رئيس قوه قضاييه اسلام را منادي حقوق انسان‌ها دانست و گفت: غربي‌ها تاحدود 150 سال قبل به صورت آشكار اقدام به برده‌داري مي‌كردند، با چنين پشتوانه منفي تاريخي چگونه به خود اجازه مي‌دهند كشورهاي اسلامي را با سند حقوق‌بشري با قدمت 1400 ساله زير سوال ببرند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه شوراي عالي حقوق‌بشر كه پيش از ظهر امروز برگزار شد، با تاكيد بر ضرورت به چالش كشيدن مباني نظري، تاريخ و عملكرد دوگانه حقوق‌بشري غرب و تبيين اصول حقوق‌بشري اسلام ، اظهار داشت: پرداختن ما به بحث حقوق‌بشر نه فقط به منظور مقابله با ترفندهاي حقوق‌بشري غرب عليه جمهوري اسلامي ايران، بلكه براساس مباني  واقعي و برگرفته از نگاه اسلام به لزوم رعايت حقوق‌بشر فارغ از هر رنگ و نژاد است.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين‌كه اسوه‌هاي دين اسلام يعني پيامبر اكرم(ص) و حضرت علي‌(ع) مناديان حقوق بشر بوده‌اند به برخي روايات و احاديث مربوط به لزوم رعايت حقوق انسان‌ها اشاره كرد و افزود: هنگامي كه برخي از اطرافيان سهل‌بن حنيف انصاري به معاويه پيوستند، حضرت امير (ع) در خطابه‌اي ماندگار به سهل‌بن حنيف قريب به اين مضمون فرمودند كه «اي سهل، نگران اين موضوع نباش. آنان كه از ما بريده‌اند؛ كساني بودند كه نگاه يكسان ما به انسان‌ها را برنمي‌تابيدند، زيرا كه ما مردمي را به مردمي ترجيح نمي‌دهيم و اين عده تاب نياوردند و به جايي رفته‌اند كه دوستي‌ها و آشنايي‌ها و قدرت و ثروت، افراد را از هم متمايز مي‌كند.»

وي همچنين با اشاره به روايتي از حضرت امير مومنان علي(ع) كه مطابق آن حق مردم بر والي از بزرگ‌ترين حقوق انساني است و نيز با تاكيد بر اين‌كه مجموعه معارف دقيق و عميق حقوق‌بشري اسلام بايد شناسايي، تبيين و به جهانيان معرفي شود، ادامه داد:‌ معارف حقوق‌بشري اسلام مجموعه معارفي است كه مشابه آن در هيچ مكتب و تمدني ديده نشده است، در حالي كه چه به لحاظ نظري و عملي و حتي در مقايسه‌هاي تاريخي مي‌توان به تاريخ خشن و ضد حقوق‌بشري غرب پي برد.

غربي‌ها تا 150 سال قبل برده‌ دار بودند

رئيس دستگاه قضا با تاكيد بر اين‌كه «غربي‌ها خودشان تا همين 150 سال قبل انسان‌هايي را به عنوان برده از آفريقا به آمريكا مي‌كشاندند و حالا مدعي حقوق‌بشر شده‌اند»، به تفاوت نگاه اسلام و غرب به حقيقت انسان اشاره و تصريح كرد: اكنون نگاه غربي به انسان عمدتاً براساس مكتب ليبرال دموكراسي است كه منطبق با آن هر انساني به لحاظ ارزشي مستقل از انسان‌هاي ديگر و جامعه است و ارزش‌هاي انساني را به صورتي كاملا فردگرايانه، هر فرد خودش مستقل از ديگران تعيين مي‌كند؛ در حالي كه در نگاه اسلامي، افراد در واقع امت واحده هستند و حكومت‌ها نيز نمي‌توانند نسبت به افراد انساني بي‌طرف باشند.

رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد:‌ آيا واقعا مي‌توان پذيرفت كه به لحاظ ارزشي هر فرد مستقل از ديگران رفتار كند و حكومت‌ها نيز بي‌طرف باشند و به فرديت انسان‌ها كاري نداشته باشند؟

آيت‌الله آملي لاريجاني به ذكر مثالي در اين زمينه پرداخت و با طرح اين پرسش كه «مطابق ديدگاه فردگرايي غربي، كودكان به چه دليل بايد به تحصيل از سن 6 سالگي ملزم شوند»، گفت: بايد با تلاش و كوشش مضاعف و جهادگونه، تناقض‌هاي حقوق‌بشري غرب را شناسايي و در كنار آن، نگاه قرآني به حقوق بشر را تبيين كنيم و اجازه ندهيم كه غربي‌ها از طريق سيطره رسانه‌اي خود آنچه را خودشان به عنوان حقوق‌بشر ترسيم كرده‌اند، به تمام ملت‌ها تحميل كنند.

