این درحالی است که چند ساعت قبل از فرود اضطراري و زمين گيري هواپيماها توسط سازمان هواپيمايي فدرال امريکا،اعلام شده بود که این نوع هواپیماها عملياتي و از آنها پشتيباني ميشود.
"دریم لاینر"، اولین هواپیمای مسافربری است که در آن از مواد کامپوزیتی به جای آلمینیوم استفاده شده و در تولید این هواپیما به جاي سيستم هيدروليک و مکانيک بیشتر بر سیستم الکترونیکی تاکيد شده و همچنین از باتریهای یون لیتیومی برای برق کابین و دیگر موارد استفاده شده است.
استفاده از چنین فرآيند هاي تکنولوژیکی، سازمان هواپیمایی فدرال امریکا را مجبور به بازبینی و پیدا کردن راه حلی برای رفع مشکل کرده است. درحالی که به اعلام برخي منابع، بودجه ای برای انجام آن وجود ندارد.
کیتی هیگینز، عضو پیشین گروه ایمنی حمل و نقل بین الملل گفت: سازمان هواپیمایی فدرال امریکا باید در روند اخذ گواهينامه هاي هواپیما تجديد نظر کند؛ چراکه این موضوع ممکن است مشکلاتی را برای سیستم باتری دیریم لاینر به بار آورد.
وی افزود: اين سازمان باید از صحت ايمني هواپيما ها مطمئن شوند و همخوانی آن با صنعت و تکنولوژی جدید حائز اهیمت است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی فدرال امریکا از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.
وی هفته گذشته در طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد بازبینی باتری هواپيماهاي787 دریم لاینر را محدود نمی کند.
مدیرعامل سازمان هواپیمایی فدارال امریکا گفته است که واحد پشتيباني باید از روند کنترل کیفیت و بازدیدها اطمینان حاصل نمايند.
سازمان هواپیمایی فدرال امریکا برای تایید این نوع هواپیما تنها بر اطلاعات سازندگان تکیه کرده است.
شرکت بوئینگ در شیکاگو است و در حال حاضر در حال پیدا و تعمیر سیستم باتری و برگرداندن 787 به پرواز است.
گفتنی است بوئینگ 787 درحال تولید است اما تحویل آن به مشتری ها متوقف شده است.
بلومبرگ گزارش داد که شرکت بوئینگ در تلاش است سازمان هواپیمایی فدرال امریکا را ترغیب میکند تا به زمین گیری 787 پایان دهد.