بخش‎های شمالی لرستان در مجاورت یا برروی گسل اصلی زاگرس قرار دارد که کانون زلزله‎های مخرب است و شهرستان‎های دورود، بروجرد روستاهای واقع در دشت سیلاخور و بخش‎های جنوبی الیگودرز و شول‎آباد در خطر بالای زلزله قرار دارند.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، زلزله یکی از بلایای طبیعی است که طی سال‎های اخیر، هر از چندگاهی استان لرستان را لرزانده و در برخی مواقع با خسارات جانی و مالی زیادی همراه بوده است.

در بعدازظهر روز سه‎شنبه سوم بهمن ماه سال جاری نیز زلزله‎ای به بزرگی 4.9 ریشتر خرم‎آباد و اطراف آن را لرزاند و اگر چه خسارتی دربرنداشت، ولی مردم را وحشت‎زده کرد.

رضا میرزایی، کارشناس ارشد زمین شناسی  در این خصوص اظهار کرد: کشور ایران به علت قرارگیری بر روی کمربند کوه‎زایی آلپ - هیمالیا یکی از مناطق زلزله‎خیز جهان بوده و پوسته سازنده آن از قطعات نامتجانس کنار هم تشکیل شده که گسل‎های بزرگ و فعال، قطعات یاد شده را از هم جدا می‎سازد.

وی گفت: حرکت همین قطعات پوسته و فعالیت گسل‎ها که در اثر فشارهای ناشی از حرکت رو به شمال صفحه عربستان و برخورد آن به صفحه ایران انجام می‎شود، بخش‎های مختلف کشور ما را در معرض یک تنش دائمی قرار داده و همین عامل موجب ناآرامی پوسته زمین در ایران و زمین‎لرزه می‎شود که آثار آن در برخی مواقع با تخریب شهرها و روستاها و تلفات جانی همراه است.

این کارشناس ارشد زمین‎شناسی بیان کرد: بر اساس بررسی‎های انجام شده توسط زمین‎شناسان حدود 35 درصد از مساحت ایران با تهدید زلزله روبروست و به طور متوسط هر 8 ماه یک زلزله با شدت مطلق بزرگتر از 5 ریشتر، هرسه سال یک زلزله با شدت مطلق بزرگتر از 6 و هر 20 سال یک زلزله با شدت مطلق بزرگتر از 7 ریشتر در کشور ما رخ می‎دهد.

میرزایی با اشاره به قرارگیری استان در پهنه زاگرس در رابطه با وضعیت لرزه‎خیزی لرستان عنوان کرد: پهنه زاگرس به عنوان محل برخورد دو صفحه عربستان و ایران، یک منطقه پرتکاپو است و کمربند چین‎خورده فعال زاگرس، به ویژه بخش میانی آن یکی از لرزه‎خیزترین بخش‎های ایران و شاید خاورمیانه محسوب می‎شود.

وی ادامه داد: بررسی‎های آماری توسط محققان نشان می‎دهد از تعداد حدود یکهزار زلزله 90 سال اخیر در کشور، بیش از 50 درصد آنها مربوط به منطقه زاگرس به ویژه راندگی اصلی زاگرس است.

این کارشناس ارشد زمین‎شناسی افزود: استان لرستان نیز به لحاظ قرارگیری بر روی منطقه لرزه‎ای زمین ساخت زاگرس یکی از نواحی زلزله‎خیز کشور است که وقوع زمین‎لرزه‎های مخرب در دره سیمره، سیلاخور، دورود و بروجرد در ادوار گذشته بهترین گواه لرزه‎خیزی استان لرستان است.

میرزایی گفت: بخش‎های شمالی لرستان در مجاورت یا برروی گسل اصلی زاگرس قرار دارد که کانون زلزله‎های مخرب است و شهرستان‎های دورود، بروجرد روستاهای واقع در دشت سیلاخور و بخش‎های جنوبی الیگودرز و شول‎آباد در خطر بالای زلزله قرار دارند.

وی در خصوص وضعیت لرزه‎خیزی بخش‎های جنوبی و مرکزی استان افزود: شهر پلدختر، چغابل و بخش‎های جنوبی شهرستان کوهدشت به علت نزدیکی به گسل معروف کبیرکوه و شهر خرم‎آباد به علت گسلی که از جنوب شهر و منطقه ماسور عبور می‎کند، زلزله‎خیز هستند.

این کارشناس ارشد زمین‎شناسی در خصوص این که آیا احتمال دارد که وقوع زلزله‎های کوچک متوالی اخیر، پیش‎لرزه و نشان‎دهنده وقوع یک زمین‎لرزه بزرگ و فاجعه‎بار باشد، یادآور شد: وقوع زمین‎لرزه‎های پیاپی در زاگرس طبیعی است و در گذشته نیز به کرات اتفاق افتاده است و باعث تخلیه انرژی گسل‎های اصلی می‎شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود تعداد زلزله‎های زاگرس فراوان، دارای عمق کانونی متوسط تا زیاد، و از حدود یک‎هزار زلزله 90 سال اخیر از نظر بزرگی حدود 87.3 درصد آنها بزرگی کمتر از 5.5 ریشتر، حدود 9 درصد بزرگی بین 5.5 تا 6 ریشتر و در مجموع حدود3.7 درصد آنها بزرگی بیش از 6 ریشتر داشته‎اند.

وی با بیان این مطلب که وقوع زلزله در آینده قطعی است ولی در حال حاضر دانش و تکنولوژی ما قادر به پیش‎بینی زمان دقیق وقوع آن نیست، گفت: با توجه به اینکه در زاگرس پی سنگ منطقه و بسیاری از گسل‎های آن به وسیله 10 تا 15 کیلومتر رسوبات دارای لایه‎های گچی و نمکی پوشیده شده یا در زیر چین‎خوردگی‎ها پنهان هستند نمی‎توان به طور قطع و یقین احتمال وقوع زلزله‎های شدید را نادیده گرفت، بلکه باید خودمان را در برابر زلزله آماده کنیم .

این کارشناس ارشد زمین‎شناسی اظهارکرد: طی چند سال اخیر به لحاظ پرداخت زیاد تسهیلات کم‎بهره بخش مسکن، ساخت و سازهای زیادی توسط مردم و پیمانکاران بخش خصوصی (بساز و بفروش) انجام شده که اگر چه از نظر کمی بسیار قابل توجه است ولی بعلت افزایش سرعت ساخت و سازها، عدم نظارت کافی و در مواردی مرغوب نبودن مصالح و رعایت نکردن استانداردها، از نظر کیفی مناسب نبوده و در صورت وقوع زلزله‎های شدید، آسیب‎پذیر بوده و دچار خسارت می‎شوند و این موضوع در شهر خرم‎آباد مصداق بیشتری دارد.

میرزایی با بیان اینکه وقوع زلزله اجتناب‎ناپذیر است و ما نمی‎توانیم از وقوع زلزله جلوگیری کنیم، افزود: باید نقاط با ریسک بالای زلزله در استان را شناسایی کرد و برای جلوگیری از خطرات احتمالی با اطلاع‎رسانی صحیح دانش مردم را بالا ببریم و از ساخت و ساز و سکونت در مناطق پرمخاطره مثل گسل‎های فعال بپرهیزیم و در سایر نقاط با رعایت استانداردهای فنی، ساختمان‎های ضد زلزله و ایمن بسازیم.

منبع:خبرگزاری اسنا
برچسب ها: زلزله ، لرستان ، گسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.