براساس اين خبر به نقل از قوه قضاييه؛‌ رئيس دستگاه قضايي كشور خواستار تلاش بيشتر ستاد حقوق‌بشر به منظور مقابله با تهاجم فرهنگي و حقوق‌بشري غرب و گسترش نگاه حقوق‌بشري اسلامي در قالب مفاهيم قابل عرضه به دنيا شد و افزود:‌ ستاد حقوق‌بشر بايد بخوبي مورد حمايت واقع شود تا بتواند به پشتوانه مطالعات نظري و كارهاي عملي و ميداني ديدگاه‌هاي غربي را درباب حقوق‌بشر به چالش بكشد.

در اين جلسه از سوي دبير ستاد حقوق‌بشر گزارش فعاليت‌هاي سال 91 ارائه و ضمن توضيح مفصل وضعيت حقوق‌بشر، برنامه‌هاي سال 92 و چالش‌ها و فرصت‌هاي پيش رو تبيين شد.

محمدجواد لاريجاني در اين گزارش با اشاره به هجمه‌هاي حقوق‌بشري غرب عليه ايران، فعاليت‌هاي ستاد حقوق‌بشر را در راستاي مقابله و خنثي‌سازي فعاليت‌هاي غربي‌ها توصيف كرد و گفت: فعاليت‌هاي اين ستاد به صورت منسجم و منطبق با ديدگاه‌هاي حقوق‌بشري اسلامي است و تمام تلاشمان را براي گسترش نگاه اسلامي به حقوق‌بشر به كار مي‌بريم.

وي افزود: اگرچه تهاجم غربي‌ داراي امكانات وسيع و بوق و كرناي رسانه‌اي كم‌سابقه‌اي عليه ملت ما، انقلاب ما و اسلام عزيز دارند، ليكن جمهوري اسلامي ايران در تمام فرصت‌ها با صداي بلند و منطق قوي و صريح سوءاستفاده و دشمني‌ها را برملا كرده و مواضع نظام را مطرح مي‌كند.

محمدجواد لاريجاني تاكيد كرد: در شرايط امروز، جمهوري اسلامي ايران مدافع حق مسلم ملت‌ها در تعيين نحوه زندگي مدني خود براساس فرهنگ ملي خويش است و ما با هرگونه سياست تحميلي نظام سكولار دموكراسي بر ساير كشورها مخالفيم.

ستاد حقوق بشر عالي ترين نهاد نظام جمهوري اسلامي ايران

دبير ستاد حقوق بشر افزود: علي‌رغم ريشه‌هاي عميق نظري و فرهنگي حقوق‌بشر در جامعه ايراني ـ اسلامي ما، عنوان حقوق‌بشر به پرچم تهاجمي وسيعي عليه نظام اسلامي در ايران و اسلام در دنيا تبديل شده است كه در واقع نوعي سوءاستفاده از اين موضوع است.

وي ستاد حقوق‌بشر را عالي‌ترين نهاد تاسيس‌شده در نظام اسلامي از سال 1384 دانست كه مسئوليت‌هاي متعددي از جمله تبيين حقوق‌بشر اسلامي براي دنيا، مقابله با تهاجمات غربي و مشاركت فعال در تحول زيربنايي در اسناد و مكانيزم حقوق‌بشري بين‌المللي را داراست.

گفتني است؛ در جلسه امروز شوراي عالي ستاد حقوق‌بشر، رئيس ديوان عالي كشور، دادستان كل كشور، رئيس سازمان بازرسي كل كشور، وزراي امورخارجه، اطلاعات، كشور و دادگستري، فرمانده نيروي انتظامي، رئيس سازمان زندان‌ها و ساير اعضا حضور داشتند كه هركدام به صورت جداگانه نقطه‌نظرات خود را درخصوص مباحث حقوق‌بشري بيان داشتند.

انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار