سازمان های حاضر در بخش تجلی اراده ملی برای جلوگيري از تكرار اتفاقات بد سال گذشته جوایز نقدی مدنظر خود را قبل از شروع جشنواره به دبیرخانه واریز کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست هم اندیشی بخش تجلی اراده ملی با حضور محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره سی و یکم فیلم فجر سعید الهی، مدیر بخش تجلی اراده ملی و برخی از حاضران سینمایی و نهادهای دولتی از جمله احمد کاوری، هادی منبتی مدیر پردیس سینمایی ملت علی درستکار محسن دامادی علی درخشه و مريم پوریامین مدیر انجمن روزنامه نگاران مسلمان روز یکشنبه برگزار شد. 
در ابتدا محمدرضا عباسیان، دبیر جشنواره سی و یکم فیلم فجر، در خصوص جایگاه و اهمیت سینما در این نشست گفت: اهمیت و جایگاه سینما را می توان با توجه به حواشی و انگیزه همه گروه های خارجی از فرهنگ پیدا کرد و اینکه در رابطه با حوزه سینما از طریق بحث، این هنر را به اوج یا افول رساندند. 
وی ادامه داد: فرصتی برای اظهار نظر افراد غیر فرهنگی فراهم شده است و این به تاثیرگذاری و حساسیت سینما در جامعه بر می گردد که غیرقابل انکار است. 
عباسیان ضمن اشاره به هجوم به سینما، عنوان کرد: متاسفانه برخی از گروه‌ها به جای همراهی سینما را نقد می کنند و یا مورد حمله قرار می دهند که این اتفاق خوبی نیست و به نیمه پر لیوان توجه ای ندارند. 
وی تاکید کرد: مجموعه نهادهای دولتی و غیردولتی ما برای برگزاری جشن بزرگ سینمایی همراهی کنند و با معیار قراردادن نگاه تخصصی به فیلم ها رای دهیم و تا حدودی نگاه منفی و پیش داوری به فیلم ها و سینما نداشته باشیم. 
عباسیان با اشاره به تلاش بسیار در جشنواره امسال، افزود: تلاش در جشنواره امسال در جهت رساندن جایگاه جشنواره به صورت حرفه ای و استانداردهای بین المللی است و با حذف دو بخش و 14 جایزه به لحاظ محتوایی به مهم ترین جشن رقابتی برسیم. 
وی ادامه داد: سعی بر این است که برخلاف فشارها امسال شاهد فیلم های خوبی باشیم و از فیلم هایی که قواعد را رعایت نکردند، رونمایی نکنیم و از ورود فیلم غیرقانونی بپرهیزیم. 
عباسیان با بیان تنوع موضوعی در فیلم ها راه یافته به جشنواره، تصریح کرد: فیلم های جشنواره امسال شامل 16 فیلم اولی 11 مستند، 25 فیلم بخش مسابقه و 8 فیلم خارج از مسابقه است و اتفاق مهم در تولید، تنوع موضوعی است و همچنین مختص به مکان جغرافیایی شمال شهری نیست و در مکان های مختلف کشور تولید شده است. 
وی در خصوص داوران بخش تجلی نیز اظهار داشت: نهادهایی که به عنوان داوری در خدمت آنها هستیم نیز با پرداخت مبلغ جوایز نسبت به فیلم ها دقت بیشتری داشته باشند و هیئت داوران متشکل سه نفره نیز با تمام دقت به همه بخش ها به ویژه بخش مستند توجه بیشتری کنند. 
سعید الهی، مدیر بخش تجلی اراده ملی، در ادامه صحبت های عباسیان با اشاره به تاریخچه این بخش گفت: سینما در قرن 21 به نحوی موثرترین ابزار برای انتقال پیام به مخاطبان است، نهادها و سازمان ها نیز برای انتقال پیام و اطلاع رسانی برای رسیدن به اهداف خود باید با سینما مشارکت و تعامل کنند.
 وی ادامه داد: مشارکت و تعامل به نفع همه نهادها وسازمان ها است تا مدیران ارشد با دیدن سینما در سالهای آتی تبلیغات خود را به صورت غیر مستقیم نشان دهد. 
الهی با اشاره به دو نگاه تبلیغاتی، عنوان کرد: دونگاه تبلیغاتی مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد که مستقیم به صورت نگاه سنتی است اما نگاه دوم به عنوان یک دید در حوزه اطلاع رسانی بسیار پرکار برد است. 
الهی تاکید کرد: بعد از انتقال پیام و اطلاع رسانی حضور مراکز فرهنگی در بخش تجلی نیز اهمیت دارد امسال حضور 60 درصدی و شرکت 23 سازمان در جشنواره نشان از عزم جدی جشنواره برای نهادینه کردن اهداف ملی بوده است. 
وی متذکر شد: در صورت جدی نگرفتن بخش تجلی شاهد حذف این بخش در سالهای آینده خواهیم بود به همین منظور با استفاده از نقطه نظرات روند تولید را جدی بگیریم به طوری که خواسته های برخی از گروه ها از جمله حوزه علمیه را از طریق تعامل با آنها مبنای فیلم هایمان قرار دهیم. 
وی در ادامه در خصوص جوایز نقدی بخش تجلی اظهار داشت: در سالهای گذشته در بخش جوایز نقدی جشنواره به دلیل انتخاب نکردن فیلم ها دچار آسیب شد به همین دلیل از نهادها خواستاریم که جوایز خود را قبل از شروع جشنواره واریز کنند. 
الهی خاطرنشان کرد: جدول برنامه نمایش فیلم ها نیز آماده است که از 2 بعد از ظهر تا 11 شب برگزار خواهد شد. 
وی  گفت: در خصوص داوران بخش تجلی نیز باید بگویم که در این بخش به 3 داور از جمله 2 کارشناس سینمایی و یک نفر از نهاد نیازداریم و امیدواریم داوران نیز با توجه به شاخص های داوری و مدنظر قرار دادن مفاهیم سینمایی، فیلم ها را انتخاب کنند. 
علی الفت مدیر اجرایی بخش تجلی اراده ملی، درباره این بخش گفت: تا قبل از سال 79 بخش تجلی به عنوان بخش جنبی شناخته شده بود و ما اکنون با تغییر نام هویت تازه ای پیدا کرده است. 
وی ادامه داد: این بخش در جهت هویت ملی، بهبود فرهنگی و اقتصادی قرار گرفته است تا به منظور رسیدن تولید آثار سینمایی موثر گام بردارند. 
الفت عنوان کرد: فقدان دبیرخانه دائمی بخش تجلی نقطه ضعف ما بوده است به همین منظور برای ارتباط مستمر نیاز به حضور چشم گیر نهادها و تشکل های گروهی است. /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.