امروز براساس روز جهاني گمرک مراسمي در رابطه با راه اندازي سامانه هوشمند گمرک با حضور جمعي از مسئولان اقتصادي کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران عباس معمارنژاد رئيس کل گمرک در اين همايش با بيان اينکه 5 هزار و 200 رديف تعرفه اي تعريف شده که فقط بالغ بر 2 هزار رديف تعرفه اي آن براساس آمار موجود از نظر وضعيت استاندارد 60 درصد قرمز، 32 درصد زرد و فقط شش تا هشت درصد آن در مجموع سبز مي باشد.
ضمن آنکه از مجموع 5 هزار و دويست رديف تعرفه اي هشتاد درست ان مربوط به گمرکات کشور است.
معمارنژاد تصريح کرد: سازمان هايي مثل گمرک در بحث تجهيزات با چالش هايي از جمله بحث ناکارآمدي سيستم ها، مواجه هستند که در اين رابطه اين مورد باعث عدم شناسايي فعالان اقتصادي و کالاها مي شود. براين اساس ازسال 1385 سامانه اي در گمرک به کار گرفته شده که اين سامانه امروز مي تواند کارآمدتر از گذشته به کار خود ادامه دهد.
رئيس کل گمرک افزود: با راه اندازي سامانه هوشمند ترانزيت که براساس نوسازي گمرکات کشور در دستور کار قرار گرفته است از اين پس انجام تشريفات گمرکي کوتاه تر شده و فعالان اقتصادي مي توانند براين اساس تشريفات گمرکي کالاهاي وارداتي و صادراتي خود را در کوتاه ترين زمان انجام دهند.
وي افزود: به همين منظور اولين دستگاه ايکس ري چمداني توليد داخل کشور که توسط وزارت دفاع توليد و تأييديه سازمان انرژي اتمي را گرفته است در گمرک فرودگاه امام(ره) نصب شده و در حال فعاليت است.
معمارنژاد در خصوص بحث نوسازي گمرکات کشور اظهار داشت: در اين رابطه کارهاي مهمي در گمرکات شهيد رجايي، بازرگان و خرمشهر و ساير گمرکات اصلي کشور انجام شده است.
رئيس کل گمرک با بيان اينکه در حال حاضر 86 نقطه گمرکي کشور داراي نقاط ايمني و قابل اعتماد هستند گفت: سامانه هوشمند ترانزيت کالا اين امکان را در اختيار ما قرار مي دهد که نظارت و کنترل بيشتري بر روي عملکرد تسهيل تجارت در کنار دقت و نظارت بيشتر را به مرحله اجرا بگذاريم.
وي عنوان کرد: در زمينه تجهيزات بحث استفاده از تجهيزات تشخيص راديو اکتيو نيز مطرح است که در اين خصوص تاکنون با نظارت و مجوز سازمان انرژي اتمي ده دستگاه تشخيص راديو اکتيو در ده گمرک کشور نصب و در هفت گمرک در ماه هاي آينده نصب مي شود زيرا برنامه گمرک نظارت در واردات کالاها براساس حفظ سلامت مردم و جلوگيري از ورود کالاهاي بي کيفيت به کشور است.
معمارنژاد ادامه داد: در برخي از گمرکات کشور مثل شهيد رجايي، گمرک فرودگاه امام(ره) و گمرک تهران بسته هاي پيشگيري و مبارزه با قاچاق کالا و ارز پيشگيري شده ضمن آنکه از مجموع حدود 28 هزار پرونده قاچاق از نظر ارزش بالغ بر 45 درصد پرونده هاي کشف شده توسط گمرک انجام شده که در اين رابطه در مورد اين پرونده ها اعلام جرم شده و آنها به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارجاع داده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار