با توجه به اینکه 30 درصد سرطان ها ریشه در تغذیه دارد استفاده از یک الگوی غذایی متنوع متشکل از گروه های چهارگانه غذایی و اجتناب از افزودنی ها از بروز سرطان جلوگیری می کند.

دکتر سید مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران در ارتباط با الگوهای غذایی پیشگیری از سرطان گفت: بعضی از موادغذایی اثر مثبت و بعضی اثر منفی دارند.
وی تصریح کرد: از گروه های غذایی که اثر مثبت دارند می توان سبزی ها و میوه ها را نام برد که اثر آنتی اکسیدانی دارند و از بروز سرطان پیشگیری می کنند.

وی افزود: مواد غذایی که آنتی اکسیدان دارند نمی گذارند سلول هایی که آمادگی سرطانی شدن دارند فعال شوند یا از سرطانی شدن DNA جلوگیری می کنند.

کیمیاگر با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات و میوه ها در اولویت است بیان کرد: مصرف میوه ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد چرا که میوه ها اگر زیاد مصرف شود پر کالری می شوند ولی سبزیجات کالری زیادی ندارند.

وی عنوان کرد: گروه غذایی دیگری که توصیه می شود غلات هستند که حتما باید سبوس دار باشند و نان ها و آردهای سفید مزاحمت ایجاد می کند.

کیمیاگر در خصوص استفاده از لبنیات اظهار داشت: مصرف لبنیات به صورت کم چرب مفید است زیرا چربی زیاد هم باعث چاقی می شود و هم مواد سمی در بافت های چربی بیشتر تمرکز پیدا می کند در آنجا جایگزین می شود و می تواند اثر مخرب خود را بیشتر نشان دهد در حالی که مواد غذایی کم چرب این حالت را ایجاد نمی کند.

وی اظهار داشت: عامل دیگری که ایجاد مزاحمت می کند مواد افزودنی مثل نیتریت ها هستند که این مواد در گوارش تبدیل به نیتروزامین می شوند و نیتروزامین یک ماده سرطان زا است.

کیمیاگر توصیه کرد: لازم است از موادی که حاوی نیترات هستند مثل سوسیس و کالباس حتی الامکان دوری و مصرف ان به ماهی یک بار و یا حداکثر دو بار محدود شود.

وی متذکر شد: برخی تحقیقات نشان می دهد که بین مصرف نمک و سرطان نیز رابطه وجود دارد ولی چگونگی مکانیسم آن ثابت نشده است و بهتر است که نمک به مقدار کم مصرف شود.
کیمیاگر در پایان خاطرنشان کرد: یک الگوی غذایی متنوع متشکل از گروه های چهارگانه غذایی و اجتناب از افزودنی ها و وزن زیاد بهترین راه برای پیشگیری از سرطان خواهد بود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار