشیدگی، کپک‌زدگی یا صابونی شدید باشد.

مهندس آزیتا وکیلی در گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد افزود: امروزه از فرایندهای جداسازی غشایی در تولید پنیر و انواع لبنیات استفاده می‌‌شود.

وی بیان داشت: هدف از بکاربردن این تکنولوژی‌ها انجام عملیات روی آب پنیر به‌منظور تغلیظ پروتئین‌ها، لاکتوز و تهیه آب پنیر برای کاربردهای غذایی و دارویی، جداسازی ‌ها‌‌گ‌ها‌‌ی باکتریایی و میکروارگانیزم‌ها‌‌ی مزاحم موجود در شیر برای پنیرسازی و تولید پنیرهای سفت و نیمه سفت است.
مسئول نظارت بر مواد غذایی اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور درباره شرایط نگهداری انواع پنیر، عنوان کرد: نگهداری بعضی از انواع پنیر در دمای بالاتر از هشت درجه سانتیگراد سبب فساد آنزیمی ‌‌و شیمیایی آن می‌‌شود و شرایط را برای رشد میکروب‌ها و فساد میکروبی آن فراهم می‌‌کند.

وکیلی ادامه داد: مردم باید از مصرف پنیرهای محلی و فاقد پروانه ساخت وزارت بهداشت، خریداری پنیر از مراکز غیر مجاز یا مراکزی که پنیر را خارج از یخچال و در برابر نور آفتاب نگهداری می‌‌کنند، خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان این فرآورده لبنی باید به تاریخ تولید و انقضا محصول و برچسب روی بسته‌بندی توجه کنند و به جدول ارزش تغذیه‌ای اهمیت بدهند.

مسئول نظارت بر مواد غذایی اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: پنیر نرم ماندگاری کمتری از پنیرهای سفت دارد و برای افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت آن باید در آب پنیر، دوغ یا ماست رقیق شده نگهداری شود و برای جلوگیری از کپک‌زدن پنیر باید آن‌ را درون ظرف دربسته قرار داده و درون آن چند حبه قند ریخته شود.

وکیلی بیان کرد: بعضی از انواع پنیر مانند پنیرهای کم‌نمک که در تهیه آنها به‌جای کلرید سدیم از کلرید پتاسیم استفاده می‌شود برای مبتلایان به بعضی از بیماری‌ها مناسب نیست./س

 

برچسب ها: روشهای ، نگهداری ، پنیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.