مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بعد از بیان اهمیت و علاقه خود به بخش خصوصی سینما از بنیاد سینمایی فارابی فعالیت بعدی خود را پس از رفتن فعالیت در شرکت خود در بخش خصوصی در راستای فیلمسازی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست رسانه ای احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بنیاد سینمایی فارابی به همراه حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی به همراه جمع کثیری از خبرنگاران در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
در ابتدای این نشست جعفر گودرزی گفت: ما در آستانه سی سالگی تاسیس بنیاد سینمایی فارابی هستیم و امروز تصمیم گرفتیم تا پس از دو سال یعنی تاریخ 25 مهر 1388 که میرعلایی وارد  دنیای فارابی شد او و تیم جدیدش با کارهایی که تا به امروز انجام داده اند را بررسی کنیم.
وی ادامه داد: اگر روزی از بنیاد جدا شوم باز هم این حرف ها را خواهم گفت بنیاد سینمایی فارابی با تمام مظلومیت هایی که من به چشم خود شاهد آن بودم پای تمامی وظایف و تعهدات خود ایستاده است.
در ادامه نشست احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: با توجه به وضعیت و جو بدی که برای سینما پیش آمده تصمیم گرفتیم بسیار به ندرت به مصاحبه و گفتگو بپردازیم.  گرچه در خصوص آشفتگی جو حاکم بر سینما تمامی ما مقصریم.
وی اظهارداشت: می‌توانستیم تا زمان برپایی جشنواره فیلم فجر سکوت کنیم و جلسه را بعد از برپایی جشنواره ترتیب دهیم اما ترجیح دادیم امروز درباره عملکرد و فعالیت های فارابی صحبت کنیم.
میرعلایی گفت: از روز اولی که آمدیم یک تعهد بیشتر نداشتیم و آن پیمان اخوت با فیلمنامه های فیلمسازان بود ما نیز نگران سینما هستیم چرا برخی فیلمسازان مطرح می کنند که کسانی که فیلمهایشان با بودجه بخش دولتی ساخته می شود نگران اکران و فروش فیلم ها نیستند این قضیه برای ما هم مهم است.
وی ادامه داد: شرایط امروز سینما به گونه ای است که همه باید حواسمان به وضعیت آن باشد فیلمی که امروز فروش 7 میلیاردی سپری کرده است فقط 3 درصد از جمعیت کل کشور را برای تماشا به خود جذب کرده و این وضعیت بسیار نگران کننده است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: تا زمانی که بخش خصوصی در حال فعالیت است فارابی سعی می کند و ارد عمل نشود ما نیز می‌خواهیم بخش خصوصی تقویت شود من به شخصه به قدری به بخش خصوصی سینما علاقمندم که زمانی که بخواهم از بنیاد فارابی بروم قطعا در شرکت خود در بخش خصوصی به فیلمسازی خواهم پرداخت./ي2
میرعلایی ادامه داد: بنیاد فارابی خانه تمامی فیلمسازان است و فقط برای قشری محدود نیست، من خود را کوچک تمامی کسانی می دانم که برای سینما زحمات بسیار کشیده اند.
وی گفت: امروز تمامی ارگانهای تأثیرگذار به عرصه سینما به فارابی آمدند،  عده ای به شوخی می گفتند باید خرما و حلوا برای سینما کودک پخش کرد زیرا دیگر عمر سینمای کودک به سر رسیده است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: ما پرمخاطب ترین جشن جهانی را برای سینمای کودک در کشور برگزار کرده و  بیشترین آمار را در این عرصه داشتیم اما نمی دانم چرا برخی به پایان رسیدن عمر سینمای کودک معتقدند.
میر علائی ادامه داد: کانون پرورش، حوزه هنری، آموزش و پرورش و بنیاد شهید چه کار باید در این راستا انجام دهند آنها باید پشتیبان هم باشند.
 وی همچنین با اشاره به گفته ای از سخنان امام (ره) گفت: ارزش و اهمیت سینما به قدری است که امام راحل زمانی که پس از مدتها و در شرایط دشوار آن زمان به کشور گفتند" ما با سینما مخالفت نداریم ما با فحشا در سینما مخالف هستیم"، این یعنی اینکه به قدری موضوع سینما اهمیت دارد که امام در آن روز به این موضوع پرداختند.
وی گفت: فارابی با تمام قوا در سی ویکمین جشنواره فیلم حضور دارد، زیرا جشنواره فیلم فجر کامل و گل سرسبد جشنواره سینمای ایران است.
میرعلائی همچنین با اشاره به اهمیت فیلمنامه ها اظهار داشت: نوشتن فیلمنامه های شایسته و شایان توجه از مهم ترین اولویت های ما هستند، ما اعلام کردیم که فارابی آمادگی همکاری برای ساخت فیلم هایی با محوریت انقلاب اسلامی را دارد و بودجه آن را نیز آماده کردیم.
وی ادامه داد: اما فیلمنامه هایی که به دستمان رسید شایسته انقلاب اسلامی نبودند ما در نیمه اول سال 88،76 فیلمنامه بدستمان رسید، در سال 89، 217 مورد فیلمنامه با محوریت اجتماعی، انقلاب، کودک به دستمان رسید که 33 تای آنها تصویب شد و در سال 90نیز 348 فیلمنامه بدستمان رسید که 42 تای آنها ثبت شد.
میرعلائی اظهار داشت: همچنین در سال 91، 209 فیلمنامه بدستمان رسید که 21 فیلمنامه را تصویب کردیم.
در ادامه جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی گفت: حدود 51 هزار حلقه نگاتیو به سینماگران داده شده و تمامی سالن های سینمایی به صورت دیجیتال وسه بعدی آغاز به کار خواهند کرد.
وی ادامه داد: در سال 88 بنیاد فارابی در 7فیلم همکاری داشته و 14 وام داده، در سال 89 در 13 فیلم که 8 فیلم در زمینه سینمای دفاع مقدس و 3 فیلم کودک همکاری کرده و 8 وام داده که در مجموع 21 همکاری داشته، همچنین در سال 90 در 15 فیلم همکاری و مشارکت داشته، 5 فیلم در زمینه کودک، 2 فیلم در زمینه معارف و 4 فیلم در زمینه اجتماعی و 19 وام داده که در مجموع در 34 پروژه مشارکت داشته است. همچنین در سال 91 ، 18 فیلم را تولید و حمایت کرده که 5 فیلم کودک، 4 فیلم در زمینه معارف و با 14 وام در مجموع در 32 پروژه همکاری داشته است.
حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت: زمانی بود که فیلمسازان از کمبود دوربین فیلمبرداری به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت رنج می برند اما امروز این مشکلات برطرف شده و دیگر هیچ فیلمسازی در نوبت دریافت دوربین و امکانات نمی ماند.
وی اظهار داشت: فیلمسازان ما امروز با توجه به گران شدن ارز نگاتیو و پزتیو را با قیمت 4 سال گذشته خریداری می کنند، گرچه نمی دانم چرا سینما در اولویت 8 گانه قرار نگرفته و ارز مبادله برایش در نظر گرفته نشده است./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.