گرگان/

ثبت آداب و سنت‎های پرورش اسب در فهرست آثار معنوی کشور

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: آداب و سنت‎های پرورش اسب در فرهنگ مردان ترکمن، به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، حمید عمرانی‎رکاوندی با اشاره به اینکه ثبت مواریث معنوی استان در فهرست آثار ملی کشور دارای اهمیت است اظهار داشت: با ثبت این اثر معنوی در فهرست آثار ملی کشور، تعداد آثار معنوی ثبتی استان گلستان به 19 اثر و تعداد کل آثار ثبتی این استان به 725 اثر رسید.

وی با عنوان اینکه اسب ترکمن معروفیت جهانی دارد تصریح کرد: مردان ترکمن در پرورش اسب ترکمن، آداب و رسوم خاصی دارند، نسبت به ثبت ملی این اثر معنوی استان تلاش شد و پرونده آن نیز تهیه شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین با ذکر اینکه در هفتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار، 12 اثر استان برای ثبت پیشنهاد شد، افزود: ساخت دو تار ترکمن، جاجیم‎بافی گرگان، سوزن‎دوزی ترکمن، چادرشب‎بافی گرگان و آداب و سنت‎های پرورش اسب در فرهنگ مردان ترکمن، پنج اثر معنوی ثبت شده در این همایش است.

عمرانی‎رکاوندی خاطرنشان کرد: خوراک‎سنتی ساک گرگان، نمد مالی ترکمن‎صحرا، قزاق‎دوزی، زین‎سازی اسب ترکمن، خوراک سنتی چکدرمه در ترکمن صحرا و سوارکاری سنتی ترکمن، مراسم قاشق‎زنی چهارشنبه‎سوری گرگان، شیرینی اوماج، نان‎خرمایی و زنجفیلی گرگان نیز از دیگر آثار معنوی است که برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور پیشنهاد شده‎اند.

وی یادآور شد: رقص خنجر، آیین آق‎قویون (63 سالگی)، موسیقی ترکمن، آیین پرخوانی، مولودی‎خوانی، پوشاک و پای‎پوش ترکمن، پوستین‎دوزی، فرش‎ترکمن، طوق‎بندان گرگان، آیین دسته‎چوبی بافت قدیم گرگان و نخل پا روستای بالاجاده از جمله آثار معنوی ثبت شده در این استان هستند.

این مسئول، ابریشم‎بافی به شماره548، زیورآلات ترکمن به شماره 549، مراسم چهل‎منبر به شماره 550 را از دیگر آثار معنوی برشمرد که به تازگی شماره ثبت دریافت کرده‎اند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اذعان داشت: تاکنون 19 اثر معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مسئول امیدواری کرد با ثبت آثار معنوی و ناملموس فرهنگی این استان و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام‎های ارزنده‎ای برای حفظ این مواریث فرهنگی برداشته شود./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.