مدير آب و خاک و غني سازي سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي با بيان اين مطلب گفت :از 13 هزار کيلومتر قنات موجود استان تا کنون فقط 4 هزار و 800 کيلومتر مرمت شده است که با اعتبارات موجود تا 50سال ديگر تمام قنات هاي استان لايروبي نخواهد شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،مهندس عليرضا بصيري افزود : در سال گذشته 230 رشته قنات لايروبي و مرمت شده و امسال اين مقدار به 520 رشته با حداقل 250 کيلومتر لايروبي در دست اجراست.

مدير آب و خاک و غني سازي سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي هدف از برگزاري اين کارگاه آموزشي را حفظ و ارتقاي حاصلخيزي خاک ها از طريق افزايش ماده آلي (کمپوست) و همچنين افزايش راندمان آبياري عنوان کرد و گفت : در اين کارگاه آموزشي روش تهيه کمپوست سريع از بقاياي گياهي و حيواني موجود در هر منطقه به همکاران آموزش داده مي شود.

بصيري تصريح کرد : کمپوست توليد شده از بقاياي گياهي و حيواني در اين روش که تقريبا 14 روز طول مي کشد قابل استفاده و انتقال به اراضي و باغي بوده که اين توده سياه رنگ در طي چند ماه اول با افزايش راندمان آبياري قادر است دوره آبياري را تا 2 برابر افزايش دهد.

وي افزود : در اين کارگاه آموزشي 30 نفر از کارشناسان آب و خاک شهرستان ها حضور دارند و ضمن آموزش تئوري به صورت عملي نيز آموزش مي بينند .

مدير آب و خاک و فني مهندسي سازمان نيز از فقر شديد خاک هاي استان خبر داد و گفت : متأسفانه در استان خراسان رضوي در بحث خاک کمتر کار شده به طوري که ماده آلي خاک کمتر از نيم درصد است و تلاش بيشتري را مي طلبد.

بصيري با اشاره به اينکه خرده مالکي مشکل اصلي اجراي طرح نوين آبياري است گفت : با اجراي طرح هاي آب و خاک سازمان تا کنون 164 ميليون متر مکعب آب صرفه جويي شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.