نهم ربیع‌الاول آغاز امامت حضرت مهدی موعود (عج) است و بررسی نگاه سایر ادیان و مذاهب به موضوع مهدویت اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، در معتبرترين کتابهاي اهل سنت مانند: الرسالة اثر محمد بن ادريس شافعي، رئيس مذهب شافعيه، متوفاي 204، (مسند) احمد بن حنبل، رئيس مذهب حنابله، متوفاي 241، (صحيح بخاري) اثر محمد بن اسماعيل بخاري، متوفاي 256، (صحيح مسلم) از مسلم بن حجاج، متوفاي 261، (سنن ابن ماجه) از محمد بن يزيد بن ماجه قزويني، متوفاي 275، (سنن ابي داود) از ابوداود سليمان بن اشعث، متوفاي 275، (صحيح ترمذي) از محمد بن عيسي ترمذي متوفاي 279 و دیگران ويژگيهاي حضرت مهدي عليه السلام و علائم ظهور و حکومت جهاني واستيلاي آن حضرت بر عالم، مطرح شده است.

موضوع ولادت حضرت مهدي عليه السلام در ميان تاريخ نگاران، وپژوهشگران از ضروريات ومسلمات قطعي تاريخ است.

آيت الله صافي گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر نام 65 نفر، آیت الله فقيه ايماني در کتاب مهدي منتظر در نهج البلاغه نام 102 نفر و محقق توانا ، جناب ثامر عميدي نام 128 نفر از علما وبزرگان اهل سنت را آورده اند که در کتابهاي خود به ولادت حضرت مهدي عليه السلام تصريح کرده اند.

بايد گفت: عقيده به مهدویت و مصلح بزرگ جهاني از حوزه اعتقادات مسلمين نيز فراتر رفته ودر اديان قديم مانند: آيين زرتشتي، هندي، بودايي، يهود و مسيحيت به عنوان يک اصل مسلم و قطعي مطرح است و هر يک از انبيا و رهبران مذهبي گذشته به پيروانشان از آمدن مصلح غيبي وتشکيل دهنده حکومت واحد جهاني بشارت داده وبه مظلومان، ستمديدگان، مستضعفان وبيچارگان، از سپري شدن فصل چپاولگران بين المللي وغارتگران حرفه اي وستم پيشگان بي رحم وفرا رسيدن فصل شکوفايي عدالت وپياده شدن قانون مقدس الهي در سراسر گيتي نويد داده اند.

در کتاب (اوستا) و(زند) زرتشتيان،(شادکموني) و(ديد) هنديان، (دادتک) و(پاتيکل) برهماييان ودر کتب مقدس بوداييان، در مزامير (زبور) منسوب به حضرت داود و در فصول (تورات) منسوب به موسي(ع) و اسفار (انجيل) منسوب به عيسي(ع) سخن از ظهور منجي بشريت و بر هم زننده بساط ظلم وتشکيل دهنده حکومت واحد جهاني مبتني بر پايه هاي عدالت نويد داده شده است. در هر يک از آيين، اديان، مکاتب، ملل واقوام، از مصلح جهاني با تعبيرهاي متناسب با فرهنگ خود نام برده وسخن گفته اند.

در آيين زرتشت از او به نام (سوشيانت) يا (سوشيانس) (نجات دهنده بزرگ جهان،) در ميان يهوديان به نام (ماشيع) (مهدي بزرگ) ودر آيين هندي به نام (آواتارا) ودر آيين بودايي به نام (بوداي پنجم) ودر ميان برهماييان به نام (ويشنو) ودر کتاب شاکموني از کتب مقدس هنديان به نام (فرزند سيد خلايق دو جهان) ودر کتاب مقدس دادتک برهماييان به نام (آخرين وصي ممتاطا) (محمد) ودرکتاب پاتيکل به نام (راهنما) (هادي، مهدي) تعبير کرده اند.

واهالي صربستان در انتظار (مارکو کراليويچ)، ساکنان جزاير انگلستان در انتظار (ارتور)، ايرانيان باستان در انتظار (گرزاسپه)، يونانيان در انتظار (کالويبرگ)، اقوام اسکانديناوي در انتظار (اودين)، اقوام اروپاي مرکزي در انتظار (بوخص)و اقوام آمريکاي لاتين در انتظار (کوتزلکوتل) وچينيها در انتظار (کرشنا) بسر مي برند.

بنابراين مسئله اعتقاد به حضرت مهدي عليه السلام و مصلح واقعي وتشکيل دهنده حکومت واحد جهاني، يک اصل قطعي ومسلم وپذيرفته شده ميان پيروان تمام اديان ومذاهب و ملل است./س

برچسب ها: قم ، مهدویت ، باور ، ادیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.