رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر با تاکید بر اینکه دشمن با واژه‌های وارداتی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی وحدت ما را از بین برد، گفت: یکی از مصیبت‌هایی که به این مملکت وارد شده و بسیاری از بزرگان و شخصیت ها را به چالش کشانده «مشکل اطرافیان» بوده است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی تاریخ معاصر ایران در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفت: پیشنهاد داده شده بود در این جلسه درباره تاریخ انقلاب اسلامی صحبت کنم اما ترجیح دادم در مورد آنچه آزارم می‌دهد و درد جامعه است در این جلسه صحبت کنم.

وی با بیان اینکه وقتی بیماری رخ می‌دهد همه پزشکان دور هم جمع می‌شوند تا درد را علاج کنند گفت: 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته اما تاکنون نشنیده‌ام که میزگرد یا همایشی درباره خطرات و مشکلاتی که انقلاب را تهدید می‌کند برگزار شود.

روحانی عنوان کرد: در هر مرحله‌ای از انقلاب ما کسانی را از دست داده‌ایم، گرچه رویش‌هایی هم داشته‌ایم اما چرا در نظام جمهوری اسلامی هر شخصیتی که در راس قرار می‌گیرد پس از مدتی رفوزه می‌شود، چرا موسوی‌ها، کروبی‌ها، بنی‌صدرها، منتظری‌ها و ... پس از مدتی در جامعه اسلامی ما ظهور می‌کنند؛ چرا احمدی‌نژاد پس از مدتی در "مرز سقوط و نجات" قرار می‌گیرد؛ اگر به فکر علاج نباشیم ممکن است فردا نوبت به خودمان برسد.

وی در ادامه عنوان کرد: من با کروبی رفیق گرمابه و گلستان بودم؛ کروبی را زمانی وارسته می‌دانستیم اما چه شد که پس از مدتی کروبی این چنین از راه انقلاب خارج شد.

این مورخ تاریخ به زندگی شیخ علی منتظری اشاره کرد و گفت: وی مظهر تقوا در حوزه‌های علمیه بود و امام ایشان را حاصل عمر خود می‌دانستند؛ اما چه شد که ما ایشان را از دست دادیم.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر با اشاره به مشکلات جامعه از جمله تورم و گرانی گفت: اینها دردهایی است که در اینگونه فرصت‌ها باید مطرح شود.

وی همچنین عنوان کرد: اسلام از روزی که ظهور کرد گرفتار جاه‌طلبان بود و بیماری جاه‌طلبی ضربات بسیاری را به مسلمانان زد، علی را خانه‌نشین کرد، جنگ جمل، نهروان و صفین نیز به دلیل جاه‌طلبی شکل گرفت؛ این به این دلیل است که عده‌ای از افراد که به قدرت می‌رسند همه چیز را، خدا، دین، انسانیت و ... را نادیده می‌گیرند.

روحانی با بیان اینکه افرادی که با اصل ولایت فقیه مقابله می‌کنند مشکل جاه‌طلبی دارند، گفت:‌ وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید امام خمینی (ره) مهندس بازرگان را به عنوان رئیس شورای انقلاب تعیین کردند، اما وی پس از مدتی اعلام کرد «من در جاده آسفالته می‌توانم حرکت کنم و در مسیر ناهموار نمی‌توانم تا مقصد راه را بپیمایم» بعد از این نیز نهضت آزادی اعلام کرد از ولایت فقیه تبعیت نمی‌کند.

این مورخ تاریخ افزود: شیخ علی منتظری هم پس از مدتی دچار همین مشکل شد؛ وی که درباره ضرورت پیروی از ولایت فقیه سه جلد کتاب نوشته بود، بعد از آنکه از "قائم‌مقامی" برکنار شد از ولایت فقیه تبعیت نکرد؛ درواقع وقتی انسان منافع خود را با مقام ولایت ناسازگار می بیند، دربرابر آن ایستادگی می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: انسان‌های خودساخته به مقامی می‌رسند که آنها را از جاه‌طلبی دور می‌کند، همچون امام خمینی که حاج‌ احمد آقا درباره ایشان گفتند «وقتی مردم در حسینیه جماران شعار درود بر خمینی دادند، امام(ره) فرمودند اگر این جمعیت شعار مرگ بر خمینی بدهد برای من تفاوتی نمی‌‌کند.»

روحانی همچنین به زندگی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: زندگی ایشان در طول چندین سال از مسئولیت‌شان هیچ تغییری نکردند.

این مورخ تاریخ به زندگی مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد: زندگی رهبر انقلاب نیز در طول سال‌های مسئولیت ایشان هیچ تغییری نکرده است، این اولین ویژگی مردان خداست.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر درباره دومین ویژگی مردان خدا اظهار داشت: حرف و عمل آنها یکی است؛ اما عده‌ای هستند که روزی مذاکره با آمریکا را منع می‌کردند روزی دیگر دم از مذاکره می‌زنند، این آفت جامعه سیاسی امروز ما است.

روحانی افزود: سومین ویژگی این بزرگان این است که وقتی حرف‌ می‌زنند حرفشان موجب تفرقه در کشور نمی‌شود، اما عده‌ای دیگر هستند که تا دهان باز می‌کنند کشور دچار مشکل می‌شود، مثل همان‌هایی که گفتند «ما با اسرائیل دوست هستیم»؛ کسانی که در مسیر حق نیستند و نتوانستند خودسازی کنند، از اسلام راستین فرار می کنند.

این مورخ تاریخ همچنین به نقل قولی از مسئولین کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مسئولین چندی پیش ادعا کرده است که « اگر امام(ره) قطعنامه را قبول نمی‌کرد افراطیون تمایل داشتند سال های سال جنگ را ادامه دهند»، این در حالی است که خود آنها به امام جام زهر دادند؛ اگر امام و ملت نبودند وی نظام پادشاهی را حفظ می‌کرد؛ این را در کتاب خاطراتش نوشته است.

وی با طرح این سوال که چرا احمدی‌نژاد به یکباره از مکتب ایرانی و اسلام ایرانی صحبت و یکسری مسائل ماوراالطبیعه  و ... را مطرح می‌کند، گفت:‌ علت این است که گرفتار آدم مرموزی چون مشایی شده است و خود را در معرض سقوط قرار داده و با آن همه محبوبیت در بین مردم، اسیر خودخواهی و خودپرستی شده است.

این مورخ تاریخ افزود: راه حل چنین مشکلی این است که کمی به عملکرد خودمان فکر کنیم ببینیم روزی که در قدرت قرار گرفتیم با روزی که از قدرت کنار می‌رویم آیا یک احساس را داریم یا با برکناری از قدرت مواضع‌مان عوض می‌شود و جاه‌طلب می‌شویم.

رئیس بنیاد تاریخ‌ پژوهی ایران  معاصر همچنین تصریح کرد: انسان، خودسر نمی‌تواند خود را از نفسانیت دور کند بلکه باید از مشورت بزرگان، کارشناسان و ... استفاده کند.

وی در این باره افزود: اینکه در اسلام پیروی از اصل ولایت فقیه این همه تاکید شده به همین دلیل است که انسان خودسر دچار انحرافات عمیق می‌شود.

روحانی همچنین یادآور شد: اینکه امام توانستند ملتی بسازند که در سال 57 نظام 2500 ساله شاهنشاهی را نابود و انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند همین اصل پیروی از ولایت فقیه بود.

این مورخ تاریخ ادامه داد: دومین مسئله که توانست انقلاب را به پیروزی برساند وحدت بود. کسانی که انقلاب را به پیروزی رساندند نه اصلاح‌طلب، نه اصولگرا و نه محافظه‌کار بودند، بلکه با اتحاد توانستند انقلاب را به پیروزی برسانند.

وی با تاکید بر اینکه دشمن با این واژه‌های وارداتی وحدت ما را از بین برد، عنوان کرد: به دلیل تاثیرات این واژه‌های وارداتی بود که امام همواره تاکید می‌کردند «جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد دولت‌های جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ دولت‌ها وقتی نمی‌توانند کار انجام دهند، اعلام می‌کنند «ما می‌خواستیم کار انجام دهیم اما نگذاشتند.»

رئیس بنیاد تاریخ‌ پژوهی معاصر ایران درباره سومین دلیل پیروزی مردم در انقلاب اسلامی گفت: مردم دنبال قدرت و مقام نبودند و در آن زمان وعده آوردن پول نقد سر سفره مردم مطرح نبود؛ مردم تنها می‌خواستند از اسلام دفاع کنند.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه نظرتان درباره مواضع اخیر عسگراولادی چیست عنوان کرد: حرف عسگراولادی صحیح است و کروبی و موسوی گرچه در این فتنه دخیل بودند اما بسیار کوچکتر از آن هستند که این فتنه را ایجاد کنند؛ برای فتنه حدود 10 سال کار شده بود و عاملان فتنه آنها بودند که توانستند منافقان، بهائیت، سلطنت‌طلبان، همجنس‌بازان و ... را به صحنه آوردند؛ موسوی و کروبی عامل دست طراحان اصلی فتنه بودند، باید بین کسانی که "آلت دست" بودند و آنان که "عامل فتنه" بودند تفاوت قائل شویم.

روحانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از حضار که آیا می‌توان گفت اصلاح‌طلبان یزیدیان زمان هستند، گفت:‌ کسانی که امروز نسبت به اصل ولایت فقیه برخورد ناگوار کرده‌اند، ممکن بود در عاشورا هم در موضع سقوط قرار گیرند؛ آن روزی که کروبی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد فکر نمی‌کرد به جایی که امروز هست، برسد؛ تا جایی که راضی باشد آمریکا و اسرائیل بیایند و اما وی به خواسته‌هایش برسد.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار که درباره نقش "اطرافیان" برخی مسئولان سوال کرد گفت: یکی از مصیبت‌هایی که به این مملکت وارد شده و بسیاری از بزرگان ما را به چالش کشانده است «مشکل اطرافیان» بوده است؛‌ هرگاه دشمن نتوانست شخصیت‌های سیاسی ما را آلت دست خود کند، سعی کرد اطرافیان آنها را بازیچه قرار داده و به  هدف خود برسد.

این مورخ تاریخ در این باره به کروبی و احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت:‌ احمدی‌نژاد اسیر اطرافیان شد و مشخص نیست آنها چگونه اعتماد احمدی نژاد را جلب کرده اند.

روحانی ادامه داد: هیچ کس روز اول منافق زاییده نشده و این اطرافیان هستند که می توانند چهره ها را تخریب کنند. یکی از کسانی که احمدی نژاد را به روز سیاه نشاند مشایی بود.

وی درباره مهمترین عامل ایجاد وحدت در اصولگرایان گفت: اگر کسانی که در خط امام و ولایت فقیه هستند نفسانیت را کنار بگذارند و خود را مطلق نبینند و نگویند اگر من باشم کشور نجات می‌یابد، آنگاه وحدت میسر می‌شود همه باید از (نردبان) کینه پایین بیایند و یک نفر را در جمع خود برگزینند و از سوءاستفاده دشمن جلوگیری کنند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر  در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مشایی خود را ولایتی ترین فرد می داند، آیا حضور ایشان باعث مشارکت بیشتر می شود تصریح کرد: در مورد مشایی  آنچه که مردم را ناراحت کرد آن بود که احساس کردند شعارهای وی بدنبال شعارهای فتنه گران بود.

وی افزود: مکتب ایرانی به دشمنان اسلام خدمت کرد. سال های بسیاری رژیم آل سعود در پی آن بود که اسلام ایران را اسلام یهودی نشان دهد. زمانی که مکتب ایرانی مطرح شد دشمنان از این حربه استفاده و تبلیغات بسیاری کردند.

روحانی افزود: زمانی که رهبری فرمودند ایشان صلاحیت ندارد و باید کنار گذاشته شود وی اگر ولایی بود باید خداحافظی می کرد نه اینکه پست بالاتری می گرفت.

وی با بیان اینکه جریان انحرافی افرادی جاه طلب و خودخواه هستند گفت: اسلام ایرانی بزرگترین خطر است اما ملت ایران عاقل تر از آن است که فریب این توطئه ها را بخورد؛ کسانی که دم از اسلام ایرانی می زنند می خواهند حکومت مادام العمر و امپراطوری را تشکیل دهند که این شیوه افراد جاه طلب است.

روحانی در پایان این نشست در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره طرح عباراتی "انتخابات آزاد" از سوی برخی از افراد داخل نظام، گفت: مشکل هاشمی انتخابات نیست بلکه وی خود را وارث این انقلاب می‌داند و فکر می‌کند انقلاب باید به دست وی هدایت شود؛ وی از وحدت حرف می‌زند اما در عمل خلاف وحدت حرکت می‌کند. وی همچنین با نوشتن نامه به رهبری قصد داشت هر چه بیشتر خود را مطرح کند اما خوشبختانه نتیجه عکس داد و ما دعا می‌کنیم که خدا ایشان را هدایت کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار