رضا عطاران فعالیت کمدی خود را با طنز "ساعت خوش" در تلویزیون آغاز کرد و اکنون خود را برای سی و یکمین جشنواره فیلم فجر آماده می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ رضا عطاران، بازیگر سینما و تلویزیون فعالیت هنری خود را از دهه 60 تا 71 در مشهد توسط حسن حامد شروع کرد و بعد از آن در سال 73 با مجموعه "ساعت خوش" به کارگردانی مهران مدیری در کنار بازیگرانی چون رضا شفیعی جم، نصرالله رادش، ارژنگ امیرفضلی و نادر سلیمانی کار کمدی خود را در تلویزیون آغاز کرد.


"ساعت خوش" طنز خوش ساختی بود که مهران مدیری کارگردانی آن را برعهده داشت و طنز متفاوتی را برای مخاطبان تلویزیون به نمایش گذاشت و آغازگر حرکت جدید و معرفی بازیگران جدیدی در عرصه طنز شد.






پس از آن در طنزهای دیگری چون "قطار ابدی"، "مجید دلبندم"، "سیب خنده" ایفای نقش کرد و موفق به جذب مخاطبان بسیای شد.
عطاران در سال 83 مجموعه تلویزیونی با نام "خانه بدوش" را در ایام ماه مبارک رمضان کارگردانی کرد، این فیلم در مورد فردی ساده به نام ماشاءالله بود که برای تامین مخارج زندگیش تمام سرمایه اش را به فردی می‌سپارد تا او را به کشور مالزی براي کار در اين كشور ببرد.
عطاران یکی از کارگردانان با تجربه ای است که با نگاه و درک دقیقش از جامعه و مردم اطرافش توانسته به درستی از عهده ساخت فیلمهایش برآید و نگاه همگان را به توانمندیهایش جلب کند.



عطاران به دلیل حضورش در تمامی آثارش مورد انتقاد قرار گرفت و تصمیم گرفت در "متهم گریخت" کمتر ظاهر شود اما در نهایت ثابت کرد حضورش در فیلم باعث جذب مخاطبان بیشتری می شود.
پس از آ‌ن در سال 87 مجموعه تلویزیونی "بزنگاه" را كه در مورد فردی معتاد بود که پس از مرگ پدرش به دنبال گرفتن ارث خود به خانه برادرش می رود را ساخت.




این فیلم البته انتقاداتی را به همراه داشت که عطاران ترجیح داد به بازی در سینما روی آورد در سال 87 توسط محمد حسین لطیفی در فیلم سینمایی "توفیق اجباری" ایفای نقش کرد و علاوه بر بازی با بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، بهاره رهنما و باران کوثری توانست مخاطبان بسیاری را به سینما جذب كند و در سال 89 با فیلم "ورود آقایان ممنوع" مردم را با سینما آشتی دهد و تندیس لبخند زرین بهترین بازیگر مرد کمدی در دومین دوره جشن لبخند آفتاب را نصیب خود کند.
در پی اکران این فیلم منیژه حکمت تهیه کننده فیلم در مورد بازی عطاران گفت: بسیار به رضا عطاران و بازیگری اش ارادت دارم و پس از بازی در فیلم "ورود آقایان ممنوع" به عنوان یک تهیه کننده متعصب ماندم و تاسف خوردم که چرا زودتر از این، با بازی عطاران و توانمندیهاي ايشان را آشنا نشدم.
عطاران سواد، شعور و نگاهی خاص به مقوله طنز دارد که امیدوارم این نوع نگاهش همیشه ماندگار باشد.



وی در دو فیلم "اسب حیوان نجیبی است" و "بی خود و بی جهت" عبدالرضا کاهانی ایفای نقش کرد و نقشهای متفاوتی را از خود بر روی پرده سینما به نمایش گذاشت و توانست تندیس نقش اول مرد را در پانزدهمین دوره جشن خانه سینما برای فیلم "اسب حیوان نجیبی است" را دریافت کند.
عطاران پس از سالها بازی در تلویزیون و سینما تصمیم گرفت کارگردانی در سینما را هم تجربه کند و در سال 90 توانست فیلمی را با نام "خوابم می‌آد" را برای سی امین جشنواره فجر بسازد و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش نگاه نو را دریافت کند.



عطاران در حال حاضر در فیلمهایی چون "دهلیز" به کارگردانی بهروز شعیبی، "چه خوبه که برگشتی" به کارگردانی داریوش مهرجویی را برای سی ویکمین جشنواره فیلم فجر در کارنامه کاری خود دارد./ص
گزارش از : منا شمسايي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار