استفاده از داروهاي ايبوپروفن و ناپروكسن مي‌تواند باعث بروز آسيب‌ها و كليه در برخي از كودكان شود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه پدياتريكس نتايج يك مطالعه جديد روي تعدادي از كودكان مبتلا به آسيب حاد كليه نشان مي‌دهد كه استفاده از داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي (NSAIDs)‌ شامل ايبوپروفن و ناپروكسن كه براي درمان درد و كاهش تب در كودكان استفاده مي‌شود مي‌تواند باعث آسيب حاد كليه در برخي از آنها شود.

براساس اين گزارش محققان با پي‌گيري‌هاي بيشتر داده‌هاي كودكان شامل كساني كه ميان آنها بين مصرف NSAID ها و وقوع اين بيماري يك ارتباطي مشاهده شده بود افزودند در اين ميان كودكان زير 5 سال مبتلا به اين بيماري در معرض آسيب‌هاي جدي‌تري قرار گرفته بودند كه اين پديده مي‌تواند به دليل افزايش حساسيت به اثرات سمي داروهاي ضد درد غيراستروئيدي باشد.

نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد از ميان كودكان مورد بررسي هيچ يك فوت نكردند و يا دچار نارسايي كليه دائمي نشدند اما 30 درصد از كودكان شواهدي از تداوم آسيب خفيف مزمن كليوي پس از بهبود نارسايي كليه را از خود بروز دادند.

به گفته محققان در برخي از موارد استفاده از استامينوفن مي‌تواند يك انتخاب مناسب‌تري براي درمان باشد و اين مطالعه به ارائه‌دهنده‌گان مراقبت‌هاي بهداشتي تأكيد مي‌كند كه بايد آموزش دقيق را در خصوص استفاده از مسكن‌ها در اختيار والدين قرار دهند./ح
برچسب ها: کلیه ، مسکن ، ناپروکسن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار